2 צפייה בגלריה
רה"מ נתניהו עם הנשיא הנבחר יצחק הרצוג
רה"מ נתניהו עם הנשיא הנבחר יצחק הרצוג
ראש הממשלה המיועד נתניהו והנשיא הרצוג
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הליך פורמלי לפני הטלת המנדט: על רקע הליך המשא ומתן הקואליציוני, יגיעו החל ממחר (רביעי) נציגי המפלגות שנבחרו לכנסת ה-25 לסבב התייעצויות אצל נשיא המדינה יצחק הרצוג. בתום הפגישות יטיל הנשיא באופן רשמי את המנדט להקמת הממשלה ה-37 על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו.
מאז בחירות 2019 נחשב המעמד שבמסגרתו מקבל נשיא המדינה באופן רשמי את תוצאות הבחירות ומשוחח עם נציגי המפלגות לטעון ובלתי צפוי. המשבר השלטוני והתיקו בין הגושים בלט גם במעמד ההתייעצויות אצל הנשיא הקודם ראובן (רובי) ריבלין, שניצל אז את ההזדמנות לנסות לתווך בין הצדדים ולחתור לאחדות.

ואולם, בפעם הראשונה מאז הסבב מלפני שלוש שנים - הפעם יש הכרעה ברורה בדמות 64 חברי כנסת שימליצו על נתניהו לקבלת המנדט להרכבת הממשלה. ההכרעה סוללת עבור נתניהו את הדרך להשבעת הממשלה השישית בהנהגתו, עם סיום גיבוש קווי היסוד וחתימה על ההסכמים הקואליציוניים.
ביום הראשון של סבב ההתייעצויות יגיעו לבית הנשיא נציגי סיעות הליכוד, יש עתיד, המחנה הממלכתי וש"ס. ביום חמישי יגיעו להתייעצויות נציגי סיעות יהדות התורה, הציונות הדתית, ישראל ביתנו, עוצמה יהודית, חד"ש-תע"ל ורע"מ. השיחות יסתיימו ביום שישי עם הגעת נציגי סיעות העבודה ונעם. כל ההתייעצויות יועברו בשידור חי. יש עתיד והעבודה ימליצו על ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד, הסיעות הערביות לא צפויות להמליץ על מועמד מסוים. במחנה הממלכתי הודיעו כי גם הם לא ימליצו על מועמד כלשהו.
מי שבאופן מפתיע לא ימליץ על אף מועמד הוא שר האוצר אביגדור ליברמן, דבר שעשוי להעיד על המתיחות בינו לבין לפיד. במהלך הבחירות האשים ליברמן את לפיד בכך שהוא מזגזג ו"מתחנף" לחרדים, ואף טען כי כמו שר הביטחון היוצא בני גנץ ונתניהו - גם לפיד "ייתן לחרדים הכול". ליברמן גם כועס על כך שלפיד פנה במהלך הבחירות גם לציבור העולים, ובכך לקח מישראל ביתנו קולות. השניים התווכחו גם סביב הסכם השכר עם המורים, אחרי שבמשא ומתן ליברמן מחה על התערבותו של לפיד בשיחות.
אינפו לו"ז לוח זמנים התייעצויות נשיא המדינה בחירות 2022
מרגע שהרצוג יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו, יעמדו לרשותו, לפי חוק יסוד: הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב שבו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה נוספת של עד 14 ימים נוספים.
מוקדם יותר היום נחשף ב-ynet כי הנשיא הרצוג פעל בימים האחרונים מאחורי הקלעים כדי לקדם רעיון של הקמת ממשלת אחדות ללא הפלגים הקיצוניים בכנסת החדשה. בבית הנשיא הכחישו את הידיעה, אולם גורמים במערכת הפוליטית אישרו כי הרצוג בדק את היתכנות הרעיון מול ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד, שר הביטחון היוצא גנץ ונתניהו. לפיד וגנץ השיבו להרצוג כי הם אינם מעוניינים בשותפות כזאת.
2 צפייה בגלריה
אבי מעוז בפגישתו עם נתניהו
אבי מעוז בפגישתו עם נתניהו
יו"ר נעם מעוז וצוותו בפגישה עם ראש הממשלה המיועד נתניהו
במקביל, היום נמשכו שיחות המשא ומתן הקואליציוני. אחרי שיו"ר מפלגת נעם אבי מעוז (מקום 11 ברשימה המאוחדת של הציונות הדתית) איים שלא ייכנס לממשלה הבאה אם נתניהו לא ינהל איתו משא ומתן, נפגשו השניים במצודת זאב בתל אביב.
מעוז, הסמן הקיצוני בממשלה המיועדת, אמר בתום הפגישה כי היא "הייתה עניינית וברוח טובה". הוא הוסיף: "הצגנו לראש הממשלה המיועד את תפיסת העולם שלנו לפיה יש צורך להוציא מיד את תוכניות הלימוד האנטי ציוניות והאנטי יהודיות שהוחדרו למערכת החינוך, וכן את הצורך בחיזוק זהותה היהודית של המדינה".