קארינה דידנקו, צעירה בת 26 שהגיעה מאוקראינה לישראל לאחר שברחה ממדינתה דרך פולין, מעוכבת כבר כמעט ארבעה ימים בנתב"ג. דידנקו נולדה בחרקוב ולא יכולה לחזור לבית בו גדלה מכיוון שנפגע מטיל בהתקפה רוסית. היא ברחה מאודסה ללבוב, ומשם לוורשה. "היא צעדה 35 ק"מ לפולין, והיא לא לבד. ככה עושים עוד אנשים רבים", סיפר רומן ווליס, בן זוגה שמתגורר באשקלון וסייע לה להגיע לישראל. היא עוכבה עם הגעתה לנתב"ג.
בינתיים, ברשות האוכלוסין וההגירה לא ממהרים לפרסם את מספר האזרחים האוקראינים שברחו מהמלחמה ומעוכבים כעת בנתב"ג - ואף עומדים בפני גירוש. חלקם נמצאים בתנאי מעצר, כשברקע האשמות שגריר אוקראינה בארץ, שטען כי "ישראל גירשה עשרות פליטים שברחו מהמלחמה".
2 צפייה בגלריה
רומן ווליס ובת זוגתו קארינה דידנקו
רומן ווליס ובת זוגתו קארינה דידנקו
קארינה דידנקו ובן זוגה רומן ווליס
(צילום: רומן ווליס)
ווליס, בן זוגה של קארינה, סיפר שנאמר לו כי היא תוכל להשתחרר מהמעצר אם יספק ערובה כספית בסך 10,000 שקלים, אך לאחר מכן נדרש לערובה גבוהה משמעותית בסך של 50 אלף שקלים, וכן כי הוא מתקשה לקבל תשובות קונקרטיות מנציגי משרד הפנים.
"רשמתי צ'ק על סך 10,000 שקלים, אמרו לי 'לא, תרשום צ'ק של 50 אלף'. מאיפה אביא את הכסף הזה? אני אשמח לחתום על כל מה שצריך", אמר. "נסעתי לנמל התעופה יחד עם עורך הדין שלי, אבל אף אחד ממשרד הפנים לא רצה לשמוע אותנו. היו שם גם הרבה אנשים אחרים שעמדו בתור ולא קיבלו מענה, אנשים עם צ'קים ומזומן".
למרות מאמציו של בן זוגה לשחרר אותה מול משרד הפנים, דידנקו ממשיכה להיות מעוכבת במעצר המאולתר בנתב"ג בתנאים לא ראויים: "ראיתי אותה, איפה שהעיניים הכל שחור, והעור שלה לבן כמו קיר. קשה לה לעמוד על הרגליים. אין לה תנאים בסיסיים, היא לא התקלחה אפילו. היא נמצאת יחד עם עוד כמה בחורות ויש להן רק מגבת אחת", כך תיאר ווליס את מצבה של בת זוגו. "אני לא יודע מה להגיד. זו מלחמה! מי אם לא אנחנו, יהודים, צריכים להבין את זה? היינו באותו המצב".
2 צפייה בגלריה
מעוכבים בנתב"ג
מעוכבים בנתב"ג
מעוכבים בנתב"ג
(צילום: רומן ווליס)
הוא אף השווה את מדיניות אנשי משרד הפנים לאזרחים אוקראינים למדיניות שבה נהגו מדינות באירופה כלפי יהודים במלחמת העולם השנייה. "מה ההבדל בין האנשים שעובדים שם לבין אנשי גבולות שלא נתנו ליהודים להיכנס למדינות שונות במהלך השואה?", תהה.
עורך הדין דניאל בלינסון שמסייע לבני הזוג אמר כי "זו כבר הפעם השלישית שאנחנו מגיעים לכאן ולא מקבלים תשובות מנציגי רשות האוכלוסין, וקארינה בינתיים יושבת במעצר כאילו היא אחרונת העבריינים. היא ברחה ממלחמה והיא כבר שלושה ימים יושבת בנתב"ג בלי שום ודאות לגבי מה יהיה איתה".
מלשכתה של שרת הפנים איילת שקד נמסר כי רומן יכול להגיע לעמדה הייעודית בנתב"ג עם ערבות בנקאית על סך 30 אלף שקל בתוקף לחצי שנה. "ברגע שיפקיד היא תוכנס עד לתאריך הכרטיס היציאה", אמרו.
מלשכת האוכלוסין נמסר: "קארינה נחתה ביום ראשון בערב. בוצע לה תשאול ברוסית, אותה הצהירה שהיא מבינה. כניסתה סורבה על רקע חשש כבד להשתקעות ולעבודה שלא כחוק. הגירסאות שמסרה למתשאלת השתנו וסתרו אחת את השניה. אין לה תכנית תיור או מקומות שבאה לבקר. היא התפטרה מעבודתה באוקראינה מעט לפני שהגיעה".
בלשכה טענו כי תחילה טענה שהיא אחותו של בחור ישראלי בשם רומן, ולאחר מכן אמרה שהיא בת זוגו ומכירה אותו בסך הכול חודשיים דרך האינטרנט, ושהוא תדרך אותה לשקר בגבול, למחוק את כל המידע מהטלפון ולספר שהיא אחותו. "זה סירוב על רצון להשתקעות. אם הישראלי רוצה להזמין אותה כבת זוג, יש מסלול מאד מסודר לעשות זאת והוא יכול בהחלט. הוא לא עשה את זה", ציינו.
רומן אמר בתגובה כי השניים מנהלים מערכת יחסים מזה כחצי שנה לאחר שהכירו באינטרנט כפי שאמרה. הוא הדגיש שאין ברצונה להשתקע במקום, וייתכן שאמרה את הדברים כי חששה שלא ייתנו לה להיכנס לישראל. עוד ציין כי סכומי הערבויות משתנים, כאשר בתחילה המספר עמד על 10,000 שקל, אחר כך על 50,000 שקל וכעת על 30,000 שקל.