אחרי שהותר לפרסום כי סוהרים חשודים בפרשה שבה נבדק אם מותו של מחבל פתח שריצה מאסר ממושך בגין ניסיון רצח קשור לאלימות מצידם, משפחתו של תאיר אבו עסב (38) "דורשת לקבל את גופתו במהירות כדי להיפרד ממנו בהלוויה ראויה". אמו של האסיר הביטחוני, תושב אזור קלקיליה, קראה "להעמיד את הסוהרים למשפט בבית דין בינלאומי".
4 צפייה בגלריה
תאיר אבו עסב, כלא קציעות
תאיר אבו עסב, כלא קציעות
האסיר אבו עסב, שמת ב-18 בנובמבר בכלא קציעות
(צילום: גדי קבלו, דוברות שב"ס)
אתמול בצהריים, שעות לפני שפג צו איסור הפרסום בפרשה, כמה דרגים מצמרת היחידה הארצית לחקירת סוהרים (יאח"ס) בלהב 433 נפגשו לדיון בחקירה עם גורמים ממערכת הבריאות. בין היתר דנו הנוכחים בממצאים של החקירה הפתולוגית.
מקורות בשירות בתי הסוהר (שב"ס) מדווחים על "מידור מוחלט" של פרטי הפרשה. המשטרה, שחקרה עד כה 19 מאנשי שב"ס, נמנעת מלמסור מידע ובניגוד למקרי עבר בוחרת למלא פיה מים. כמה מהסוהרים נחקרו בין היתר בחשד לשיבוש ותיאום גרסאות. גופת האסיר נשמרת בידי הרשויות, עד להנחיה אחרת מבית משפט. "יש יד עלומה שמנסה למשוך זמן בחקירה רגישה", אמרו גורמים במערכת אכיפת החוק. "יש אירוע פלילי וחשש לתיאום עדויות ושיבוש הליכים. זה אמור להתבטא בשלל דרכים, בין היתר בהכנת דוח בצורה מהירה".
אנשי שב"ס שנחקרו טענו בחקירתם כי "היה תא מסוים שסירב להיספר. הקפיצו את יחידת ההתערבות 'כתר' הטקטית של שב"ס. הם נכנסו לתא, התחילו סוג של הפרות סדר. הם השליטו סדר בכוח סביר לפי הנהלים, והספירה הסתיימה. אחרי זמן לא ידוע בצורה מדויקת, חברי לתא של האסיר קראו לסוהרים ואמרו שיש אירוע רפואי. פינו אותו ואחר כך הוא מת. הסוהרים עשו את עבודתם נאמנה והכול לפי החוק".
במסגרת החקירה נלקחו לבדיקה מצלמות האבטחה של הכלא. המשטרה חקרה את מפקד המשמרת, סוהרים שהיו באגף וגורמים נוספים. "נלקח לחקירה מעגל נרחב מאוד מעבר לאירוע הספציפי", אמר גורם שמעורה בפרטים. כמה מהנחקרים ששוחררו בתנאים מגבילים דורשים לחזור לעבודה מפני שלטענתם פרנסתם נפגעת. הם אמרו: "זה יכול לקרות גם מדובר בחזרה לעבודה בכלא אחר שהוא לא כלא קציעות".
מועאז אבו עסב, אחיו של האסיר המנוח, אמר היום: "לפי המידע שברשותנו, שמבוסס על עדויות של אסירים ששהו באותו תא עם אחי והשתחררו לאחר מבלי שנגבתה עדותם, כוח של סוהרים משב"ס נכנס לתא שבו שהה תאיר והכה את האסירים קשות ללא כל סיבה. בשלב מסוים אחי הופרד מיתר האסירים והוכה באלות על ראשו וגופו עד לגרימת מותו, ולאחר מכן הושאר בתא מתבוסס בדמו למשך קרוב לשעתיים.
