שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן קיימו הערב (שלישי) שידור חי בפייסבוק בנושא המהפכה המשפטית, שבו ענו על שאלות הצופים, תוך שביקשו להגיע להידברות בנוגע לרפורמה שמקודמת בימים אלה בוועדת החוקה של הכנסת. סמוטריץ' התחייב בפני צופה מודאג כי הוא מבטיח לשמור על זכויות אדם.
את השידור החי פתח רוטמן ואמר כי בכל העולם ראש הממשלה הוא זה שבוחר את השופטים. "בקנדה, באירלנד, בשבדיה, באוסטרליה וברוב מדינות אירופה, נציגי העם בוחרים את השופטים. אין שום סיבה שמדינת ישראל לא תעבוד ככה. כל מה שעשינו זה לשנות את הרכב ועדת מינוי השופטים", אמר רוטמן.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"אוהב את המפגינים ושומע את כאבם". סמוטריץ'
(צילום: רויטרס)
יו"ר ועדת החוקה התייחס למהומה שהתחוללה אתמול בכנסת. "נאלצתי להסתובב בכנסת אתמול עם מאבטח עקב הסתה פרועה, צעקות מטורפות ושימוש בביטויים שאין להם מקום. ולמה? כי העברנו בקריאה ראשונה את הסעיף בחוק של הרכב הוועדה לבחירת שופטים", הוא אמר. "המחלוקת היא לא על הרפורמה המשפטית והאם מדינת ישראל תהיה דמוקרטית, אלא האם העם יבחר גם את הרשות השופטת".
בנוגע להגעה להידברות בין הצדדים, אמר רוטמן כי "מגיע שר משפטים ואמרנו ביחד אנחנו מוכנים לעזוב הכול ולבוא לנשיא עם עצירת החקיקה עד יום שני הבא. בוא נלך עכשיו לנשיא ונדבר. הזמנו את יאיר לפיד ובני גנץ. חשבתם שקיבלנו תשובה שהם יבואו? לא. אנחנו מוכנים להידברות והם לא מוכנים, למרות שהם הפסידו, מבחינתם הם המדינה. רואים התבטאויות שמקומן לא במדינה דמוקרטית וזה מצביע על כשל חמור. נקדם את הרפורמה ואנחנו מוכנים להידברות ומוכנים לבוא לנשיא בכל עת ובכל שעה. לא רק אצל הנשיא אלא גם בכנסת. כולנו ראינו את המראות בוועדה אתמול. להם מותר הכול".
סמוטריץ' התייחס למחאה ואמר כי "אני אוהב את המפגינים ושומע את כאבם. אני לא מוכן לעשות את מה שעשו לנו. אנחנו צריכים לגלות הרבה מאוד הקשבה ולהפיג חששות ולנסות להגיע להסכמות. קמפיין הפחדה של איראן ודיקטטורה? אין בזה שום דבר. קמפיין שקרי. אני לא מוכן לקבל את השוליים חסרי האחריות שלצערי לא פעם הם פני המחאה והם מוכנים לשרוף את המדינה ולקרוא למלחמת אחים, כמו רון חולדאי ויאיר גולן. אנחנו לא ניכנע להסתה ולאיומים. לא יכול להיות שראש ועדת חוקה צריך להיות מאובטח. ראש ממשלה עבריין, אסיר מורשע, מתבטא בביטויים איומים. מי אלה חולדאי, אולמרט ויעלון? אלה אנשים שנבעטו מהפוליטיקה. יש איזה מתאם בין חוסר הרלוונטיות של האנשים שלהם להתבטאויות שלהם".
3 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן ובלייב בפייסבוק
שמחה רוטמן ובלייב בפייסבוק
"הכנסת יותר קנאית לזכויות אדם מאשר בית המשפט". רוטמן בשידור החי בפייסבוק
(צילום: דוברות הציונות הדתית)
שר האוצר טען כי בשנים האחרונות האיזונים הופרו בצורה דרסטית שהופכת את מערכת המשפט לשחקן וטו. "אנחנו בסך הכול רוצים לאזן", אמר סמוטריץ'. "בכל המדינות יש יועץ משפטי שאומר את דעתו המשפטית אבל משפט הוא לא מתמטיקה. לו משפט היה מתמטיקה והייתה רק תוצאה אפשרית אחת, החיים היו יותר פשוטים. אם יש כמה גישות משפטיות, מי שצריך לקבל את ההחלטה זו הממשלה. העברת הכוח לעובדי מדינה זה בבחינת סמכות ללא אחריות. ההשלכה של זה היא עודף רגולציה. אפשר לדון בפרטים ולהתווכח. זה לא סוף הדמוקרטיה, להיפך, זה יחזק את הדמוקרטיה. מנסים להציג את שמחה כחשוך. הוא אחד האנשים היותר ליברלים. אנחנו רוצים מינימום התערבות של המדינה והממשלה. זה מה שהרפורמה תקדם. כשמנהלים דיאלוג, אפשר להגיע לפשרות אבל לא ניכנע להסתות לאיומים".
