הצהרת מחויבות אמריקנית, פתיחת שמי סעודיה לחברות תעופה ישראליות, החלטה על שיתוף פעולה בפיתוח מערכת לייזר אווירי: לביקורו של נשיא ארצות הברית בישראל היו כמה השלכות חשובות, לצד ביקורות על כך שביידן עדיין דבק בדרך הדיפלומטיה מול איראן - אבל כנראה שנזכור ממנו דווקא רגעים אחרים, חלקם משעשעים, חלקם מרגשים. הנה כמה מהם, צפו בסרטונים השונים.
הרגע המרגש ביותר בביקור אירע בלי ספק שעה קלה אחרי תחילתו, ביד ושם. ביידן הגיע מנתב"ג למוסד להנצחת זכר השואה, ופגש שם שתי שורדות שואה - ד"ר גיטה (ג'יזל) סיקוביץ, בת 95, ורינה קווינט, בת 86. הוא רכן לעברן, שוחח איתן לא פחות מעשר דקות ואף הזיל דמעה. "הוא היה מאוד חמוד, לא ציפיתי לדבר כזה", סיפרה בהתרגשות גיטה. "הוא ירד על הברכיים שלו ונתן לנו נשיקה" רינה הוסיפה: "אמרו לנו שאנחנו לא צריכות לגעת בו או לדבר איתו, אבל כשהוא הגיע - הוא פשוט נישק אותי. זה היה משהו, זה היה כל כך כיף".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן מזיל דמעה יד ושם פגישה עם ניצולות שואה
ג'ו ביידן מזיל דמעה יד ושם פגישה עם ניצולות שואה
מוחה דמעה, בשיחה עם ניצולות השואה
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר ביד ושם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר ביד ושם
נשיקה, במפגש המרגש ביד ושם
(צילום: רויטרס)

3 צפייה בגלריה
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
לחיצת היד לראש האופוזיציה, כשראש הממשלה החליפי מביט מהצד
(צילום: EPA)
בנתב"ג, התחנה הראשונה שלו בביקור, חיכו לו בכירי המדינה - ומעט במפתיע גם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שלא היה ברור אם יגיע. ביידן שזיהה אותו, ניגש אליו, לחץ את ידו בחמימות ואמר לו: "אתה יודע שאני אוהב אותך". יו"ר הליכוד ענה: "Joe, You are great".

באזור שדה התעופה העניק שר הביטחון בני גנץ סקירה ביטחונית לביידן, שבחן את מערכות ההגנה האווירית הישראליות - כולל כיפת ברזל ומערכות הלייזר. אבל גנץ ייזכר בעיקר בגלל הניסיון, המוזר משהו, לפתוח בקבוק מים דווקא בעזרת פיו. גם השרה פנינה תמנו שטה, שישבה לצדו, נראתה מופתעת.

ביומו השני בישראל נשיא המדינה יצחק הרצוג העניק לביידן את עיטור הנשיא. אבל לחיצת יד אחד, שלא הייתה, הובילה לסערה שלמה. הזמרת יובל דיין שרה בטקס עם רן דנקר את "לו יהי" ו-Let it be", וביידן ניגש ללחוץ את ידיה - אבל ידו נותרה באוויר, כי דיין שומרת נגיעה.
"מי שטען שאין לי דרך ארץ - שיתנצל בפני ההורים שלי", כתבה הבוקר דיין בפוסט באינסטגרם, שבו פירטה על ההתייעצויות לפני ההחלטה להימנע מלחיצת יד, וציינה כי הדגישה בפני כל אנשי בית הנשיא כי היא שומרת נגיעה. גורם בבית הנשיא אישר את דבריה ואמר: "יובל דיין עדכנה מראש שלא תוכל ללחוץ את ידו של ביידן, צר לנו כי נגרם לה עוול שלא בצדק".

באותו טקס בבית הנשיא ראש הממשלה לפיד חיפש לשווא את כיסאו. "לרחבת הטקס נכנס כעת ראש ממשלת ישראל, מר יאיר לפיד", נאמר אז - אבל לפיד לא מצא את מקומו, ובחר בכיסא ריק מימין. "ראש הממשלה, ראש הממשלה", קראה לעברו אחת האחראיות, ואז הוא פנה אל הכיסא שליד מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, והתבדח איתו על כל העניין.

את אותו היום סיים ביידן בהגעה לטקס הפתיחה של המכביה, באצטדיון טדי בירושלים. זמן קצר לפני הגעתו נפל החשמל באצטדיון, ועם בואו ניגש ביידן לחברי המשלחת האמריקנית. הוא הצטלם ושוחח איתם, ואז הבין שמשהו חסר. "אני צריך כובע כמו שלכם", אמר להם - ועשרות כובעים הוצעו לו מיד. הוא בחר אחד מהם, ונצפה איתו בטקס ליד הרצוג ולפיד.


היום, לפני ההמראה בטיסה ישירה לסעודיה, שהה ביידן בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה במזרח ירושלים, ולאחר מכן בבית לחם, שם נפגש בין היתר עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. את החריקות בנגינת ההמנון האמריקני, שלא לומר זיופים, היה קשה לפספס.
הרכב הנשיאותי המכונה "ביסט" ("החיה") נצפה היום משנה את הדגלים שהוצבו על חזיתו, עם המעבר למזרח ירושלים ולרשות הפלסטינית. ביומיים האחרונים התנייד ביידן ממקום למקום ברכב המשוריין שעוטר בדגלי ארצות הברית וישראל, אך עם המעבר למזרח ירושלים תועד הרכב ללא דגלים - ובתמונות מבית לחם הוא צולם עם דגל אמריקני ודגל פלסטיני. אחר הצהריים המריא ביידן מבית לחם במסוק לנתב"ג, וב-16:00 - רגע המראתו בטיסה ישירה לסעודיה - תם ביקורו הראשון כנשיא בישראל.
איתמר אייכנר ורן בוקר השתתפו בהכנת הכתבה