יו"ר ימינה, נפתלי בנט, שב ואמר אחר הצהריים (ב') כי העדיפות הראשונה שלו היא להצטרף לממשלת ימין בראשות נתניהו או איש ימין אחר - אך הוא לא שולל ממשלת אחדות לאומית, שלקראתה כבר החל בניהול המשא ומתן. "הזמן אוזל, ונותר עוד שבוע להקמת הממשלה ומניעת ההידרדרות לכאוס מתמשך", אמר לחברי סיעתו. "אני קורא לחבריי מכל הצדדים לא להתבצר אלא להתפשר. זה הזמן של כולנו לגלות אחריות".
בנט הוסיף כי "בשבוע שעבר התחלנו לנהל מו"מ להקמת ממשלת אחדות שכל המפלגות הוזמנו אליה. לא נחרים אף אחד - אבל צריך לומר ביושר, הפערים לא קטנים. יש פערים גם בענייני מהות בתחומי המשפט וההתיישבות, וגם ברמת האחריות והאחדות. זה אף פעם לא דבר קל, כי מדובר בתפיסות עולם שונות, ודרושה מתינות ואיפוק מכל הצדדים".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
עדיין מעדיף ממשלה עם נתניהו. נפתלי בנט
(צילום: אלכס קולומסויקי)

4 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"חשוב למצות את הניסיון". גדעון סער
(צילום: אלכס קולומסויקי)
יו"ר תקווה חדשה גדעון סער הודה כי הניסיון להקים ממשלת אחדות נתקל בקשיים - אך יש למצותו עד הסוף. בישיבת הסיעה של מפלגתו אמר כי "יש לנו מחויבות לעשות את המירב למניעת בחירות חמישיות."אלה ימים מכריעים במערכת הפוליטית. אמרתי מספר פעמים גם בשבוע שעבר - יש שתי אפשרויות בראיה של תקווה חדשה: האחת היא הקמת ממשלה לאומית בראשות אחר, והשניה היא הקמת ממשלת אחדות שבסיסה הסדרים שיאפשרו לנו להגן על הערכים והשקפת העולם שלנו.
"מהי המציאות אותה אנחנו רוצים לשנות? אני נותן רק דוגמה אחת אקטואלית מאתמול - בבית המשפט העליון התקיים אתמול דיון בלתי נתפס. זה מספר שבועות אין בישראל שר משפטים. 'לא תקין' תהיה לדעתי לשון המעטה. כתוצאה מכך נדרשו שינויים בהרכב הקבינט הביטחוני - ואז החליטה הממשלה במשאל טלפוני שהשרים יתחלפו מדי שבועיים בקבינט". סער הודה כי "יש קשיים בהקמת ממשלת אחדות, הזמן הולך ומתקצר וגם היום אינני יכול לומר האם תקום ממשלה כזאת. אבל חשוב למצות את הניסיון הזה לא בכל מחיר, לא בכל תנאי, אך חשוב למצותו. יש לנו מחויבות לאזרחי ישראל לעשות את המירב למנוע בחירות חמישיות".

בהמשך עלה יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. "שמעתי את סער ואת בנט שמדברים על פערים. אכן יש פערים אבל הדבר המרכזי הוא שכולנו מסכימים שצריך ממשלה", אמר לפיד. "מדינת ישראל צריכה ממשלה במשרה מלאה. המפלגות שאמורות להרכיב את הממשלה הן מאוד שונות, אבל על הבסיס כולנו מסכימים: להילחם בשחיתות ושלטון הגון שיתפקד וישקיע בדברים שחשובים לכולנו: בכיתות של הילדים, בבתי החולים ובכלכלה. זה ההבדל בינינו לבין נתניהו שרוצה בחירות חמישיות ולייצר עוד מריבות וסכסוכים. הוא חי מזה".
יו"ר יש עתיד הוסיף כי "אני קורא מפה לכל השותפים - בואו ניקח אחריות ונעשה את מה שטוב לישראל. אפשר תוך עשרה ימים לסגור הכל. אני לא מנהל מו"מ מול המצלמות. מה שצריך זו ממשלה יעילה ומתפקדת ולזה אני חותר. בדרך כלל, במשא ומתן שומרים את הדבר הגדול לסוף. אני הודעתי שבנט יהיה ראשון ברוטציה למרות שאנחנו המפלגה הגדולה. אני לא תמים פוליטית, אבל אני מאמין שלאנשים שאנחנו עובדים איתם עכשיו אכפת להם מהמדינה, יגלו מנהיגות ויעשו את הדבר הנכון".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד. "כולנו מסכימים שצריך ממשלה"
(צילום: ערוץ כנסת)
בפתח ישיבת סיעת העבודה אמרה יו"ר המפלגה מרב מיכאלי כי בנימין נתניהו עשוי לנצל את המתיחות הביטחונית והאלימות בירושלים לטובתו הפוליטית. "הזירה שמסביבנו מתחממת ומבעבעת באופן מסוכן כמו שכבר הרבה זמן לא היה. מהומות בירושלים, רקטות בדרום, במקביל בעבוע בגדה המערבית, רקטה מסוריה לדימונה, המשך ההתעצמות המסיבית של איראן בלי הסכם שיעצור אותה והרמטכ"ל האיראני מאיים על ישראל. אי היציבות משרתת אדם אחד, שתיכף יקרא למפלגות השונות להיכנס מתחת לאלונקה כדי להתמודד עם מצב החירום שהוא תרם ליצירתו. אני קוראת לכולן לראות את התמונה כפי שהיא, ולבנט להפסיק לשחק לידיו של נתניהו, לשחרר ממנו".
מיכאלי המשיכה ואמרה כי היא סומכת על יו"ר יש עתיד שיוביל בשמה את המגעים הקואליציוניים. "אנחנו נעשה כל דבר להחלפת שלטון נתניהו ולהקמת ממשלה אחרת שתשקם את מדינת ישראל. אנחנו סומכות את לפיד כמייצג כל הגוש, שידאג לאינטרסים של מצביעי גוש השינוי מהאזור הזה של המפה הפוליטית".
4 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי. "סומכת על לפיד"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בישיבת סיעת "הציונות הדתית" קרא היו"ר בצלאל סמוטריץ' למנוע את קיום הבחירות ברשות הפלסטינית במזרח ירושלים, לחזק את המשילות באזור ולפקיד תוכנית בנייה (תב"ע) לאזור עטרות שבצפון העיר. בעניינים הפוליטיים הוא פנה לסער ובנט ואמר להם: "אנחנו חייבים להקים כאן ועכשיו ממשלת חירום ימנית, אני משוכנע שנצליח בכך כבר בימים הקרובים". לדבריו, "אירועי הימים האחרונים מחייבים התעלות".
סמוטריץ' גם השמיע אמירה חריגה כשנשאל על האפשרות להקים ממשלה המסתמכת על הימנעות בהצבעה של ח"כים ערבים, ואמר כי "הערבים הם אזרחי ישראל, בינתיים לפחות".
לאחר שבמוצאי שבת אמר כי "אולי הגיע הזמן" להחליף את נתניהו, היום הוא אמר: "אני לא קורא לנתניהו שקיבל 30 מנדטים לפנות את מקומו. אני קורא לכולם להיכנס למשא ומתן, ואז ניתן פרופורציה לכל השיקולים ונקים ממשלה".