שר התרבות והספורט חילי טרופר אמר הבוקר (יום ראשון) בריאיון לאולפן ynet בהתייחסו לאפשרות של סגר בקרוב בעקבות העלייה בתחלואת הקורונה, כי "אנחנו מנסים לקנות זמן. הדבר היחיד שיכול למנוע סגר זו מסה גדולה של חיסונים. אם בעשרת הימים הקרובים מסה של ישראלים מעל גיל 60 יילכו להתחסן במנה השלישית - ובעיקר אותם מיליון ישראלים שטרם התחסנו בחיסון הראשון - נימנע מסגר".
"צריך להבין", הוסיף השר טרופר, "בכמות גדולה של חיסונים אנחנו מצילים חיים ואנחנו משאירים את העולם פתוח ושומרים על הפרנסה של אנשים".
- מה אתה אומר היום לאנשים שעובדים בתחום התרבות לקראת השבועות הקרובים, לקראת החגים? הם יהיו סגורים? מוגבלים? למה להיערך? "אני לא משלה אותם ואין לי איזו תשובה חלוטה. אני כן אומר להם שהצלחנו, אחרי הרבה מאוד חודשים של מאבק, לשים את התרבות במקום אחר לגמרי. הרי בעבר, מזמן כבר היו סוגרים את התרבות. הצלחנו לשנות את הפרדיגמה והתרבות היא כבר לא הראשונה להיסגר ואחרונה להיפתח. זה חשוב גם ערכית, גם כלכלית - כי זו פרנסה של עשרות אלפי אנשים - וגם בריאותית. זה מקום עם תו ירוק, אין הרבה מקומות בטוחים כמו עולם התרבות.
"מצד שני, אני מבין את הכאבים ואת הלחצים והם כבר סופגים את המכה. מבחינתם זה לא סיפור עתידי. עולם התרבות כבר חווה את ההאטה, עם כל הלחצים האלה אנשים כבר מבטלים כרטיסים ולא מזמינים מנויים. המחיר הזה כבר אצלנו. לכן אני מכיר רק אפשרות אחת: להיאבק יחד איתם על הקיום של התרבות, לדאוג שהם יישארו פתוחים ככל האפשר ואם חלילה יהיו הגבלות - לדאוג להם לפיצויים. זה עולם חשוב. חברה בלי תרבות היא חברה עצובה וחסרה.
2 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה במחסום לסגר הלילי לפורים בכיכר דיזינגוף בתל אביב
אכיפת משטרה במחסום לסגר הלילי לפורים בכיכר דיזינגוף בתל אביב
סגר בישראל. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
- יש כבר דיונים מול האוצר על פיצוי אפשרי כזה? כי המילה סגר כבר חזק באוויר "אנחנו כרגע עוד לא שם. אני נזהר מלקרב את הדיונים האלה כשאין צורך. אני יכול להגיד שבשנה האחרונה היה לנו מודל תקציבי של פיצוי לעולם הזה, בעיקר העולם הנתמך. אותם 200 מיליון שקלים שאפשרו שאף מוסד תרבות נתמך בישראל לא נסגר בשנה האחרונה. ברגע שיכולנו לפתוח את כל מוסדות התרבות - הם נפתחו. החזקנו להם את הראש מעל המים. אז המודל הזה נמצא שם ומקווה שלא נצטרך להשתמש בו שוב.
"עם זאת, יש את עולם התרבות הלא נתמך. זה כאב גדול ולכן צריך לעשות הכול כדי להימנע מלסגור אותם ואם חלילה נגיע לשם, יש למדינה אחריות כלפי האנשים האלה".
-אמנים אומרים: הממשלה משאירה אותנו בחוסר ודאות. אולי תהיו יותר ברורים? כי זה לא שיחוסנו מאות אלפי אנשים בימים הקרובים "יש ודאות בעולם הקורונה?".
- אבל יש ודאות אחת - שלא יהיו מאות אלפי מתחסנים בימים הקרובים בחיסון ראשון "גם שם יש עלייה, אבל אני מסכים שזה רחוק ממה שצריך לקרות ולכן אני אומר בכנות, אני מבין את הצורך הנפשי הזה בוודאות. אני נמצא עם אותם אמנים בקשר יומיומי. אנחנו מנסים לתת להם ככל האפשר ודאות, אבל גם לנו יש תקרה. יש פה נגיף שמשתולל ולא שואל אותי בבוקר מה התוכניות שלי להיום ועל-פי זה מנהל את זה; לכן אנחנו ממקדים מאמץ במקום הכי נדרש וזה החיסונים.
"אם יהיו מאות אלפי ישראלים שיתחסנו - אז מה שצריך זה עוד כמה מאות אלפי ישראלים שעכשיו, הבוקר, ייצאו מהבית, יקבעו תור, יילכו אפילו בלי תור לקופת חולים, יתחסנו ויצילו חיים ויעזרו לאותם אמנים שרוצים תרבות פתוחה. אני מאוד מקווה שתהיה פה איזושהי התעוררות. אנחנו מנסים לצלצל בפעמון האזעקה כי בנתונים האלה אם לא יהיה שינוי, אם לא יהיו הרבה חיסונים - אנחנו בדרך לסגר".
2 צפייה בגלריה
לינוי אשרם
לינוי אשרם
טרופר: "שמח שילדות צעירות רואות שאפשר להיות לינוי אשרם"
(צילום: AFP)
במהלך הריאיון התייחס השר טרופר גם לזכייה ההיסטורית במדליית זהב של לינוי אשרם באולימפיאדת טוקיו. הוא נשאל לגבי סוגיית התקציבים בספורט - והשיב כי "תמיד צריך לשאוף ליותר, ובאמת בתקציב החדש יש גם עלייה בתקציבי הספורט. בסך הכול, את ספורטאי העילית אנחנו עוטפים בצורה טובה".
- אבל מה עם אלה שהם בדרך לשם וצריכים הרבה תמיכה ולא תמיד הם מקבלים אותה? "נכון, ושם אני חושב שיש לנו עוד דרך לעשות. באמת את ספורטאי העילית אנחנו עוטפים, אבל כדי לייצר פה תרבות של ספורט צריך להשקיע הרבה בבסיס הפירמידה ולהרחיב אותה ושם עוד יש לנו דרך לעשות. אני שמח שהצלחנו להשיג תקציב נוסף לתקציב שאני מקווה שיעבור בכנסת בקרוב כדי שבאמת כל אותן ילדות צעירות שראו את לינוי רואות שאפשר להיות לינוי אשרם ורוצות ללכת לשם. שם אנחנו צריכים להשקיע יותר. לאט לאט נעשה את זה, נעבוד קשה בשבילן.
- אז המשימה שלכם היא לייצר כמה שיותר לינוי אשרם? "המשימה שלנו היא לייצר כמה שיותר ספורטאים בישראל. צריך להגיד בכנות, בסוף אין הרבה לינוי, אין הרבה ארטיום, אלה באמת הכוכבים הגדולים, אבל כן, אני חושב שבהרבה מאוד מובנים הספורטאים האלה הם השראה להרבה מאוד בני נוער וילדים, לא רק במובן הספורטיבי נטו. מה שאני כל כך אוהב בספורטאים האולימפיים שלנו, שהם חבר'ה שאתה מרגיש מאוד נוח שהילדים שלך יסתכלו עליהם ויגידו: ככה אני רוצה להיות. לא רק בגלל הכישרון, אלא בגלל האופי, בגלל הצניעות".