ההפגנה בקפלן (צילום: עידו ארז)


ברקע פרישתו של מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד מהמשטרה הערב (יום רביעי), בין היתר עקב "שבירת הכללים, הנהלים התערבות בוטה בקבלת החלטות ושיקול הדעת המבצעי מהדרג המיניסטריאלי", לדבריו. אלפי בני אדם ברחבי הארץ יצאו להפגין לאחר שארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית קראו לציבור לצאת ולמחות.
אלפים מפגינים בתל אביב, בהם גם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. המפגינים ירדו לאיילון צפון, חסמו את התנועה והבעירו מדורה על הכביש, ולאחר זמן מה המשיכו גם לאיילון דרום, אל מול יחידת הפרשים של המשטרה, שמנסה לפנותם. כאלף בני אדם מפגינים בצומת חורב בחיפה, ולצומת כרכור הגיעו כ-400 מוחים, שנשמעו זועקים "דמוקרטיה, דמוקרטיה - לא מוותרים". המוחים קוראים גם להגיע מחר בבוקר לצומת בנימינה ולמחות מול ביתו של שר הביטחון יואב גלנט בעמיקם.
יותר מ-100 מפגינים גם בבאר שבע. יאיר דודק (27), ממובילי המחאה בעיר, אמר כי "אנחנו רואים מחאה הכי ספונטנית שיכלה להיות על הפיטורים. ברור לכולנו שהכוונות להדיח אותו הגיעו מלמעלה. זה רק מוכיח את האחיזה של בן גביר בממשלה והאפליה בין האוכלוסיות השונות. חלק מהאנשים פה נמצאים מהמחאה של חמש אחר הצהריים, הם עצרו והגיעו שוב. הם הבינו שאי אפשר לתת לפרישה של עמי אשד לעבור בשקט, בלי לצבוע את זה בגוונים של בן גביר".
שי-לי, סטודנטית לפסיכולוגיה, אמרה כי "אני מרגישה היום כמו שהרגשתי כשפיטרו את גלנט. זו הדחה. זה מלחיץ, בתור אזרחית קטנה זה גורם לי לחשוב שהמדינה בה אני חיה לא יציבה. אני מודאגת".
נועה אמרה כי "המדינה חשובה לנו. עצוב מה שקורה. המציאות היום היא עגומה".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את אשד בחריפות, וכינה את דבריו "חציית גבול מסוכנת מאוד שעליה התרענו במשך חודשים רבים: חלחול של פוליטיקה לשורות הבכירות ביותר של משטרת ישראל, וכניעה מוחלטת של קצין על מדים לשמאל הישראלי". בן גביר אמר: "נבחרנו כדי להוביל שינוי שיווני ומשטרה אחת, ולא משטרה שתתנהג שונה למתנחלים, חרדים, אתיופים ושאר ציבורים כאשר הם חוסמים כבישים. נגדם משתמשים באמצעים מיוחדים ועוצרים אותם עד תום ההליכים, בעוד שכש-10 אנשי שמאל חוסמים את איילון, סוגרים את הנתיבים במשך שעות בשביל אותו קומץ מפר חוק".
מפגינים בקפלן בתל אביב

3 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים כבישים
מפגינים חוסמים כבישים
ראש הממשלה לשעבר אולמרט ורעייתו בהפגנה בת"א
3 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים כבישים
מפגינים חוסמים כבישים
מפגינים בבאר שבע
( צילום: חיים הורנשטיין)
הצהרתו של בן גביר
(צילום: אלכס גמבורג)

ממחאת עובדי ההייטק נמסר: "אנו קוראים לישראלים לצאת הערב לרחובות. פיטורי ניצב עמי אשד, כי לא הסכים 'למלא את המיון באיכילוב' כהגדרתו, מראים את הכיוון. זו דיקטטורה. ישראלים, צאו לרחובות!". גם ב"כוח קפלן קראו להפגנות "הרגע התרחשו הפיטורים הדיקטטוריים של עמי אשד מפקד מחוז תל אביב של המשטרה פוטר על רקע פוליטי על ידי בן גביר, כי סירב לשבור למפגינים עצמות, כך לדבריו. זה מצטרף לקידום חוקי ההפיכה בקצב מסחרר, פירוק לשכת עורכי הדין, עילת הסבירות וחוקי הפיכה נוספים על השולחן".
מוקדם יותר עשרות מפגינים חסמו את איילון צפון, במקביל להצהרתו של אשד. מפגינים מחו גם בכביש 531 וברחוב בן גוריון בבאר שבע. בכיכר ציון שבמרכז ירושלים התאספו כמאה מפגינים, בהובלת מחאת הסטודנטים, שמסרו: "בימים של חברי כנסת פחדנים ועושי דבר מתקרנפים, עמי אשד בוחר להתייצב באומץ ולדבר אמת. הפיטורים של אשד על רקע פוליטי הם רק קדימון לדמותה של מדינה בלי עילת הסבירות. על זה המאבק. ואסור לנו להפסיד. קוראים לכולם לצאת לרחוב!".
הצהרתו המלאה של אשד
(צילום: עידו ארז)

אשד האשים את השר בן גביר כי "הודחתי בחודש מרץ על רקע פוליטי, בשיחת טלפון. 33 שנות שירות במדים ירדו לטמיון באחת כי עמדתי על כך שהשוטרים שלי יפעלו כחוק. יכולתי בקלות להפעיל כוח לא סביר ולמלא את המיון באיכילוב בסוף כל הפגנה בתל אביב. יכולנו לפנות את איילון תוך דקות ספורות, במחיר נורא של שבירת ראשים וריסוק עצמות, במחיר של ניפוץ האמנה שבין המשטרה לאזרחי המדינה. אני משלם מחיר אישי כבד מנשוא, על הבחירה שלי למנוע מלחמת אחים".
עוד הדגיש אשד כי "בפעם הראשונה בשירות של שלושה עשורים, נתקלתי במציאות הזויה, ששקט וסדר הם לא ההישג הנדרש ממני אלא בדיוק ההיפך. מכונת הרעל המשוכללת הופנתה נגדי ברשתות, שהובילה גם לאיומים ממשיים על חיי ולהגדרתי כמאוים ברמה הגבוהה ביותר. אני קורא לחברי לסגל הפיקוד במשטרת ישראל לעמוד כמו צוק איתן, לדבוק בערכי הארגון ולהתעלות מעל השיקול האישי הרגעי. שוטר הוא שליח ציבור, עובד ציבור ומחויב לציבור. אסור ש'תקדים עמי אשד' יהלך אימים על מפקדי משטרת ישראל".
3 צפייה בגלריה
ניצב אשד והשר בן גביר
ניצב אשד והשר בן גביר
ניצב אשד והשר בן גביר
(צילום: יאיר שגיא, שלו שלום)
ראש האופוזיציה יאיר לפיד מתח ביקורת על בן גביר: "אשד משרת במשטרת ישראל שלושה עשורים תחת ראשי ממשלות, שרים ומפכ"לים שמעולם לא קראו לו 'פוליטי', מעולם לא זלזלו במקצועיות ובמסירות שלו. הוא הכשיר ופיקד על שוטרים רבים ואהוד מאוד על פקודיו לאורך השנים. אני מצדיע לו ומודה לו בשם עם ישראל על לילות ארוכים שהוא נשאר ער כדי שהאזרחים ישנו בשקט. תגובתו של בן גביר מבהירה שזו רק ההתחלה, ככה נראת תחילתה של דיקטטורה. ככה נראה אובדן דרך. חרפה לאומית".