מפקד מחוז תל אביב עמי אשד הודיע הערב (יום רביעי) כי הוא פורש מהמשטרה, ארבעה חודשים אחרי הודעת השר איתמר בן גביר שהצהיר שידיח אותו מתפקידו. בפתח דבריו אשד תקף כי "הודחתי בחודש מרץ על רקע פוליטי, בשיחת טלפון. 33 שנות שירות במדים, כשאני על קו הסיום בהתמודדות על תפקיד המפכ"ל, ירדו לטמיון באחת. וכל זאת בשל הסיבה הפשוטה: עמדתי על כך שהשוטרים שלי יפעלו כחוק". במקביל להצהרתו של אשד, עשרות מפגינים חסמו את איילון צפון וכבישים נוספים.
אשד תקף בחריפות את בן גביר, ברקע ביקורתו על טיפולו במפגינים נגד המהפכה המשפטית: "אני מודה שלא יכולתי לעמוד בציפיות הדרג המיניסטריאלי, שכללו שבירת הכללים, הנהלים, הסדר הארגוני והתערבות בוטה בקבלת החלטות ושיקול הדעת המבצעי. יכולתי בקלות להפעיל כוח לא סביר ולמלא את המיון באיכילוב בסוף כל הפגנה בתל אביב. יכולנו לפנות את איילון תוך דקות ספורות, במחיר נורא של שבירת ראשים וריסוק עצמות, במחיר של ניפוץ האמנה שבין המשטרה לאזרחי המדינה. אני משלם מחיר אישי כבד מנשוא, על הבחירה שלי למנוע מלחמת אחים", אמר.

אשד הדגיש כי "כמפקד חינכתי דורות של שוטרים להכיר במגבלות הכוח, לשמור מכל משמר על החוזה שלנו מול הציבור. התעקשתי במהלך המחאה פעם אחר פעם, שמחוז תל-אביב בפיקודי, יוכיח שאפשר וחייב גם לאפשר מחאה וגם לקבוע לה גבולות ברורים על פי החוק. לצערי, בפעם הראשונה בשירות של שלושה עשורים, נתקלתי במציאות הזויה, ששקט וסדר הם לא ההישג הנדרש ממני אלא בדיוק ההיפך".
עוד ציין אשד כי "מכונת הרעל המשוכללת הופנתה נגדי ברשתות, שהובילה גם לאיומים ממשיים על חיי ולהגדרתי כמאוים ברמה הגבוהה ביותר, אבל כל אלו לא ריפו את ידי לרגע. מול עיני היו כל העת מפת דרכים אחת ומצפן אחד: איזונים ובלמים, ספר החוקים הישראלי, וכללי המוסר והצדק". אשד אמר: "בימים האחרונים קיבלה ההדחה הפוליטית שלי תוקף פרוצדורלי במסווה של סבב מינויים מיותר. איני מתכוון לשתף פעולה עם הסבב המלאכותי ולקבל את ההדחה הפוליטית שלי מפיקוד על מחוז תל אביב.
4 צפייה בגלריה
עמי אשד בהצהרה לתקשורת
עמי אשד בהצהרה לתקשורת
עמי אשד בהצהרתו לתקשורת
(צילום: מוטי קמחי)
"במעמד זה אני קורא לחברי לסגל הפיקוד במשטרת ישראל לעמוד כמו צוק איתן, לדבוק בערכי הארגון ולהתעלות מעל השיקול האישי הרגעי. שוטר הוא שליח ציבור, עובד ציבור ומחויב לציבור. אסור ש'תקדים עמי אשד' יהלך אימים על מפקדי משטרת ישראל. אסור שמפקד מחוז לא יאמר את דעתו, אסור שמפקד מחוז יגמיש את ערכיו. אני מחזק את שוטרי מחוז תל אביב שמוכיחים כל שבוע מזה חמישה חודשים, שאפשר לאזן בין דרישות החוק ובין זכויות האזרח, ובתווך להמשיך להילחם בטרור ובפשיעה, אני מצדיע לכם".
