מתקפה בממשלה ובקואליציה בעקבות ההפגנה הסוערת בתל אביב שבה שילבו כוחות מוחים שקוראים להקדמת הבחירות ומשפחות חטופים שיקיריהן נמצאים בשבי חמאס 177 ימים: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר הבוקר (ראשון) בעקבות ההפגנה שבמהלכה הודלקו מדורות ולפידים ונתיבי איילון נחסמו: "אני קורא לראש הממשלה לעמוד איתן מול לחצים חסרי אחריות שמסכנים את מדינת ישראל ופוגעים במטרות המלחמה".
המחאות השונות התאחדו להפגנה אחת אחרי שקרובי חטופים יצאו לצעדה מהכיכר שנושאת את שמם ברחבת מוזיאון תל אביב לעבר רחוב דיזנגוף בעיר ומשם לאזור רחוב קפלן הסמוך לקריה. במהלך העצרת השבועית בכיכר החטופים, הודיעו כמה משפחות על החרפת המאבק. כמה מהן התקבצו מול הקריה בדרך בגין, אחרות צעדו ברחוב דיזנגוף, והיו כאלה שהשתתפו בחסימת נתיבי איילון לכיוון דרום. במהלך ההפגנה, שבה השתתפו כאמור גם מתנגדי ראש הממשלה בנימין נתניהו, עצרה המשטרה 16 מוחים.
2 צפייה בגלריה
צעדת מחאה נתיבי איילון השבתם של החטופים
צעדת מחאה נתיבי איילון השבתם של החטופים
מדורה בחסימת נתיבי איילון
(צילום: רויטרס /Hannah McKay)
בממשלה מתחו כאמור ביקורת חריפה על המפגינים. השר סמוטריץ' אמר: "האדם היחיד שאחראי לכך שהחטופים לא חוזרים הביתה הוא הנאצי השפל יחיא סינוואר. כל הלחץ הצבאי והמדיני בארץ ובעולם צריך להיות מופנה אך ורק כלפיו. כל דבר אחר פוגע בסיכוי להחזיר אותם בשלום ובמהרה הביתה ובניצחון במלחמה. כך גם הדרישה להגמשת עמדות מצידנו במשא ומתן - כפי שמוכח שוב ושוב היא רק גורמת לסינוואר להקשיח עמדות עוד יותר ומרחיקה את החזרת החטופים".
השר יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית אמר בכנס "כיפה" כי "ההפגנות בזמן מלחמה הן פרס ליחיא סינוואר".
שר התפוצות עמיחי שיקלי (הליכוד) אמר: "מחאת קפלן היא אחד הגורמים שלדברי מחבלי חמאס בחקירות עודדו והמריצו אותם. כשאנחנו אומרים 'יחד ננצח', אז למילים האלה יש משמעות כבדה. יש עכשיו צורך אמיתי בלכידות שורות. לרדת לאיילון ולפגוע ברכבי משטרה ולהדליק מדורות זה הדבר האחרון שעם ישראל צריך. זה לא משרת את השבת החטופים ואת הניצחון במלחמה".

שיקלי הוסיף בריאיון ל"כאן רשת ב'": "יש קבוצה מתוך המשפחות שהחליטה ללכת בקו הזה, אבל הרוב זה אותו ציבור של קפלן, עם אותה חבורה של 'אחים לנשק' שחוזרים עכשיו לאיילון, לחסימות, למדורות. אני עוקב אחרי ערוצי חמאס, אחרי 'אל-ג'זירה', מבחינתם הדבר הזה הוא מתנה - 'הנה, היהודים חוזרים להילחם בתוך המחלוקות הפנימיות שלהם, זה הזמן להעלות את הרף מבחינת מה שאנחנו רוצים בעסקת חטופים וזה הזמן להמשיך ולהכות בהם'. זאת אומרת שהדבר הזה מייצר חולשה כלפי האויבים שלנו, זה מחליש את החיילים שנמצאים בחזית".
השר שיקלי ציין כי הוא לא היה מונע ממשפחות חטופים להביע את זעקתן. לדבריו, "אנחנו חיים במדינה דמוקרטית ומותר להפגין, אבל בתוך מה שנקרא 'הפגנה' - לרדת לאיילון ולהדליק מדורות זה לא עומד בקריטריונים של החוק. יש מחאה שיכולה להתנהל גם בצורה שהיא חוקית, והדברים האלה לא חוקיים. זו עבריינות, זו מחאה אלימה. לגבי הנושא של החטופים צריך להבין שהאויב הוא אויב אכזר. כשאתה מייצר כאלה מחאות - הדבר הזה מייצר אפקט הפוך. העסקה הראשונה הגיעה אחרי מהלומות כבדות מאוד נגד חמאס וכשהעם הפגין אחדות מרשימה מאוד".

2 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי בכנס של אוניברסיטת רייכמן
עמיחי שיקלי בכנס של אוניברסיטת רייכמן
"הרוב זה אותו ציבור של קפלן". השר שיקלי
(צילום: מוטי קמחי )
לביקורת החריפה על המפגינים הצטרפה ח"כ טלי גוטליב (הליכוד). בריאיון לערוץ כנסת אמרה גוטליב: "המחאות הזכירו לי מראות של טרוריסטים. טרוריסטים מפגינים ככה, טרוריסטים מבעירים אש. הפגנות שמנערים ניידת משטרה ומדליקים אש בכבישים – ככה נראות הפגנות של טרוריסטים. הפסקתי להוריד את הראש כשאני רואה את הזוועות האלו. הם מחריבים את המדינה והם יביאו עלינו תופת נוספת".
דני אלגרט, אחיו של איציק אלגרט שנחטף לעזה, אמר בתגובה לדברי גוטליב: "בדרך כלל אני לא מקשיב לדברי הבל ורעות רוח של האישה ההזויה הזאת. כבר אין לי אוויר. איך היא בכלל מעיזה לקרוא לנו טרוריסטים ולהשוות אותנו לטרוריסטים? טרוריסטים מחזיקים את הילדים שלנו בשבי, את הבנות שלנו, טרוריסטים אונסים את הילדים שלנו, והיא מכנה אותנו טרוריסטים? אין גבול עד לאן אפשר להגיע. אני פשוט מזועזע. נציג ציבור שמסוגל להגיד דברים כאלה".

השר מתן כהנא (המחנה הממלכתי) אמר ל-ynet בהתייחסו לטענת משפחות חטופים שהחלפתו של ראש הממשלה נתניהו יכולה לקרב עסקה לשחרור חטופים: "אני לא חושב שהדברים הם עד כדי כך שחור ולבן. בסופו של דבר, אנחנו במחנה הממלכתי נמצאים בממשלה, הסיבה המרכזית להישארותנו בממשלה היא כדי לקדם עסקה של חטופים. אם נרגיש שהחלטות לא מתקבלות משיקולים ענייניים, אז נשקול את דרכנו".
השר כהנא הוסיף: "עסקה לשחרור חטופים היא דבר מאוד מורכז, אנחנו נמצאים מול אויב ציני ואני מציע שאת מירב הכעס נשקיע בחמאס. הם בעצם הצד המנוול, הם אלה שמשחקים איתנו בצורה צינית באירוע הזה. כולם רוצים לראות את החטופים חזרה בבית. יש בקבינט חילוקי דעות מהותיים ורציניים. לא כל דעה אחרת היא בהכרח לא רלוונטית. בסוף צריכים לוודא שהחלטות יתקבלו בצורה עניינית ולא משיקולים פוליטיים".