2 צפייה בגלריה
צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש
צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש
הפגנה בחומש, השנה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המדינה הודיעה פעם נוספת לבג"ץ כי היא לא מתכננת לפנות את המאחז הבלתי-חוקי חומש בזמן הקרוב, וביקשה מבית המשפט שלא להתערב בסוגיה כיוון שמערכת הביטחון אוכפת את איסור הבנייה ואוכפת את חוק ההתנתקות שאוסר על כניסת ישראלים למקום.
"בשים לב לרגישות והמורכבות הנלווית לכל פעולה בשטח הנדון, ובשים לב לפיה דין המקום להיות מפונה ולכך שפעולות אכיפה מבוצעות באופן קבוע, המשיבים סבורים כי אין מקום להתערבות בית המשפט בעת הזו", כתבה הערב (רביעי) המדינה לבג"ץ.
"בעת הזו, כוחות הביטחון פועלים לאכיפת חוק יישום ההתנתקות, צו ההתנתקות וצו התיחום, האוסרים כניסת ישראלים ליישוב המפונה חומש, שהות בתחומו והקמת בינוי חדש, וזאת בהתאם להנחיות הדרג המדיני הבוחן את הדברים באופן רציף לאור מכלול השיקולים הקשורים בעניין", הוסיפה המדינה.
עוד נכתב כי "במקום מבוצעות פעולות אכיפה נחושות נגד כל בניה חדשה או הפרת סדר באזור, וכוחות הביטחון משמרים נוכחות קבועה ורציפה במקום. המשך פעולות האכיפה ממשיך ומבוצע כל העת בהתאם לשיקול הדעת המסור למשיבים ולגורמים המוסמכים בעניין, בדגש על שיקולים ביטחוניים ומדיניים.
2 צפייה בגלריה
צעדת חומש
צעדת חומש
צעדת המתנחלים למאחז חומש
(צילום: יואב דודקביץ')
"במסגרת זו, שר הבטחון מוסיף ושוקל באופן עיתי ורציף את פעולות האכיפה במקום, בין היתר, במסגרת הערכת המצב השבועית. אשר לבינוי הלא חוקי במרחב, כוחות הביטחון ממשיכים באכיפת איסור הבנייה במקום בהתאם להנחיות הדרג המדיני".
ישיבת חומש מסרה בתגובה כי "היום כבר ברור לכולם שאסור לתת פרס לטרור, וההתיישבות והישיבה בחומש היא עובדה מוגמרת לציבור. אנחנו מודים לציבור הענק שמגיע לחומש ותומך בנו, מודים לעשרות הח"כים שאמרו בקול ברור שבקרוב חומש תיבנה, אנו פוגשים יום יום את קציני וחיילי צה"ל שאוהבים את חומש וחלקם מסייעים לנו רבות, העם עם חומש - ובעזרת ה' בקרוב יחד ננצח את הטרור וקול התורה וההתיישבות יחזרו לא רק לחומש, אלא לכל יישובי צפון השומרון".
ב"יש דין", הארגון שעתר לבית המשפט בדרישה לפנות את המאחז, אמרו בתגובה כי "המדינה ממשיכה לגרור את רגליה ומסרבת לבצע את חובתה החוקית והמוסרית והיא פנוי המאחז שהוקם באופן בלתי חוקי על אדמות פרטיות של תושבי הכפר בורקה.
"נישול הפלסטינים וגזל קרקעותיהם צריכים להסתיים", הוסיפו בארגון. "כל יום שעובר מעצים את העוול ומעניק פרס לעבריינים. שר הביטחון וראש הממשלה, כמו קודמיהם, מוכיחים כי שלטון החוק לעולם נסוג מול אינטרסים פוליטיים וריצוי המתנחלים. על בית המשפט העליון להשיבם לתלם באמצעות קביעה שיפוטית מפורשת שמבטאת מורת רוח מהתנהלות זו שכל כולה הפרות חוק ופגיעה בזכויות פלסטינים".

עשרות ח"כים לנשיאת העליון: "מנעי מחטף משפטי ערב הבחירות"

חברי כנסת, בהם ראשי סיעות ובכירים בליכוד ובציונות הדתית פנו לנשיאת בית המשפט העליון לפני הגשת התשובה מהמדינה והתחייבו לבטל את חוק ההתנתקות אם יקימו ממשלת ימין.
על המכתב, שאותו יזמו ראש השדולה למען חומש יולי אדלשטיין וראשי שדולת ארץ ישראל ח"כ אורית סטרוק ויואב קיש - חתמו בין היתר יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ', ח"כ מיקי זוהר (מיוזמי החוק לביטול ההתנתקות), וכן ארבעה ראשי סיעות: יריב לוין מהליכוד, מיכאל מלכיאלי מש"ס, מאיר פורוש מיהדות התורה ויו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך.
לטענת החותמים, "בפני בית המשפט העליון (בשבתו כבג"ץ) תלויה ועומדת עתירה שמטרתה פינוי ועקירה של תלמידי ישיבת חומש משטח חורבות הישוב שנעקר בהתנתקות. נושא חומש שרוי במחלוקת ציבורית ופוליטית עזה, כאשר הדרישה לשוב למקום ולהשיב אליו (ואל יתר הישובים הישראלים שנחרבו בהתנתקות) חיי התיישבות כמקדם - אף מצאה ביטוי בהצעת החוק לביטול ההתנתקות בצפון השומרון".
בעבר הצעת חוק לביטול חוק ההתנתקות זכתה לרוב בקריאה טרומית אך למרות הצהרות וביקורים בחומש של לא מעט חברי כנסת, היא מעולם לא קודמה לשלבים מכריעים.