5 צפייה בגלריה
אנשים ממתינים לאוטובוס במעלה אדומים
אנשים ממתינים לאוטובוס במעלה אדומים
"נהגים רואים הרבה אנשים ומדלגים על תחנות". מחכים בתחנת אוטובוס במעלה אדומים
תושבים ביישובים מעלה אדומים, מבשרת ציון וגבעת זאב שבעוטף ירושלים מלינים בימים האחרונים על כאוס תחבורתי, בשל העובדה שמאות נסיעות של תחבורה ציבורית הוסרו מלוח הנסיעות שאליו התרגלו. זאת, לאחר שחברת "אלקטרה אפיקים" שפועלת ביישובים אלו החליטה באופן חד-צדדי ובאישור משרד התחבורה לצמצם את פעילותה באזור, נוכח מה שהוגדר על ידי בכיריה כ"בעיית מחסור בנהגים ואוטובוסים תקינים".
המחסור בנהגי אוטובוסים אינו דבר חדש, ובענף התחבורה הציבורית מעריכים כי כיום חסרים בין 4,000 ל-5,000 נהגים מקצועיים. טענה זו באה לידי ביטוי במחאת נהגי האוטובוסים שהתקיימה בישראל לפני כשלושה חודשים, שבה נהגים טענו כי הם סובלים ממשמרות ארוכות ואינם יכולים להשלים את מלוא הנסיעות שהחברות מבקשות שיעשו. המדינה חשבה כי ההודעה על העלאת השכר לנהגים החל מהשנה הבאה תוביל להצטרפותם של נהגים חדשים לתחום - אך כמה חודשים חלפו, ובשטח מספר הנהגים לא גדל בצורה משמעותית.
בשל המחסור,החליטה בשבוע האחרון אלקטרה אפיקים להוריד את מספר הנסיעות במבשרת ציון, בגבעת זאב ובמעלה אדומים, שם העירייה החליטה לצאת למאבק נגד ההחלטה. בעיריית מעלה אדומים, שאף שיגרה לשרת התחבורה מרב מיכאלי מכתב אזהרה לפני הגשת עתירה לבג"ץ בנושא, טוענים שהורדו 121 נסיעות ברחבי העיר, שהם יותר מ-14% מהפעילות - וכל זאת באישור משרד התחבורה וללא התייעצות עמם.
5 צפייה בגלריה
האוטובוסים של האוטובוסים
האוטובוסים של האוטובוסים
"אוטובוסים לא באים בזמן או שהם בורחים ולא מעלים נוסעים". אלקטרה אפיקים
(צילום: אלקטרה אפיקים )
עד לפני כמה שנים ניתן היה להגדיר את מעלה אדומים כ"גן עדן לתחבורה ציבורית". רבים מ-42 אלף תושביה נעזרו בה כדי לנסוע למקומות עבודתם, בעיקר בירושלים, לבתי הספר ולמקומות נוספים. אלא שלטענת סגן ראש העיר ומחזיק תיק התחבורה בעיר, בוריס גרוסמן, העניינים הסתבכו כשמפעילי התחבורה הציבורית בעיר התחלפו לפני כשנה וחברת אלקטרה אפיקים החלה לפעול בעיר.
"מאותו רגע התחבורה ירדה באופן דרסטי, אבל הבעיות היו בעיקר באוטובוסים עצמם, בעיות טכניות, ועכשיו פתאום יש להם בעיית נהגים", טוען גרוסמן. לדבריו, לפני שבוע הוא נפגש עם בכירי אלקטרה אפיקים לשיחה, שאותה הגדיר כקשה, ובה הוא ניסה למצוא פתרונות לבעיה. חברי הנהלת החברה הודיעו לו בשיחה כי בכוונתם לפנות למשרד התחבורה במטרה להוריד את כמות הנסיעות בעיר.
גרוסמן סיפר כי יומיים לאחר מכן התקשר אליו בכיר מאלקטרה אפיקים, שבישר לו כי באישור משרד התחבורה החברה תוריד 121 נסיעות החל מיום ראשון בבוקר. "הייתי בהלם, איך אפשר להוריד כמות כזאת של נסיעות מהרגע להרגע?", הוא תהה.