אחד הצופים שאל איזה עוד בלמים יהיו לחוקים כשתהיה פסקת התגברות, ורוטמן השיב כי פסקת התגברות היא עצמה בלם. "אם יהיה חוק כל כך נורא, בית המשפט יוכל לבטל, אבל נציגי הציבור יוכלו להגיד שהם הגזימו. החוק הזה (פסקת ההתגברות) יהיה בעל תוקף זמני. לא מעניקים חסינות. יהיה צריך להעביר אותו ב-61 בשלוש קריאות וזה לא קל, והחוק מקבל את השריון את ההגנה עד לכנסת הבאה. בכנסת הבאה יוכלו לבוא אנשים שידרשו מנבחרי הציבור שלא יתנו הגנה לחוק הזה. מקבלים את אמון הציבור פעמיים לחוק שכזה. אני רוצה להרגיע. אני לא מכיר חוק אחד שהכנסת חוקקה שהיה צריך לבטל מלכתחילה. תהיה יותר יציבות פוליטית ושלטונית".
סמוטריץ' הוסיף כי זו שאלה של מי תהיה המילה האחרונה. "אנחנו סבורים שאין יתרון ל-15 שופטים. אנחנו רוצים שהמילה האחרונה תהיה של העם. המחשבה הזו שהפונקציה הכי יעילה ונכונה זו דווקא המערכת המשפטית, לא נכונה. לקח לקואליציה להתכנס ולהבין שהחוק על הכותל לא יקודם שעות ספורות. המערכת הפוליטית נתונה לביקורת 24/7. המחשבה שפוליטיקאים יחוקקו חוקים הזויים היא מופרכת. בנוסף, נורא מפחדים מפסקת ההתגברות. יש פסקת התגברות 30 שנה בחוק חופש העיסוק. במשך כל השנים האלה האם אי פעם עשתה הכנסת שימוש בפסקת ההתגברות? לא נעשה שימוש למרות שממשלת ימין הייתה בשלטון. יהיה מאוד קשה לחוקק חוק שנפסל כי יש פה ביקורת ציבורית".
3 צפייה בגלריה
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
"צריכים לגלות הרבה מאוד הקשבה ולהפיג חששות". מפגינים ליד הכנסת, אתמול
(צילום: gettyimages)
על השאלה "מי מבטיח שלא תגעו בזכויות אדם?", ענה סמוטריץ': "אני מבטיח לא לפגוע בזכויות אדם. אני לא חושב שבית המשפט העליון שמר על זכויות אדם. בבית המשפט לא שמרו על זכויות אדם בגירוש גוש קטיף. בית המשפט שומר על זכויות אדם בצורה מאוד סלקטיבית".
רוטמן ענה כי "בקורונה הרבה מאוד זכויות נפגעו ודווקא בית המשפט פחות או יותר נתן צ'ק פתוח לכנסת לעשות מה שהיא רוצה. אם בזמן הסגר היית יוצא להפגין נגד נתניהו, זה בסדר, אבל לצאת להתפלל היה אסור. במדינות אחרות בעולם אמרו שאי אפשר לעשות את ההפרדה בין מפגינים למתפללים. הכנסת יותר קנאית לזכויות אדם מאשר בית המשפט".
סמוטריץ' חידד ואמר כי הם מאוד רוצים להגיע לשיח והבנות. "מוכנים להגיע להסכמות ולהתפשר. נסכים לוותר על נושאים מסוימים. אני משוכנע שגם המתנגדים יראו לאורך זמן שהרפורמה מיטיבה גם איתם. אנחנו פותחים את הלב ואת הראש ואת הידיים לכל מי שרוצה להידבר ואנחנו מוכנים לחשוב על כל מנגנון ולתת מענה לרצונות של שני הצדדים. האופוזיציה לא מגיעה נקיית כפיים להידברות הזו כי היא לא תסכים שהקואליציה תצא עם הניצחון של רפורמה בהסכמה. מדברים הרבה על דמוקרטיה מול דיקטטורה. הרי הלב הפועם של הדמוקרטיה הוא הכנסת. מציע לכם לראות את הדברים של איווט ליברמן, תראו מה הוא אמר על מערכת המשפט והתיקונים שצריך לעשות שם. לפיד אמר דברים חריפים בפורום קהלת שאנחנו לא העזנו להגיד, שלא לדבר על הביקורת של בוגי יעלון על מערכת המשפט".