חבר הכנסת מאזן גנאים שאכזב אמש (שני) פעם נוספת את הקואליציה כשהתנגד להארכת התקנות ביהודה ושומרון אמנם מסתגר בביתו ומסרב לדבר עם שותפיו - אך ברע"מ כבר נערכים להדחתו מהמפלגה שתתבצע, כך לפי ההערכות, באמצעות התפטרותו.
מקורביו של גנאים אמרו כי מאז ההצבעה הוא נתון ללחץ כבד מצד הקואליציה, אך יחכה להחלטתו של יו"ר המפלגה מנסור עבאס שאמור להתייעץ עם מקורביו ועם מועצת השורא. "אחרי הכל, מאזן הוא לא איש של התנועה האיסלאמית, ולא מחויב להם באופן עיוור", הסבירו גורמים המעורים בפרטים ששוחחו עם ynet. עם זאת, הגורמים ציינו כי גנאים יתמקד בסולם הערכים שחשובים לו לצורך המשך דרכו הפוליטית, אותה הוא רואה בעיריית סכנין.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
עבאס בניסיונות שכנוע אחרונים עם גנאים ורינאווי זועבי
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
חברת הכנסת אימאן חטיב יאסין הבהירה כי מבחינתה רע"מ ממשיכה את דרכה בקואליציה למרות המהמורה הכואבת בהצבעה. "אין ברירה, הספינה כבר שטה", אמרה. במקביל להתייעצויות והשיחות על עתידו של גנאים במפלגה, יו"ר רע"מ מנסור עבאס דאג לשבח את עבודת הקואליציה בשנה האחרונה ומנה את הישגיו בוועדה לענייני החברה הערבית שהוא עומד בראשה. "אין ספק שבשנת 2022, לראשונה מזה 10 שנים, תופעת הפשיעה והאלימות בחברה הערבית מתחילה לרדת", התגאה עבאס. "זו התקדמות חיובית, ואנו רוצים לחזק אותה".
חבר הכנסת לשעבר עבאס זכור, שנמנה על חברי מועצת השורא, אמר בצהריים ל-ynet כי "הכניסה של רע"מ לקואליציה היא הזדמנות ראשונה למגזר הערבי ליצור שינוי, להשפיע מבפנים ולעמוד מאחורי החלטות גורליות שיצילו את החברה הערבית. לא באנו כדי להפיל ממשלה, לא לשם כך נבחרנו.
2 צפייה בגלריה
אימאן ח'טיב-יאסין, הרשימה המשותפת
אימאן ח'טיב-יאסין, הרשימה המשותפת
"ממשיכים בקואליציה, הספינה הזו שטה". אימאן חטיב יאסין
"הייתי ח"כ וישבתי באופוזיציה, אני יודע מה זה", ציין זכור. "הגיע הזמן שאנחנו, הערבים בישראל, נהיה חלק מהממשלות ונשפיע. לכולנו יש את המוסר והערכים האישיים שחשובים לנו, אבל צריך להיות מציאותיים: מנסור וחבריו עושים עבודת קודש ובאמת מחוללים שינויים בחיי היומיום של האזרחים הערבים. בשביל מה לעצור את זה?".
מנגד, מסעוד גנאים, יו"ר רע"מ לשעבר וחבר כיום במועצת השורא, היה מבין תומכי ההישארות בקואליציה, אך ההתפרעויות באל-אקצא במהלך הרמדאן שינו את דעתו. "אני חושב שהגיעה העת שרע"מ תתפטר מהקואליציה הרעה הזו שגרמה לנזק בלתי הפיך למסגד אל-אקצא", טען גנאים - אך הודה כי הוא לא יודע מה יוחלט במועצת השורא בעניין הח"כ הסורר.

לפיד: "מי שלא יכול לחיות עם הקואליציה - שיעזוב"

בממשלה עדיין מנסים לשדר אופטימיות כלפי המשך דרכה של הקואליציה - והקפידו להעביר היום מסרים ברורים לח"כים הסוררים. שר החוץ יאיר לפיד הודה כי "זה קשה להחזיק ממשלה כזו, לעשות שינוי אמור להיות קשה", וקרא לח"כ גנאים ולרינאווי זועבי ממרצ להחזיר את המנדט שניתן להם. גם שר הבריאות הצטרף לדבריו וכתב בטוויטר: "הממשלה חשובה לנו, חשובה לישראל. למרצ יש בה הישגים רבים. אנחנו מחויבים להחלפת נתניהו ולבלימת סמוטריץ ובן גביר. מרצ לא תתן יד לחזרתם לשלטון. זה מחייב מאמץ והחלטות קשות. אני עובד ללא הרף כדי לשמור על הממשלה ולמנוע בחירות. משוכנע שנצליח".

סגן שר הדתות, שמינויו המחודש לתפקיד השר נכשל בקולה של עידית סילמן, הוסיף כי שותפתו לסיעה "הוכיחה אתמול במעשיה באופן סופי ומוחלט שהיא לא רואה את עצמה חלק מימינה". כהנא ציין כי "אני מאמין שיהיו לזה השלכות. נכון לא לפעול מהבטן אלא מהראש ולא תחושת נקם. בסוף היא תלתה את פרישתה מהקואליציה בענייני דת ומדינה, אך בנושאים האלה קידמנו דברים יותר שמרניים מההסכמים הקואליציוניים".