5 צפייה בגלריה
שמוליק גרוסמן
שמוליק גרוסמן
"נצא למלחמה במשרד התחבורה". סגן ראש העיר מעלה אדומים
מאז הורדת כמות האוטובוסים בעיר, התושבים מדווחים על זמני המתנה שהתארכו ושינויים בזמני ההגעה של האוטובוסים, ומגדירים את המצב ככאוס תחבורתי מוחלט. ל', תושבת מעלה אדומים, סיפרה כי מאז שנכנסה חברת אלקטרה אפיקים לעיר היא חיה כל יום בלחץ ובפחד שלא תספיק לאסוף את ילדיה מגני הילדים. "אני יוצאת שעה ורבע לפני תום העבודה ומתפללת שאספיק לאסוף את הילדים מהמסגרות", היא אמרה. "זה תמיד על הדקה, באיחורים ובלחץ. זה פשוט מזעזע שאוטובוסים לא באים בזמן או שהם בורחים ולא מעלים נוסעים".
"אתמול, לאחר השינוי, חיכיתי לקו 168 לשכונת נופי סלע, והנהג ראה אותי בתחנה של גבעת התחמושת ופשוט נסע", המשיכה ל'. "אולי הוא פחד מהסתערות של נוסעים שיורדים מהרכבת ורוצים להגיע הביתה. האוטובוס היה ריק וזה פשוט הזוי שככה מתייחסים לנוסעים. משרד התחבורה חייב להתערב ולעשות משהו בנדון".
ל' חוששת כי מרגע שאישרו לאלקטרה אפיקים לצמצם את כמות האוטובוסים, היא לא תצליח לשלב בין עבודה להיותה אמא. "מישהו בממשלה צריך להתעורר ולעשות משהו, כי ככה אי אפשר להמשיך. הייתה לנו תחבורה ציבורית מצוינת, אבל משהו רע קרה לאוטובוסים בכל יישובי עוטף ירושלים, וזאת לא דרך לעודד שימוש בתחבורה ציבורית".

בעקבות תלונות רבות של תושבים, שלח אמש כאמור היועץ המשפטי של עיריית מעלה אדומים מכתב אזהרה למשרד התחבורה לפני הגשת עתירה לבג"ץ בנושא. "החלטת המשרד להעניק לחברה לפגוע בשירות היא בגדר מתן פרס לחברה שלא עומדת בהתחייבויות שנטלה על עצמה עם קבלת זיכיון ההפעלה", נכתב בין היתר במכתב האזהרה.
סגן ראש העיר גרוסמן מבטיח כי האיום בהגשת עתירה לבג"ץ הוא רק הסנונית הראשונה במאבק שלו ושל תושבי העיר בשינוי שהתרחש ללא דיון עמם. "נצא למלחמה במשרד התחבורה אם זה יעבור", הוא אמר. "זה פשע, ואנחנו לא נשב בחיבוק ידיים. כתבנו מכתב ואמרנו שנחכה יום-יומיים לתשובה, אבל אם לא נקבל תשובה אנחנו נעשה דברים שבכל הארץ ישמעו אותנו. לא יכול להיות שעד עכשיו בחברה לא דיברו איתנו על מחסור בנהגים, ופתאום הוא נוצר. אנחנו רוצים תחילה להחזיר את 121 הנסיעות, ואחר כך נשב כולנו כדי לפתור את הבעיה".
גורם במשרד התחבורה הודה כי יש בעיה בערים אלו, אך טען שהיא איננה גדולה כפי שראשיה מתארים אותה. "בתקופה האחרונה חלה ירידה בביצוע התקין של הנסיעות באשכול עוטף ירושלים, ובכלל זה בקווי מעלה אדומים, כתוצאה ממחסור בנהגים ובאוטובוסים", הוא טען. "אמינות השירות היא הכרח בסיסי בשירות התחבורה הציבורית. לפיכך, ועל מנת לשקף לנוסעים מידע נכון על הנסיעות המבוצעות, אושר לחברת אלקטרה אפיקים לבצע דילול מבוקר של כ-12% בשירות בקווי מעלה אדומים. בלית ברירה, מצב כזה עדיף מאשר המצב הנוכחי, שבו לכאורה אין דילול אבל בפועל נסיעות רבות לא מבוצעות למרות שהן מפורסמות לציבור".
