המשלחת של האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית פרסמה היום (חמישי) דוח חריף על הבנייה בהתנחלויות, שבו הביעה בנוסף חשש מ"עלייה מדאיגה באלימות המתנחלים" ומתחה ביקורת על הכפלת הבנייה במזרח ירושלים.
מהדוח עולה שבשנת 2021 נרשמה עלייה בהקמת יחידת דירות ליהודים במזרח ירושלים, כשנבנו 14,894 יחידות דיור, וזאת בהשוואה ל-6,288 שנבנו בשנה שלפניה. בדוח נכתב כי "מגמה זו, של העמקת פרויקטים של התיישבות באמצעות תוכניות ומכרזים, התרחשה למרות הודעת הממשלה החדשה שהחלה את כהונתה ביוני 2021, כי היא תהיה מחויבת לסטטוס-קוו במזרח ירושלים".
2 צפייה בגלריה
 הר חומה
 הר חומה
"בניית יחידות דיור מעבר לקו הירוק - מערערת את הסיכוי לפתרון שתי המדינות". שכונת הר חומה בירושלים
(צילום: רויטרס)
עוד נכתב בדוח כי ב-2021 קודמו פרויקטים להקמת שלושה יישובים בקו התפר שבין מעלה אדומים לירושלים (E1), באזור עטרות ואמת המים תחתונה, מה שעורר "דאגה רצינית" בקרב חברי המשלחת של האיחוד. לדבריהם, "ההתנחלויות, אם ייבנו, ינתקו את תושבי מזרח ירושלים מאזורים מרכזיים בגדה המערבית, כמו חברון ורמאללה. לדבר יהיו השלכות חמורות על ההמשכיות העירונית הפלסטינית, מה שיהווה איום על פתרון שתי המדינות".
"מגמות והתפתחויות נוספות, שתרמו להרחבת ההתנחלויות בתקופת הדוח, כללו התקדמות פרויקטים של תשתיות וכבישים, וכן הקמת חוות מאחזים בלתי חוקיים חדשים", נכתב בדוח. "העלייה בתוכניות להרחבת ההתנחלויות על ידי הרשויות הישראליות לוותה גם במגמה מדאיגה של עלייה באלימות המתנחלים בשטחי הרשות הפלסטינית".
2 צפייה בגלריה
תיעוד: 3 צעירים יהודים הורסים בית קפה פלסטיני בכפר חווארה בשומרון
תיעוד: 3 צעירים יהודים הורסים בית קפה פלסטיני בכפר חווארה בשומרון
"עלייה באלימות המתנחלים בשטחי הרשות הפלסטינית". צעירים יהודים משחיתים בית קפה פלסטיני בחווארה בחודש שעבר
(מתוך הפייסבוק של Firas Owda)
הדוח מסתיים בקריאה של האיחוד האירופי "להפסיק את כל פעילות ההתנחלויות ולפרק מאחזים שהוקמו מאז מרץ 2001. זו עמדתו הנחרצת של האיחוד, שההתנחלויות אינן חוקיות במסגרת החוק הבינלאומי". באיחוד הוסיפו כי החלטת ישראל לקדם תוכניות לבניית יחידות התיישבות חדשות ב-2021, בהן בשכונות גבעת המטוס והר חומה שמעבר לקו הירוק בדרום-מזרח ירושלים, "מערערת עוד יותר את הסיכויים לפתרון מדיני".
בשבוע שעבר, רגע לפני ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, לשכת ראש הממשלה יאיר לפיד הורתה להסיר מסדר היום תוכנית לבניית 2,000 יחידות דיור במזרח ירושלים, שהייתה אמורה לעלות לדיון השבוע בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.