"המשפחה מודרה מהליך נתיחת הגופה, והפרסומים על אודות המסקנות המסתמנות מנתיחה זו ואודות אי ביצוע פעולות חקירה חיוניות בזמן, מעלים תמיהה אמיתית בנוגע לכוונה להגיע לחקר האמת. מקרה הריגתו של תאיר מצטרף למספר מקרי מוות של אסירים פלסטינים מהעת האחרונה, ולהיקף עצום של תלונות בגין מקרי אלימות קשים בין בתי הכלא מאז תחילת המלחמה, שמצביעים על תופעת התנכלות ואלימות קשה ופסולה נגד אסירים פלסטינים הכלואים בישראל".
4 צפייה בגלריה
בית כלא קציעות
בית כלא קציעות
כלא קציעות
(צילום: חיים הורנשטיין)
אבו עסב, שמותו נקבע ב-18 בנובמבר, היה משויך כאמור לפתח ונשלח ב-2005 למאסר של 25 שנים, מתוכן ריצה עד מותו 18 שנים. לצד ניסיון רצח, הוא הורשע גם בעבירות של ירי לעבר אנשים, קשר לגרימת מוות בכוונה ואימונים צבאיים. בהודעה שפרסם בחודש שעבר שב"ס על מותו לא נמסר כיצד הדבר אירע, אף שעבור אדם בגילו מדובר במקרה חריג. "כבכל אירוע מסוג זה, נסיבות האירוע ייבדקו", נמסר באותה הודעה. גופתו של אבו עסב נותחה, אבל בשלב זה אין עדיין קביעה בנוגע לסיבת המוות מהמכון לרפואה משפטית - ולא ברור אם מותו קשור באופן ישיר לאלימות מצד הסוהרים.
הסוהרים נחקרו ביום שני ושוחררו למעצר בית, והחקירה נמשכת. הסוהרים, מצידם, ציינו כי נאלצו להשתמש בכוח במהלך הפרת סדר של מחבלים, וטוענים לעלילה נגדם. אתמול בחצות פג תוקפו של צו האיפול שהוטל על הפרשה, והותר לפרסם כאמור כי 19 הסוהרים שנחקרו חשודים כי ב-18 בנובמבר – באותו יום שבו נקבע מותו של אבו עסב – הם הכו אותו ואסירים ביטחוניים אחרים.
משרד החוץ הפלסטיני מסר כי "ישראל מזלזלת בחייהם של הפלסטינים ומרשה לעצמה להרוג אותם בדם קר לנגד עיני העולם. בכירים ישראלים קיצוניים ממשיכים לקדם את העובדה הזו בגלוי, לחוקק חוקים שמטרתם הוצאה להורג ולספק הגנה למי שמבצע פשעים אלו. העניין לא נוגע רק לבן גביר ולסמוטריץ', בהיותם סמלים של הפשיזם, הוא התרחב גם לבעלי תפקידים רבים, שהאחרון שבהם היה שר החוץ הישראלי". מועדון האסיר הפלסטיני טען כי ישראל מבצעת "פעולות חיסול שיטתיות ומתוכננות מראש נגד אסירים. מאז 7 באוקטובר שישה אסירים הוכו למוות בבתי כלא בישראל".

מתחילת השנה: שישה אסירים מתו בבתי הכלא בישראל

מלבד אבו עסב, מתחילת השנה מתו בבתי הכלא בישראל חמישה אסירים נוספים.
האסיר הבולט ביותר הוא מנהיג הג'יהאד האסלאמי בגדה המערבית חאדר עדנאן (45), תושב עראבה בג'נין שמת ב-5 בפברואר בבית המעצר ניצן לאחר 86 ימים של שביתת רעב מתמשכת במחאה על מעצרו המנהלי.
בעקבות מותו שיגרו הפלסטינים רקטות לעבר ישראל, שהגיבה בפתיחת מבצע מגן וחץ. במהלך השנים נעצר 13 פעמים - שגם בחלקן שבת רעב. עדנאן התבלט לאחר שביתת רעב בת 66 ימים בעקבות מעצרו המנהלי ב-2011, שהובילה לשביתת רעב המונית בקרב אסירים פלסטינים ולשחרורו.