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
משרד התחבורה אישר את צמצום הנסיעות. מרב מיכאלי
(צילום: קובי קואנקס)

"אי אפשר לסמוך על התחבורה הציבורית, היא הפכה לדבר תיאורטי"

הבעיה כאמור לא קיימת רק במעלה אדומים, וגם במבשרת ציון חווים נוסעי התחבורה הציבורית קשיים לעלות על אוטובוסים בשל הורדת כמות הנסיעות. התושבים מספרים כי במקרים רבים נהגי אוטובוסים שהתמלאו מדלגים על תחנות משום שאין להם דרך להעלות עוד נוסעים.
יוסי רוטנברג, שמתגורר בגבעת זאב והחל לעבוד בעבודה חדשה בירושלים לפני שבוע, סיפר ל-ynet כי בעקבות המצב הוא שוקל לרכוש רכב. "לא רציתי לרכוש רכב חדש, אבל מיום ליום זה נהיה קשה יותר להגיע לעבודה בירושלים", הוא סיפר. "אי אפשר לסמוך על תחבורה ציבורית כשנהגים מדלגים על תחנות".
"עד לפני שבוע עבדתי מהבית, ולפני שבוע התחלתי לעבוד בביטוח לאומי בירושלים ובחרתי לנסוע באוטובוס", תיאר יוסי. "אבל מיום ליום זה נהיה דבר תיאורטי - יש תחבורה ציבורית, אבל הנסיעה הופכת לקשה. זה לא עניין של זמן אלא של כמות האנשים, ואי אפשר לסמוך על זה כי הנהג מדלג על תחנות. אני ממש על הקצה לקנות רכב, כי אני יכול לחכות חצי שעה בתחנה כשאני רואה אוטובוסים שמדלגים.
"זה נהיה מתסכל, החברה לא מתכחשת לזה ומשרד התחבורה לא עושה כלום. יש לי שני ילדים שלומדים בירושלים שמאחרים פעמיים בשבוע לבית הספר כי הם צריכים להחליף אוטובוסים בבירה. קורה שהם לא עולים על אוטובוס פה ביישוב, ואז מפספסים את האוטובוס הבא. כולם יודעים שיש בעיה והרגולטור לא עושה כלום. אם אומרים שהבעיה היא נהגים ולא אוטובוסים, אז פשוט צריך לגייס עוד באמצעות תוכניות הכשרה של משרד התחבורה, שצריך לתעדף תוכנית כזאת".
5 צפייה בגלריה
האוטובוסים של האוטובוסים
האוטובוסים של האוטובוסים
ארכיון
(צילום: אלקטרה אפיקים )
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה פועל באופן שוטף עם עיריית מעלה אדומים כדי להבטיח את הביצוע התקין של הנסיעות באשכול עוטף ירושלים. חברת אלקטרה אפיקים נדרשה להחזיר את השירות לסדרו ונמצאת בהליך מואץ של גיוס נהגים, וכן תקלוט במהלך השבועיים הקרובים אוטובוסים עירוניים חדשים".
שי מלכה, סמנכ"ל אלקטרה אפיקים, מסר בתגובה: "בתקופה האחרונה אנו באלקטרה אפיקים, כמו גם בכל חברות התחבורה הציבורית, חווים מחסור בנהגי אוטובוס. מדובר במחסור של יותר מ-3,000 נהגים בענף, אשר נגרם לאורך השנים בשל הוספת שירות ופיתוח מואץ של התחבורה הציבורית, וללא תכנון נכון ההולם את כמות הנהגים הקיימת כיום. גם ההחרפה בעומסי התנועה בכל הארץ גרמה להתארכות משכי זמני הנסיעה בקווים, אשר משפיע ישירות על כמות הנסיעות שיכולים לבצע מספר נהגים נתון.
