על רקע הסכם הנורמליזציה מול איחוד האמירויות, והורדתה מהשולחן – לפחות בשלב זה – של תוכנית הסיפוח ביהודה ושומרון, תוקף הבוקר (יום א') ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) את ראש הממשלה בנימין נתניהו. בראיון לאולפן ynet הוא אמר: "זה פספוס גדול מאוד, זה כישלון מדיני. לא צריך להציג כישלון מדיני כהישג. הייתה כאן הזדמנות היסטורית".
הוא התייחס לקולות בסביבת ראש הממשלה שלפיהם מדובר רק בעיכוב זמני של תוכנית הסיפוח, ואמר: "אני שומע את האמריקנים בצורה חד משמעית – את טראמפ עצמו, את קושנר שהוא השחקן החזק בסביבתו, אני שומע את האמירויות. לצערי אני מאמין להם.
"אני רוצה לחדד: התנגדתי לתוכנית טראמפ כעסקת חבילה שכוללת הקמת מדינה פלסטינית. חשבתי ואני עדיין חשוב שיכולנו לנצל את הממשל בארה"ב להחלת הריבונות באופן חד צדדי".
- קראת לתוכנית טראמפ סכנה לדורות, אי אפשר ליהנות מכל העולמות. "בגין לא חיכה לאמריקנים כשהוא החיל את החוק הישראלי בירושלים וברמת הגולן. בן גוריון לא חיכה לאמריקנים כשהכריז על הקמת מדינת ישראל. יש לנו ממשל אוהד בארה"ב, אין לי ספק אם היינו מחילים את הריבונות כפי שאנו מבינים, הממשל היה מקבל את זה. בוודאי כשהוא נמצא לפני בחירות, וחלק לא מבוטל מבסיס התמיכה של טראמפ לא יאפשר לו לצאת נגד ישראל.
"כשנתניהו הבטיח ריבונות, ועל זה קיבל מנדט מהציבור, הוא לא דיבר על תוכנית טראמפ שבצדה השני הקמת מדינה פלסטינית. אמר שהוא הולך להחיל את הריבונות הישראלית על ההתיישבות כדי לחזק את האחיזה שלנו שם ולהבהיר לפלסטינים שלא הולכים להקמת מדינה פלסטינית והחזרת שטחים. זו הייתה ההבטחה שלו. הוא עשה סוג של תרגיל והביא זאת יחד עם הקמת מדינה פלסטינית. לזה התנגדנו ועדיין מתנגדים".
1 צפייה בגלריה
בצלאל סומטריץ' באולפן ynet
בצלאל סומטריץ' באולפן ynet
בצלאל סומטריץ'. "בגין ובן גוריון לא חיכו לאמריקנים"
(צילום: אבי מועלם)
- נתניהו לא מנהיג הימין יותר? "נתניהו מפר כאן הבטחת בחירות חד-משמעית שלו. יותר חמור מזה: נתניהו הולך כאן נגד האינטרס החשוב של ישראל. ריבונות היא לא עניין של המתנחלים. יהודה ושומרון זה לא פרויקט של המתנחלים. יהודה ושומרון זו רצועת הבטחון של ישראל. המתיישבים שיושבים שם עושים זאת בשליחות אזרחי ישראל. לקבע אחרי 53 שנה את מעמדנו ביהודה ושומרון זה אחד הדברים הכי חשובים לישראל, אסטרטגית, מדינית וביטחונית. את זה נתניהו הבטיח, מזה נתניהו חזר. הוא חוזר היום הרבה מאוד שנים אחורה לשיח של שתי מדינות. זאת איוולת עצומה לימין".
- שלום היסטורי זה לא אינטרס ישראלי? "זה בהחלט אינטרס ישראלי אבל אני שם על כפות המאזניים אינטרס ישראלי חשוב אבל רחוק, אל מול אינטרס ישראלי הכי קרוב שיש, ביטחונית אסטרטגית, ציונית ולאומית. החלת הריבונות ושבירת הפרדיגמה זה אינטרס יותר חשוב. אני בעיקר חושב שיכולנו להביא גם וגם. הרי הנורמליזציה עם האמירויות היא אינטרס שלהם אל מול אויב משותף, איראני. אפשר היה להביא את ההישג הזה בלי קשר לריבונות. יש לי תחושה שאפשר היה להביא את ההסכם בלי קשר לסיפוח, ונתניהו החליט לחפש סולם לרדת מהעץ".
- כל הגורמים המדיניים שמכירים את מה שקורה בצמרת הממשל האמריקני אומרים שלא הייתה שום היתכנות להחלת ריבונות וזה הכי טוב שיכולנו לקבל. "אז איפה היה נתניהו כשהבטיח זאת לפני שנה? לפני חצי שנה? הוא לא ידע שאין היתכנות? מה הוא חשב כשהיה בוושינגטון ואמר 'אני חוזר ביום ראשון ומחילים ריבונות'?".
- מאז כוננה כאן ממשלת אחדות. יש שר חוץ, גבי אשכנזי, שאומרים שהשפיע על מה שקורה שם. "אז את אומרת בעצם שנתניהו הרים ידיים מרעיון החלת הריבונות? הוא הבין שלא יכול, או לא רוצה. אני משוכנע שאם נתניהו היה עומד על רגליו האחוריות, ממשל טראמפ לא היה מרשה לעצמו לצאת נגדו".
- נתניהו לא רוצה להחיל ריבונות? "עובדתית הוא לא מחיל את הריבונות נקודה. הוא אוהב את הסטטוס קוו, הוא חסיד גדול שלו. הוא לא אדם פורץ דרך. לא מוביל תהליכים משני מציאות".