אחרי שתקף אתמול את היועצת המשפטית גלי בהרב-מיארה, שצפויה להתנגד להצעת החוק שתעניק לו סמכויות חסרות תקדים על מדיניות המשטרה, השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet כי היועמ"שית אכזבה אותו, שכן לטענתו "אין מדינה דמוקרטית בעולם שבה השר לא קובע את המדיניות, חוץ מאשר במדינות משטרה".
"אני לא מתרגש ממנה, אבל יש כאן בעיה", אמר בן גביר על היועמ"שית. "איך יכול להיות שעברה פחות מיממה, והיא כבר גיבשה עמדה על הצעת החוק? אני מחזיק מאנשי משרד המשפטים אנשים רציניים, שמקדמים דיונים ויושבים בשולחנות עגולים. היא הייתה צריכה להזמין את כל המשנים שלה. בממשלה הנוכחית העבירו בממשלת מעבר הסכם עם לבנון - היא שתקה, בעניין מני מזוז - היא תמכה, והעבירו עוד כל מיני דברים לא חוקיים שלא בסמכות שלהם. אז אתה שואל את עצמך, יש כאן יועמ"שית עם אג'נדה? ולצערי אני מקבל תמונת מצב שכן, וזה מטריד אותי".
4 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
"היא אכזבה אותי". בן גביר ובהרב-מיארה
(צילום: יואב דודקביץ, אלכס קולומויסקי)

"יש לא מעט ח"כים ושרים מיועדים מהליכוד שאומרים לי שצריך לפטר אותה", המשיך בן גביר. "אני חושב שצריך בכל דבר להיות מאוזן, לשמוע אותה ולראות את ההתנהלות שלה, אבל אין ספק שאם נטיית הלב שלה היא פעם אחר פעם לפסול החלטות של ממשלה מכהנת ולא באמת להיות יועצת כשמה כן היא, אלא בעצם להפריע ולתקוע מקלות בגלגלים - אני חושב שהיא צריכה לעשות חשבון נפש ולהחליט אם מתאים שהיא תהיה יועצת לממשלה כזו. אני בא בלב פתוח ובנפש חפצה לשמוע אותה ולראות את סגנון העבודה שלה, אבל אני מוכרח להודות שהיא באמת אכזבה אותי".
בן גביר התייחס גם לביקורת שהשמיע כלפיו הבוקר באולפן ynet ח"כ דוד ביטן, שטען כי ההתעקשות שלו לחוקק את החוק שיעביר לו את הסמכויות לפני שתוקם הממשלה מעליבה את הליכוד. "אני אוהב את דוד ביטן אהבת נפש, אבל חוששני שהוא לא יודע מה קורה בחדרי המו"מ", אמר. "אם כבר אז בליכוד מודים שדווקא אני ויתרתי הכי הרבה. אבל זה לא העניין, אני מנהל מו"מ מול ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו. החלטותיו מקובלות עליי, קבענו מה שקבענו. לא ביטן מנהל את המו"מ, למרות ששוב אני מכבד אותו ומאחל לו להגיע ולהצליח בחלוקת התפקידים בליכוד. מגיע לו, הוא באמת אדם משכמו ומעלה".
4 צפייה בגלריה
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
"אם הוא יבצע את המדיניות - אתן לו את כל הגב שבעולם". בן גביר עם המפכ"ל שבתאי
(צילום: עמית שאבי)
"ההתעקשות שלי היא כדי שיהיו לי כלי עבודה על מנת שאוכל להגן על הילדים שלנו ועל מי שהולך ברחוב", אמר בן גביר. "אין מחלוקת, ואני נפגשתי עם עשרות ניצבים ואלופים וכולם מדברים על המצב הרעוע של הביטחון הלאומי. אתה יוצא בבוקר ואתה לא יודע אם תחטוף דקירה ממישהו ברחוב, אם ייקחו ממך פרוטקשן או אם תיפול קורבן לטרור חקלאי. יש סוגיות שעל הפרק ואני רוצה לקבל תשובות גם עליהן.
"אני התעקשתי וקיבלתי שהחוק לתיקון פקודת המשטרה יחוקק. אתם מכנים אותו 'חוק בן גביר' אבל זה לא חוק בן גביר, לאורך כל השנים הייתה על החוק ביקורת מצד משפטנים ומלומדים. אני התעקשתי שהחוק הזה יתוקן לפני השבעת הממשלה וקיבלתי את זה. יש עוד דברים שאנחנו מדברים עליהם, וכן אני מתעקש עליהם. אני לא מתבייש להגיד שאני מתעקש, אני באתי כדי לשנות דברים. אני סומך על נתניהו, אבל אני רוצה כלי עבודה מהדקה הראשונה שאני נכנס למשרד".