4 צפייה בגלריה
חאדר עדנאן
חאדר עדנאן
חאדר עדנאן
לפי מועדון האסיר הפלסטיני, מאג'ד זקול (32), פועל מעזה שנעצר לאחר מתקפת הפתע של חמאס, מת ב-14 בנובמבר בכלא עופר. נסיבות מותו לא פורסמו ולא דווחו על ידי אף גורם רשמי. זקול, נשוי ואב לילד, התחיל לעבוד בישראל לפני כחצי שנה. הוא עבר לגור בגדה המערבית לפני כשלוש שנים והיה חולה בסרטן.
עבד אלרחמן (33), תושב הכפר קראוות בני חסן באזור סלפית, מת ב-13 בנובמבר בכלא מגידו. אלרחמן, נשוי ואב לארבעה ילדים, נעצר ב-25 בפברואר 2023. אחיו הוא המחבל מוחמד מרעי, פעיל הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי במחנה הפליטים בג'נין, שחוסל בחילופי אש עם צה"ל לפני כשנה. אלרחמן הוא גם בן דודם של המחבלים עדנאן מרעי וסלאמה מרעי ששוחררו בעסקת שליט וגורשו מהגדה.
ערפאת יאסר חמדאן (25), תושב הכפר בית סירא ברמאללה, נעצר ב-22 באוקטובר. יומיים לאחר מעצרו הוכרז כי הוא מת בכלא עופר.
4 צפייה בגלריה
 עומר חמזה דראגמה "אבו אלנימר", בכירר חמאס בגדה שמת בכלא מגידוו מדובר בבכיר של התנועה בגדה. חמאס הוציאו שהוא נרצח בכלא.
 עומר חמזה דראגמה "אבו אלנימר", בכירר חמאס בגדה שמת בכלא מגידוו מדובר בבכיר של התנועה בגדה. חמאס הוציאו שהוא נרצח בכלא.
עומר דראגמה
עומר דראגמה (58), תושב טובאס במזרח השומרון, מת ב-23 בנובמבר בכלא מגידו. דראגמה, שנחשב ממנהיגי חמאס בגדה המערבית, נעצר ב-9 באוקטובר 2023 והועבר למעצר מנהלי לתקופה של שישה חודשים. באותו היום שבו מת, במהלך דיון בוועידת וידאו בבית המשפט הצבאי עופר, אישר דראגמה לעורך דינו כי בריאותו טובה. לאחר מותו מאות מתושבי טובאס פתחו בצעדות זועמות. במקביל, הוכרז על שביתה מקיפה למחרת.
לאחר מתקפת הטרור של חמאס התרבו הדיווחים מצד אסירים פלסטינים ששוחררו מבתי הכלא בישראל על אלימות והתנכלויות מצד סוהרים.
מנכ"לית הוועד נגד עינויים בישראל, עורכת הדין טל שטיינר, מסרה: "בצל המלחמה, הזעם הישראלי מופנה כעת כלפי האוכלוסייה הפגיעה וחסרת האונים ביותר - האסירים בבתי הכלא, שזה חודשים מנותקים מהעולם החיצון ועוברים התעללות שיטתית ונקמנית, שבינה ובין צורכי ביטחון אין כלום. תפקידו המקצועי של שב"ס הוא לשמור על שלומם וביטחונם של כל המוחזקים במשמורתו, והוא מועל בה באופן מחפיר.
"שישה אנשים כבר שילמו בחייהם על מחדל זה, וללא פעולה נחרצת למיגור התופעה ופתיחת בתי הכלא למבקרים מבחוץ, אנו חוששים שמקרים אלה יחזרו על עצמם שוב בעתיד. התוצאות עלולות להיות הרסניות גם הן, ולהביא להסלמת המצב באזור, לפגיעה בחפים מפשע ואף להגדלת סיכון לחטופים הישראלים ולהמשך רמיסתן של זכויות אדם בסיסיות".