בתל אביב התקיימה אמש (שבת) אחת ההפגנות הסוערות ביותר מאז פרוץ המלחמה. בצעד דרמטי, הודיעו משפחות חטופים במהלך העצרת השבועית שקיימו בכיכר החטופים בתל אביב, כי החליטו להחריף את המאבק - ויצאו לצעדה. חלק מהמשפחות התקבצו מול הקריה, בדרך בגין ולאחר מכן חסמו את נתיבי איילון - ואילו אחרות צעדו ברחוב דיזנגוף.

את ההכרזות בעצרת על יציאה למאבק אזרחי השמיעו שיר סיגל, הבת של קית' החטוף ושל אביבה שחזרה משבי חמאס, ויחד איתה גם שירה אלבג - אמה של לירי אלבג החטופה, שהחדר שבו הוחזקה בעזה נחשף בשבוע האחרון.
"אנחנו לא נעמוד כאן יותר ולא נתחנן יותר. אנחנו יודעים שיש עסקה על השולחן ואתם מונעים ממנה להגיע. מהיום אתם הולכים לראות אותנו בכל המדינה ואנחנו הולכים לשרוף אותה, כי לנו נמאס שאתם משקרים לנו. אתם אומרים לנו שאתם עושים הכל - אתם לא עושים הכל", אמרה שיר סיגל. שירה אלבג קראה לאזרחים להצטרף למשפחות: "אחרי חודשים שבהם הייתם כאן לצידנו, הגיע הזמן לצאת למאבק נגד האדישות ובעד החיים. אני מבקשת מכם עכשיו - צאו לרחובות".
5 צפייה בגלריה
צעדת מחאה נתיבי איילון השבתם של החטופים
צעדת מחאה נתיבי איילון השבתם של החטופים
צעדה על נתיבי איילון. 16 מפגינים נעצרו
(צילום: AP /Maya Alleruzzo)
5 צפייה בגלריה
צעדת מחאה להשבתם של החטופים דרך בגין ת"א
צעדת מחאה להשבתם של החטופים דרך בגין ת"א
המפגינים הדליקו מדורות ולפידים ליד הקריה
(צילום: דנה קופל)
ההחלטה של המשפחות, רובן מזוהות עם מטה משפחות החטופים, לא הגיעה בחלל ריק - לדבריהן. עומרי שתיוי, אחיו של עידן שתיוי, הסביר כי "יש כמה דברים שטלטלו אותנו כמערכת. הידיעות על המו"מ התקוע, התחושה שהמו"מ מתנהל יותר מדי זמן. זה מרגיש שאין שליטה. דבר נוסף - זו ההחלטה לצאת לפגרה שלא מתקבלת על הדעת. כנסת ישראל יוצאת לפגרה כשיש 134 חטופים בעזה. אין מצב".