"בנוסף למחסור זה, הרי שגם טופוגרפיית הפעילות באשכול עוטף ירושלים, שבאה לידי ביטוי בלאי מואץ כתוצאה ממאמץ יתר והיקף נסיעה רב, משפיעה על כשירות האוטובוסים. גורמים אלו יצרו לאחרונה שיבושים ברמת השירות, אשר גורם מטבע הדברים לפגיעה באמון הציבור במערכת התחבורה הציבורית. ברצוננו להדגיש כי החברה מודעת לקשיים ולבעיות אשר נגרמות מכך ופועלת ללא לאות, יחד עם כלל הגורמים הרלוונטיים, לרבות משרד התחבורה, צוות תוכנית אב לתחבורה והרשויות המקומיות במרחב, במטרה להביא לפתרון מהיר שיחזיר את רמת השירות המגיעה לנוסעים.
"כחלק מהמהלכים הנדרשים לפתרון המצב שנוצר הוחלט על ידי כלל הגורמים המעורבים, ובתיאום עם משרד התחבורה, על הפחתת שירות באופן כזה שיביא להלימה בין יכולת הביצוע לתדירות. נדגיש כי מדובר בהפחתה זמנית בהיקף של כ-14% שהם כ-120 נסיעות ביום, אשר בוצעה רק בקווים שהינם תדירים ממילא, ולא בקווי תלמידים או בקווים שאינם תדירים. הפחתת השירות כאמור תביא בן היתר ליציבות במערכת התפעולית ולדיוק בביצוע הקווים ותבסס מחדש את אמון הנוסעים במערכת.
"במקביל, אנו פועלים נמרצות בגיוס והכשרה של הנהגים החסרים, בדגש על הכשרה של נהגים חדשים וכן בשיפור כשירות וזמינות האוטובוסים. כבר ביום ראשון הקרוב נחזיר כ-40% מהנסיעות לאחר שהצטיידנו ב-10 אוטובוסים חדשים, ובאמצעותם נוכל להחזיר את רוב הנסיעות שצומצמו. נבהיר כי מהלך זה בוצע בתיאום מלא עם משרד התחבורה לאחר עבודת מטה אינטנסיבית זאת, לצד מהלכים נוספים כפי שתואר לעיל במטרה לשפר את העמידה בזמנים ולצמצם את הפער בין הנסיעות המתוכננות לבין אלו שניתן לבצע בפועל.
"מדובר בשינוי זמני שיאפשר ביצוע מהלכים נוספים על מנת להחזיר את היקף השירות ואיכותו לרמה הנדרשת בהקדם האפשרי. אנו מתנצלים על חוסר הנוחות ומבקשים את סבלנותכם והבנתכם נוכח המצב שנוצר, ובטוחים שבתוך זמן קצר נוכל להציג שיפור הדרגתי ברמת השירות".
לרה פארן, מנכ"לית ארגון "15 דקות", מסרה בתגובה: "מה שקורה כרגע ביישובי עוטף ירושלים מראה כיצד בעיות העומק של התחבורה הציבורית שהוזנחה במשך השנים משפיעות על המציאות - ואיך היום כולנו משלמים את המחיר. כך זה נראה כשיש מחסור של כ-6,000 נהגים, מצב שילך ויחמיר אם מעמד הנהג לא יעלה. מדינת ישראל חייבת לעודד כניסה של נהגים למקצוע. במקביל, בלאי האוטובוס והמחסור החמור גם בהם נותן את אותותיו, ומביא לצמצום השירות - מה שפוגע בראש ובראשונה באזרח הקטן ובחופש התנועה שלו וביכולת לנוע ממקום למקום בקלות וביעילות.
"ללא טיפול בבעיות השורש של התחבורה הציבורית בישראל, בהן המחסור בנהגים ובאוטובוסים נאותים, לא יהיה ניתן באמת לשפר אותה. על מנת להגביר תדירות, יעילות ולשפר את השירות - חייבים להזרים יותר כספים גדולים ומשמעותיים יותר לתחבורה הציבורית, להשקיע משאבים רבים ולעודד נהגים להיכנס לתחום".