שעות בודדות לאחר שחוו שני הפסדים משמעותיים במליאת הכנסת הגיעו בכירי הקואליציה לוועידת התקשורת החופשית של דמוקרט TV שמתקיימת היום (שלישי) במרכז 'נא לגעת' בנמל יפו. שר החוץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד שידר אופטימיות למרות הלילה ה"קשוח", כלשונו. הוא אמר: "זה קשה להחזיק ממשלה כזו, לעשות שינוי אמור להיות קשה. נעשה מה שצריך כדי שהיא תחזיק מעמד".

לפיד ציין כי הוא "מאמין שאפשר להחזיק עוד הרבה זמן", וקרא לחברי הכנסת הסוררים - ג'ידא רינאווי זועבי ומאזן גנאים - "להחזיר את המנדט". במקביל, ראש הממשלה נפתלי בנט נשאל האם הממשלה בסוף דרכה, והשיב: "ממש לא". מי שהצטרף לקריאתו של לפיד הוא יו"ר מפלגתה של זועבי, השר ניצן הורוביץ, שכתב בצהריים בטוויטר: "מי שלא יכול לעמוד בקשיים, יכול לסיים את תפקידו".
לדבריו, "הממשלה חשובה לנו, חשובה לישראל. למרצ יש בה הישגים רבים. אנחנו מחוייבים להחלפת נתניהו ולבלימת סמוטריץ ובן גביר. מרצ לא תתן יד לחזרתם לשלטון. זה מחייב מאמץ והחלטות קשות. אני עובד ללא הרף כדי לשמור על הממשלה ולמנוע בחירות. משוכנע שנצליח".
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"לילה קשוח". לפיד
(צילום: מוטי קמחי)

6 צפייה בגלריה
"מי שלא יכול לחיות עם הקואליציה - שיעזוב"
"מי שלא יכול לחיות עם הקואליציה - שיעזוב"
"מי שלא יכול לחיות עם הקואליציה - שיעזוב"
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
לפיד ציין כי "יש תחושה שאם לא נהיה נחזור אחורה לממשלה הקודמת. לא, לא נחזור. נלך למשהו יותר גרוע - אנטי-דמוקרטי. גם אם קשה, צריך לקום ולהגיד 'היה לילה קשוח' ועכשיו צריך ללכת לתקן".
הקואליציה נחלה אמש כישלון דרמטי אחרי שלא הצליחה להעביר את הארכת התקנות ביהודה ושומרון. בין המתנגדים להארכת התקנות היו גם שני חברי קואליציה - ג'ידא רינאווי זועבי (מרצ) ומאזן גנאים (רע"מ). בנוסף, שורת חברי קואליציה אחרים נעדרו מהמליאה.
לאחר הצבעתו של גנאים התנפלו עליו חברים בקואליציה, וח"כ ניר אורבך מימינה הצהיר כי "הניסוי איתכם (עם רע"מ) נכשל". לפיד התייחס למהומה ואמר הבוקר: "לא כל משפט שנאמר במליאה בנקודת רתיחה צריך לקחת בתור כיוון פוליטי". עם זאת הוא ציין: "מי שלא יכול לחיות עם הקואליציה - שיעזוב. מי שיכול לחיות עם הקואליציה הזו שיתחייב לה. אי אפשר לשחק את שני הדברים בו זמנית, וזה נכון לכל מפלגות ולכל חברי הקואליציה".
6 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
מצטרף ללפיד. "מי שלא יכול לעמוד בקשיים, יכול לסיים את תפקידו"
(צילום: אלי מנדלבאום)
6 צפייה בגלריה
ניר אורבך
ניר אורבך
אורבך: "הניסוי נכשל". לפיד: "לא צריך לקחת בתור כיוון פוליטי"
(צילום: עמית שאבי)
על יו"ר רע"מ מנסור עבאס הוסיף: "הוא מוביל באומץ רב את רע"מ. החברה הישראלית תצטרך להסתגל לזה, זה לא יקרה ביום". לפיד סירב להתייחס להתנהלות רינאווי זועבי: "אני לא רוצה יותר מדי להתערב בעניינים הפנימיים של מרצ". זועבי וגנאים מסומנים כמוקשים שחייבים לנטרל. לחץ מאסיבי מופעל על רינאווי זועבי ממרצ להתפטר מהכנסת, שבועיים וחצי בלבד לאחר שהודיעה על פרישתה מהקואליציה - ואז חזרה בה והצהירה שתצביע עם הקואליציה. מהלכים דומים נעשים סביב ח"כ גנאים מרע"מ.

כהנא אחרי שסילמן טרפדה את מינויו לשר: "מניח שיהיו השלכות"

במקביל, בקואליציה דנים האם להזיז את חברת הכנסת הפורשת עידית סילמן מראשות ועדת הבריאות - לאחר שהלילה הצביעה לראשונה באופן אקטיבי נגד עמדת הקואליציה, בהצבעה על מינויו מחדש לשר הדתות של מתן כהנא.

כהנא אמר בוועידה כי סילמן "הוכיחה אתמול במעשיה באופן סופי ומוחלט שהיא לא רואה את עצמה חלק מימינה". לדבריו, "אני מאמין שיהיו לזה השלכות. נכון לא לפעול מהבטן אלא מהראש ולא תחושת נקם. בסוף היא תלתה את פרישתה מהקואליציה בענייני דת ומדינה, אך בנושאים האלה קידמנו דברים יותר שמרניים מההסכמים הקואליציוניים".
הוא התעקש: "גם אני וגם ראש הממשלה נמצאים עמוק בקרב על המשך קיומה של הממשלה הזו. עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי שתחזיק מעמד". סגן השר כהנא טען כי הקו האדום מבחינתו יהיה אם לא מפלגתו לא תעמוד במטרה להיות "עשר מעלות ימינה": "אנחנו בקלות שם, אפשר לדבר על פינוי של יישובים, שחרור של אלף מחבלים הצהרה על שתי מדינות לשני עמים".
6 צפייה בגלריה
מתן כהנא
מתן כהנא
"מאמין שיהיו השלכות למהלך של סילמן". סגן השר כהנא
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"הוכיחה שאינה חלק מימינה". סילמן
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
"כשאנחנו נכנסנו לממשלה הבנו שלא את כל החלומות שלנו נצליח להגשים, אבל הבנו שיש משהו יותר חשוב. מנסור עבאס מנהיג אמיץ. אם היו אומרים לי שאגיד את זה לא הייתי מאמין", ציין.
כהנא רמז כי ייתכן שגם לאחר בחירות, אם יהיו, ימינה תבחר ללכת לממשלה ש"מאחדת כמה שיותר כוחות בפוליטיקה הישראלית", עם זאת הוא הבהיר: "אני מקווה שלא יהיו בחירות, אבל אם כן - הדבר הנכון זה שוב ללכת בכל הכוח למשהו שהוא מאחד".
שר התקשורת יועז הנדל התראיין אף הוא בוועידה ואמר: "הממשלה לא יכולה להחזיק ככה. הייתי מאוד שמח אם הייתה פה ממשלה שכל חבריה ציוניים ושירתו בצבא זה כנראה היה מקל על כל תהליך קבלת ההחלטות". הוא נשאל על קיום הרוטציה בין בנט ללפיד והשיב: "להגיד שנגיע לרוטציה? זה יהיה יומרני. אנחנו היום במשבר אחר וקודם נפתור אותו".
פורסם לראשונה: 10:46, 07.06.22