חלק מהמפגינים בתל אביב, כאמור, יצאו לצעדה ברחוב דיזנגוף. חלק מבני המשפחות ניסו להמריץ את התושבים שישבו בברים ובמסעדות - שיצטרפו אליהם. "בזמן שאתם מקבלים את המשקה שאתם אוהבים לשתות, תזכרו שיש 134 אנשים שמה שהם מקבלים זה רבע כוס מים, לפעמים מלוחים - וגם מכות. הם לא יוצאים לבלות, לא יכולים לחזור לחיים שלהם, וגם אנחנו לא", אמר אילן דלאל גלבוע במגפון - ליושבים בדיזנגוף. אביבית, אחותו של חנן יבלונקה החטוף בעזה, קראה ליושבי הברים: "אם אח שלי רואה את זה עכשיו הוא מתפוצץ. תקומו מהכיסאות. גם אני תל אביבית שמבלה בדיזנגוף. גם אח שלי נהג לבלות - אבל הוא לא יכול".
גם עומרי שתיוי התחבר לדברים. "האנשים בברים צריכים לדעת את זה שהכנסת יוצאת לפגרה. שיבינו שאין דבר חשוב כמו החזרת החטופים, לא יכול להיות שאנחנו כבר בחצי שנה", הוא אמר. "עד שלא יחזרו אנחנו נמשיך להחריף. אנחנו לא נשב סטטיים לחכות. כל העם איתנו ונותן לנו רוח גבית. פדיון שבויים, שחרור החטופים - הוא הניצחון לישראל".
רונן נאוטרה, אביו של החייל עומר נאוטרה שפגש השבוע את ראש הממשלה בנימין נתניהו, קרא במגפון גם הוא: "הילד שלי הגיע מאמריקה בשביל להתגייס, להגן עליכם. הגיע הזמן שתצאו להגן עליו - תצאו לרחובות ותגידו 'עד כאן'. ראש הממשלה, הגיע הזמן שתפסיקו עם הפוליטיקה. הילדים שלנו לא פוליטיקאים. צאו החוצה תושבי ישראל, תל אביבים. הצטרפו אלינו - נגמר להם הזמן".
דני אלגרט, אחיו של החטוף איציק אלגרט, הזהיר מצעדים קיצוניים של המשפחות: "אני מאמין ששני דברים הוציאו אותנו לרחוב היום. דבר ראשון הסיפורים של מורן סטלה ינאי ועמית סוסנה. אנשים התמוטטו מהעומס הנפשי. דבר שני הגענו להבנות שהכל תלוי באדם אחד - ראש הממשלה. כולם אומרים לו שהדבר הכי חשוב לחוסן זה החזרת החטופים, שעם החמאס נתמודד בהמשך. אבל הוא מתעקש לא לקדם את המשא ומתן, לא לקדם עסקה. זה תלוי רק בו, כל האחרים ישרו קו כבר. אם זה רק הוא אז אנחנו גם נצטרך להתחבר אליו. מעכשיו השמיים הם הגבול. לאנשים יש רעיונות מטורפים, אפילו לדבר עליהם זה סכנה. אנשים מרגישים שהם לא יכולים להמשיך לחיות ככה, עד שיום אחד יקרה איזשהו אסון ואחת המשפחות אני לא יודע מה יקרה איתה, אז יתעוררו. לאנשים אין יכולת יותר".

מדורות, לפידים - וטלטול ניידות

ההפגנות אמש, כאמור - מהסוערות שהיו מאז פרוץ המלחמה - התאחדו יחד. בקפלן הפגינו אלה הקוראים להקדמת הבחירות, ועם תום העצרת - רבים הגיעו לכיוון. מדורות הודלקו, וגם לפידים - שכובו באמצעות מטפים שבהם השתמשו שוטרים. חלק מהמפגינים התקדמו במהלך הערב גם אל נתיבי איילון - ואחרי שירדו לכביש, חסמה אותו המשטרה לתנועה. המשטרה עצרה 16 מפגינים - וקבעה כי מדובר בהפגנה בלתי-חוקית.

