5 צפייה בגלריה
מחכים לפתיחת הלימודים
מחכים לפתיחת הלימודים
בית ספר בראשון לציון בעקבות השביתה במרכז. היום - השביתה מגיעה לאזור ירושלים
(צילום: מאיר תורג'מן)
הסתדרות המורים ממשיכה במאבק: במחאה על "הסחבת בגיבוש הסכם השכר", הלימודים הבוקר (ראשון) במרבית מוסדות החינוך - גנים, בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים - החלו בשעה 10:00 באזור ירושלים, וגם בבירה עצמה. רק מוסדות החינוך המיוחד והתיכונים פעלו כרגיל.
היישובים והמועצות האזוריות (לפי סדר הא'-ב') שבהם התקיימה השביתה הם: אבו גוש, אפרת, בית אריה (עופרים), בית אל, בית שמש, ביתר עילית, בקעת הירדן, גבעת זאב, גוש עציון, הר אדר, חברון, ירושלים, מבשרת ציון, מגילות, מודיעין-מכבים-רעות, מודיעין עילית, מטה בנימין, מטה יהודה, מעלה אדומים, מעלה אפרים, קריית ארבע וקריית יערים.

השביתה היום מגיעה במסגרת התוכנית של הסתדרות המורים להכריז על השבתות לימודים בכל יום באזור אחר בארץ, הראשונה שבהן הייתה ביום חמישי האחרון במוסדות החינוך במחוז המרכז. מנופי הלחץ של הארגון, בדמות שיבושים והשבתות, ייגמרו בשבועות הקרובים עם יציאת התלמידים לחופשת הקיץ בסוף החודש. מסיבה זו, המזכ"לית יפה בן דויד מבינה שהגברת הלחץ היא הכרחית מבחינתה בזמן שנותר.
לדברי בן דויד, "אנחנו מתאפקים ומתחשבים בציבור ההורים כרגע, אבל אנחנו מציעים לשר האוצר ופקידי משרדו לא להעמיד אותנו במבחן. לא נהסס להחריף אם נידרש". המשמעות היא שאם לא יחול שינוי בעמדת האוצר במשא ומתן על הסכמי השכר לעובדי ההוראה, לא מן הנמנע שתוכרז השבתה מלאה.
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ליברמן ובן דויד, שמאשימה את האוצר בזלזול ובסחבת
(צילום: יואב אלכס קולמויסקי , מוטי קמחי )
היום צפויה להתקיים ישיבת משא ומתן עם האוצר, לאחר שישיבה קודמת שתוכננה לתחילת השבוע שעבר בוטלה על ידי משרד החינוך משום שהאוצר לא הגיע מוכן עם נתונים. בן דויד האשימה את האוצר בזלזול ובסחבת, ותקפה בחריפות את ראש הממשלה נפתלי בנט על כך שאינו מתערב במשבר: "מרתיח שראש הממשלה לא בעניינים, אלא עסוק בהישרדות הפוליטית שלו. התעלמות הממשלה מקריסת מערכת החינוך מפחידה, וחוץ משרת החינוך אף אחד לא מתייחס".
הסתדרות המורים, נזכיר, דורשת להעלות את שכר המורים המתחילים ל-10,000 שקלים, וכן להעלות את שכר המורה הוותיק באופן משמעותי. מורים רבים בעלי ותק של שנים ארוכות העידו לאחרונה כי הם עדיין משתכרים בשכר נמוך של כ-7,500 שקלים. לדברי בן דוד, האוצר מסכים להעלות את שכר המורה המתחיל לסכום של 8,200 שקלים ולאפשר העלאת שכר זניחה למורים ותיקים. "הציעו 8,200 שקלים למורה מתחיל ואמרתי להם ש-8,200 זה בצבא ולמורים ותיקים מעל 15 שנה הם מציעים גורנישט", אמרה.
5 צפייה בגלריה
יפה בן דוד בהפגנת המורים
יפה בן דוד בהפגנת המורים
"לפני הכול, אנחנו דורשים הסכם שכר". בן דויד בהפגנת המורים לפני כשבועיים בתל אביב
(צילום: סנטרל הפקות)

בין הנושאים שעומדים במוקד העימות כרגע בין הסתדרות המורים לשר האוצר אביגדור ליברמן ופקידי האוצר, עומדת הדרישה של ליברמן כי העלאת שכר לעובדי ההוראה תקרה במקביל להתאמת החופשות במערכת החינוך לחופשות במשק. לפי בן דויד, מדובר בדרישה חדשה שלא עלתה בדיוני המשא ומתן. "לא דיברו איתנו, וכשידברו אנחנו ניתן תשובות. לפני הכול, אנחנו דורשים הסכם שכר", אמרה בן דויד, והוסיפה כי לא יחול שינוי בחופשת הקיץ.
אחרי השביתה ביום חמישי, הורים רבים נותרו עם התחושה שהמאבק של הסתדרות המורים "מתנהל על הגב של הילדים". אריק קפלן, סגן יו"ר הנהגת ההורים הארצית ויו"ר ארגון ההורים בירושלים, אמר כי "יש קונצנזוס רחב לגבי מאבקם של צוותי ההוראה על תנאי העסקתם ואנו תומכים בהם בצורה מלאה, אולם להשבית את מערכת החינוך ולפגוע בילדינו - זו לא הדרך. אנחנו דורשים ממשרדי החינוך והאוצר ומהסתדרות המורים: את המשחקים - תשאירו לילדים. אל תשתמשו בילדים והוריהם ככלי ניגוח".
5 צפייה בגלריה
יפה בן דוד בהפגנת המורים
יפה בן דוד בהפגנת המורים
"מערכת החינוך מדממת". הפגנת המורים בתל אביב לפני כשבועיים
(צילום: מוטי קמחי )
5 צפייה בגלריה
הפגנת המורים מהרחפן
הפגנת המורים מהרחפן
הפגנת המורים מהרחפן
( באדיבות הסתדרות המורים)
מטעמה של יפה בן דויד נמסר: "צריך להגיע להסכם שכר שימנע את הנטישה שמובילה לקריסת המערכת, מדובר במשבר לאומי. מערכת החינוך מדממת ופקידי האוצר מגישים לנו פלסטר. עדיף שההורים יחושו כעת חוסר נוחות מכך שילדיהם לא ילמדו שעתיים, מאשר שבתחילת השנה הילדים לא ילמדו בכלל משום שלא יהיו מורים. אנחנו נלחמים על עתיד הילדים ועתיד המדינה, ולא נאפשר להמשיך לנצל את עובדי ההוראה".
במסגרת הניסיון להעלות את המאבק לסדר היום הציבורי ערכה הסתדרות המורים כבר לפני כשבועיים הפגנה ברחבת מוזיאון תל אביב, שבה השתתפו אלפי מורים מרחבי הארץ. בדברים שנשאה באותה מחאה האשימה בן דויד את ליברמן בכך שהוא "נגרר" אחרי פקידי האוצר. בהסתדרות המורים הבטיחו אז כי אותה הפגנה הינה רק "יריית הפתיחה" במחאה, ואותתו כי בכוונתם לבצע עיצומים נוספים כאשר הודיעו שהלימודים באותו יום יסתיימו מוקדם, ב-13:00, על מנת לאפשר למורים להגיע להפגנה בזמן.
פורסם לראשונה: 21:48, 11.06.22