בן גביר תקף לאחר הצהרתו של אשד כי "דבריו מוכיחים שבמשטרת ישראל שירת ניצב פוליטי על מדים. מאחל לו הצלחה רבה בהמשך דרכו כמועמד בבחירות הבאות במפלגת שמאל".
מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית מסרו בתגובה לנאומו: "עמי אשד חשף את המזימה של בן גביר להכניס את הדיקטטורה לתוך משטרת ישראל. מדובר בניסיון עמוק לפגוע באלימות במפגינים ובדמוקרטיה. מדינת ישראל בסכנה איומה, רק האזרחים והאזרחיות יכולים לעצור את ההפיכה. אנו קוראים לציבור להגיע לבתי הח"כים מחר ולהצטרף לפעולות בימים הקרובים".
4 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את איילון
מפגינים חוסמים את איילון
מפגינים חוסמים את איילון
(צילום: שלמה מלל)
4 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את כביש 531
מפגינים חוסמים את כביש 531
מפגינים חוסמים את כביש 531
(צילום: אסתר וינר אילוז)
הדחת אשד, נזכיר, פורסמה בהודעה משותפת של המשרד לביטחון לאומי ומשטרת ישראל בעיתוי שהעלה תהיות, ב"יום ההתנגדות", אחד מימי המחאה הבולטים של המפגינים נגד המהפכה המשפטית. אז נחסמו נתיבי איילון למשך כשעה וחצי.
במקביל, התברר כי לאחר שאשד יוזז מתפקידו הוא ימונה לתפקיד ראש אגף ההדרכה במשטרה. מדובר בתפקיד מטה שאינו נחשב נחשק במיוחד ולרוב מהווה תפקיד ראשון לקצין בדרגת ניצב. מלשכתו של בן גביר נמסר אז כי "מדובר בסבב מינויים מתוכנן מראש ולא בהדחה".
תחילה היה סימן שאלה אם המפכ"ל יעקב שבתאי יתמוך בהחלטה, שנתפסה על ידי רבים כהדחה פוליטית, אך על אף שהבין כי עיתוי ההודעה על ההדחה היה בעייתי, התייצב מאחורי השר.
4 צפייה בגלריה
המפכ"ל יישר קו עם המפכ"ל. ניצב אשד יסיים את תפקידו
המפכ"ל יישר קו עם המפכ"ל. ניצב אשד יסיים את תפקידו
המפכ"ל יישר קו עם המפכ"ל. ניצב אשד יסיים את תפקידו
(צילום: יאיר שגיא, רפי קוץ)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה עצרה את ההדחה של ניצב אשד בטענה ל"חשש לפגמים", אולם ניצב אשד הבין כי המשמעות של המהלך שקידמו השר והמפכ"ל היא להראות לו את הדרך החוצה.
בהמשך, שכר אשד עורך דין לקראת העברתו הצפויה וזה שלח מכתב למפכ"ל שבתאי, שבו האשים כי "מדובר בהליך פסול ובלתי חוקי הבטל מעיקרו, ואין בכוונת אשד ליטול בו חלק". בין היתר הדגיש אשד במכתבו כי העברתו מתפקיד מפקד מחוז לראש אגף ההדרכה היא "הלכה למעשה הדחתו בפועל מתפקידו", שכן מדובר בתפקיד בדרגה נמוכה יותר.
לפני כחודשיים ובהתאם לדרישת בהרב-מיארה, זומן אשד לריאיון אצל המפכ"ל, שבמהלכו קיבל את ההודעה הרשמית על העברתו לפיקוד על אגף ההדרכה. אחרי הריאיון שלח הקצין הבכיר מכתב מעורך דין, שבו הודיע כי הוא אינו מתכוון לוותר ולעזוב את מחוז תל אביב, וביקש לאפשר לו לפרוש מהמשטרה בתום כהונתו בעוד כמה חודשים.
פורסם לראשונה: 16:19, 05.07.23