לטובת פיזור המפגינים, הובאה מכת"זית לנתיבי איילון. תיעוד מהמקום העלה כי המכת"זית הופעלה גם נגד מפגינים שעזבו את הכביש - וניסו לעלות ממנו. במשטרה ציינו כי מפגינים אף טלטלו ניידת משטרה. המפגינים פוזרו באמצעות אמצעים לפיזור הפגנות. מור קורנגולד, אחיו של טל שהם החטוף בעזה, טען ששוטר היכה אותו בדרך השלום בתל אביב. לטענתו, הוא הצביע על תמונת אחיו החטוף שעל חולצתו, אך השוטר המשיך להכות אותו.
בשיחה עם ynet סיפר: "הייתי בהפגנה של בגין, התקדמנו לכיוון צומת השלום עם הרבה אנשים שהתקדמו לפני בירידה לאיילון. במהלך ההליכה פתאום רצו לכיווננו מלא שוטרים. הייתי עם חולצה של אח שלי, אמרתי להם אין לי מה לעשות יותר מדי אח שלי בשבי. באותה נשימה גם הלכתי אחורה, לא רציתי להיאבק איתו. הגיע איזה שוטר מג"ב שנכנס ל'אמוק', דחף אותי על מישהי מהמשפחות ולתוך פינה. הסתכלתי לו בעיניים ואמרתי לו 'אחי אני ממשפחת חטופים עזוב אותי', לא היה לי לאן ללכת, היה שם דוחק מטורף. אני רוצה להגיש תלונה אבל אין לי את השם של השוטר, אני אטפל בזה, זה לא יישאר ככה. יש לי סימנים על הגוף".
מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל רואה בזכות המחאה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית ומאפשרת מחאות כל עוד הן מתקיימות במסגרת החוק. יחד עם זאת, המשטרה לא תאפשר הפרות סדר מכל סוג או פגיעה בחופש התנועה וכל התנהגות העלולה לסכן את שלומו של הציבור".
משפחות חטופים אחרות הצהירו אתמול כי בכוונתן לפעול להחלפתו המיידית של ראש הממשלה בנימין נתניהו. את ההצהרה בקריה שנשאו כ-20 משפחות פתחה איילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר, שאמרה: "זהו היום ה-176 שבני המשפחה שלנו בעזה. קשה לנו להגיד את הדברים הבאים אבל אין לנו ברירה. מי שלא השאיר לנו ברירה זה ראש הממשלה שדוחה הצעות ומקשיח עמדות".
5 צפייה בגלריה
מור קורנגולד אח של טל שהם שבשבי החמאס
מור קורנגולד אח של טל שהם שבשבי החמאס
הסימנים על זרועו של מור קורנגולד, אחיו של החטוף טל שהם
5 צפייה בגלריה
עינב צנגאוקר
עינב צנגאוקר
עינב צנגאוקר. "נתניהו הוא המכשול לעסקה"
(צילום: טל שחר)
עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, המשיכה: "ראש הממשלה - אתה המכשול לעסקה, אתה מונע במודע עסקה ולכן אנו נעשה כל שביכולתנו בכדי להסיר את המכשול שזה אתה. היום אנחנו נאלצים להתחיל שלב חדש במאבק ומעכשיו נפעל להחלפתך המיידית. נפגין ונקרא להדחתך. אנו נפגין ונקרא להדחתך, נרדוף אותך ציבורית אנחנו לא נרפה עד שתפנה את הכיסא שלך לטובת מנהיג אחר".

מול הכנסת - ואולי גם בנתב"ג?

היום צפויה להתקיים מול הכנסת הפגנה של הארגונים הקוראים להקדמת הבחירות. בהפגנה צפוי לנאום ראש האופוזיציה יאיר לפיד, ולאחר מכן יוצב במקום אוהל מחאה שיישאר לאורך השבוע האחרון לפעילות הכנסת - לפני יציאתה לפגרה.
5 צפייה בגלריה
 עצרת משפחות חטופים
 עצרת משפחות חטופים
המפגינים אזקו את עצמם כצעד מחאתי
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
בתוך כך, צוות בדרג נמוך יגיע היום למצרים, שמנסה לאגף את קטאר בתיווך לעסקת חטופים. חמאס דורש את ביטול הפרוזדור המבתר את הרצועה וחזרת כל התושבים. ישראל מסכימה להרבה פחות, ובמקביל תבקש את גופות החיילים מצוק איתן ושחרור האזרחים - אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. בהתאם להתפתחויות יוחלט אם יש טעם לצרף אל חברי המשלחות את ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר.
במקביל, חלק ממשפחות החטופים גם העלו הצעה לחסום את נתב"ג במהלך השבוע. יחד עם זאת, מדובר ברעיון שנשקל בקרב המשפחות - ולכן עדיין לא הוכרז. אלי שתיוי, אביו של עידן שתיוי, אף קרא ליו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד להכריז על שביתה כללית במשק.
פורסם לראשונה: 23:02, 30.03.24