הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, נפגש עם מפקדי אוגדה 99 ברצועת עזה והתייחס למצוקת המילואימניקים שנקרעים בין המשפחה למדינה - שהועלתה על נס אתמול ב-ynet ו"ידיעות אחרונות". "אנחנו מבינים את המתח בין שדה הקרב לבית עבור אנשי המילואים", אמר.
עם זאת הוא הבהיר כי כעת בצבא "פועלים לפי תוכנית", שבמסגרתה ייאלצו לקרוא בשנית לחיילים שכבר שוחררו. "אנחנו משחררים חלק מהאנשים, בידיעה שנקרא להם שוב", אמר.

1 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל בהערכת מצב עם לוחמי ומפקדי אוגדה 99
הרמטכ"ל בהערכת מצב עם לוחמי ומפקדי אוגדה 99
הלוי ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
בהערכת המצב שקיים הלוי ברצועה השתתפו בין היתר מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן, ראש אגף כוח האדם, אלוף יניב עשור ומפקד אוגדה 99, תת-אלוף ברק חירם.
העומס על עשרות אלפי חיילי המילואים הופך לבלתי אנושי, כשלוחמים מחטיבת הנגב שקיבלו החודש את אישור השחרור הביתה בתום 90 ו-100 ימי לחימה רצופים ומתישים, כבר זומנו לעוד 40 ימי תעסוקה מבצעית בעוטף עזה או באוגדת איו"ש בחודש הבא. בינתיים עצמאים רבים מקרב המשרתים קורסים בשקט, ובצה"ל מנסים לשכנע חיילים להישאר במילואים בתנאי קבע.
בזמן שצה"ל הכריז על שחרור חטיבות מילואים שנלחמו בעזה מ-7 באוקטובר ושחרורים נוספים צפויים בקרוב, בשטח המציאות הופכת בלתי אפשרית עבור עשרות אלפי חיילי מילואים, שנאנקים תחת העול שהולך ומשתווה לתקופות הארוכות של המילואימניקים אחרי מלחמת יום הכיפורים. אנשי המילואים מסרבים לצאת כרגע במחאות וסובלים בשקט, מעידים הקצינים שמנסים לסייע להם.
מצוקה נוספת שמוסיפה לחוסר הוודאות היא שאלת "היום שאחרי". באגף המבצעים אמורים בימים אלו לסדר את לוח התעסוקות המבצעיות לשנה הקרובה, כדי להפחית מערפל הקרב לחטיבות המילואים, אך בהיעדר תוכנית ליום שאחרי בעזה והגזרה הצפונית שנותרה פתוחה, איש לא יודע מתי בדיוק והיכן ולכמה זמן יוצב מחדש לאורך 2024.
בפיקוד הצפון המצב חמור יותר. שם הודיעו למשרתים שפקיעתו של צו ה-8 לא נראית באופק על ידי הממשלה, ואורך השירות המילואים בגבול לבנון ימשיך לעוד כמה חודשים. מדובר באלפי משרתי מילואים שהחלו את שירותם מעכשיו לעכשיו, ב-7 באוקטובר, ומשם התגלגלו לפיקוד הצפון כדי לעבות את הגבול מול ימי הקרב נגד חיזבאללה ולהחליף את חיילי הסדיר שירדו לעזה.