4 צפייה בגלריה
דוד ביטן בבית המשפט
דוד ביטן בבית המשפט
"ביטן לא מנהל את המו"מ, אלא נתניהו"
(צילום: מוטי קמחי )
עוד אמר בן גביר: "אני מדבר על קביעת מדיניות. יש עוד מדינה בעולם חוץ ממדינות משטרה שהמשטרה היא זו שקובעת את המדיניות? אין מדינה דמוקרטית בעולם שבה שהשר לא קובע את המדיניות, רק בישראל זה אחרת, וכל המשפטנים שאני מדבר איתם וכל אנשי הצבא וכל אנשי המשפט תמימי דעים. אני הכנסתי בתוך החוק שאני לא יכול להתערב בחקירות, ביוזמה שלי. כתבנו שם שאני לא אוכל להתעסק ולתת הוראה לפתוח בחקירה או לסגור חקירה, אבל אני רוצה לקבוע מדיניות".
על המפכ"ל יעקב שבתאי, שאיתו יישר בן גביר את ההדורים לאחרונה לאחר שבעבר אמר עליו דברים קשים, אמר: "לא אמרתי לרגע שאני מתכוון להחליף אותו. אני מודה שאכזב אותי בעבר. אכזבה אותי ההתנהלות הזו שעושים לי מחטפים מתחת לאף. שר מיועד מגיע עוד שבועיים-שלושה, מה קרה? אי אפשר לחכות עם המינויים במשטרה? אבל זה מאחורינו והמפכ"ל יודע דבר אחד, אם הוא מיישם את המדיניות של הממשלה נגד פרוטקשן, נגד אלימות בכבישים ונגד הבריונות - אני אתן לו את כל הגב שבעולם, זה התפקיד שלי".
על השאלה אם הוא מתחיל להרגיש את כובד המשקל על כתפיו, השיב: "כן, צריך לשנות את הדיסקט ואני עובד על זה, אבל מצד שני לא תהיה כאן תופעה של דברים שרואים מכאן ולא רואים משם, אני אשאר אותו איתמר עם הדעות האלה שצריך לשלוט ולמשול בדרום, שצריך להחזיר את המשילות שלנו ושצריך לעשות סדר במדינה. אני יודע שזה תפקיד עם אחריות ושזה תפקיד חשוב מאוד. בכל מקרה, חופש הביטוי יישמר, אבל מצד שני חופש הביטוי זה לא מילת קסם, לא להסתה, לא להמרדה ולא לאלימות, ובאלימות אני אלחם".

בתוך כך, חבר הכנסת אופיר סופר מהציונות הדתית, שצפוי להתמנות לשר העלייה והקליטה, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet radio כי הסמכויות שיקבל בן גביר על המשטרה דווקא יעצימו אותה ואת המפכ"ל שבתאי.
4 צפייה בגלריה
אופיר סופר
אופיר סופר
"הסמכויות של בן גביר לא יסרסו את המפכ"ל, הן יעצימו אותו". ח"כ אופיר סופר
(צילום: הדר יואביאן )
"אני מניח שלבן גביר לא יהיו סמכויות מבצעיות ושהוא לא יזיז כוח מכאן לשם, זה לא בסמכותו", אמר סופר. "גם שר הביטחון לא עושה את זה. יש רמטכ"ל שעושה את זה. הסמכויות של בן גביר לא יסרסו את המפכ"ל, כמו ששר הביטחון לא מסרס את הרמטכ"ל. הוא מעצים אותו, הוא נותן לו את הכוח ואת הגיבוי ושותף איתו בקביעת המדיניות והאסטרטגיה. הוא יכול להעיר הערות כאלה ואחרות בנקודות זמן מסוימות. זה חלק מהחובה שלו, בדיוק כמו ששר הביטחון עושה מול הרמטכ"ל".
"לא למדתי עדיין את הצעת החוק, אבל אני חושב שיש בחוק הסתייגויות בכל הנקודות הרגישות, כמו למשל פתיחת חקירות וסגירת חקירות", המשיך סופר. "הסמכויות שמבקש בן גביר זה לא הבעיה הפרטית שלו. זו בעיה של כל ממשלת ישראל וזה אתגר לאומי מן המעלה הראשונה. סוגיית ביטחון הפנים הייתה סוגיה מאוד מרכזית בבחירות האלו, ואנחנו צריכים לתת כלים כדי לאפשר לממשלה להיות רלוונטית - גם בהיבטים לאומים וגם בהיבטים פליליים. צריך להגדיל את התקציב, צריך להגדיל את סדר הכוחות ולאפיין יחידות כאלו ואחרות".