נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הושבע לכהונה חמישית, בת שש שנים, כחודש וחצי אחרי שניצח כצפוי בבחירות הכלליות. רבות ממדינות המערב - בהן ארה"ב, גרמניה והאיחוד האירופי - החרימו את טקס ההשבעה ונמנעו משליחת נציגים. אולם, נודע כי שגרירת ישראל במוסקבה סימונה הלפרין השתתפה בטקס כנציגתה.
2 צפייה בגלריה
שגרירת ישראל ברוסיה סימונה הלפרין
שגרירת ישראל ברוסיה סימונה הלפרין
הגיעה לטקסט. השגרירה הלפרין
שבע מדינות אירופיות שלחו שגרירים: צרפת, פורטוגל, יוון, הונגריה, מלטה, סלובקיה ובלגיה. נציגים הגיעו גם מסינגפור ומצפון קוריאה. דובר מחלקת המדינה האמריקנית מתיו מילר אמר כי ארה"ב החליטה שלא לשלוח נציגים לטקס. "אנחנו בהחלט לא מחשיבים את הבחירות שנערכו ברוסיה לבחירות חופשיות והוגנות, אבל הוא נשיא רוסיה והוא הולך להמשיך בתפקיד", אמר. גם בריטניה, קנדה וכאמור רוב מדינות האיחוד האירופי החליטו להחרים את הטקס.
אלמנתו של מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני, יוליה, פרסמה הודעת וידאו ביום ההשבעה שבה היא נזכרת כי כהונתו הרביעית של פוטין הייתה בסימן תחילת הפלישה לאוקראינה - שהובילה לא רק למותם של אנשים רבים, אלא גם לבידוד רוסיה. במהלך שלטונו של פוטין כמה מאות אסירים פוליטיים הופיעו במדינה, והם נמצאים תחת "תנאים לא אנושיים", ציינה נבלניה.
"עבורי באופן אישי, שש השנים של פוטין הן השנים שבהן בעלי אלכסיי, איש ישר ואמיץ, פטריוט אמיתי, נרדף, הורעל בנשק כימי, נשפט, עונה במשך שלוש שנים בכלא, ואז נהרג. גם פוטין עשה את זה. ההבטחות שלו לא רק ריקות מתוכן, הן שקריות. זה נמשך כבר 25 שנים. זה יהיה כך גם הפעם. עם כל קדנציה הכל רק הולך ומחמיר. מפחיד לדמיין מה עוד יקרה בזמן שפוטין יישאר בשלטון. איתו לא יהיה למדינה שלנו שלום, לא פיתוח ולא חופש", אמרה.
לפי תוצאות ההצבעה, שהתקיימה במרץ 2024, ולדימיר פוטין קיבל 87.28% מהקולות והפך לנשיא רוסיה בפעם החמישית. בטקס השתתפו בין היתר גם שחקן הקולנוע סטיבן סיגל, שידוע זה שנים כאוהד של פוטין, וב-2018 אף קיבל אזרחות רוסית.
2 צפייה בגלריה
רוסיה השבעה של ולדימיר פוטין
רוסיה השבעה של ולדימיר פוטין
"נכון לפתח קשרים עם רוב העולם". פוטין
(צילום: Kremlin.ru/Handout via REUTERS)
בהנחה שפוטין בן ה-71 ישלים את הכהונה הנוכחית, שאמורה להימשך עד 2030, הוא יהפוך למנהיג בעל הכהונה הארוכה ביותר בתולדות רוסיה המודרנית, ויעקוף גם את סטלין. הוא עלה לשלטון ביום האחרון של שנת 1999, וברוב השנים שעברו מאז הוא כיהן כנשיא, למעט תקופה קצרה בת ארבע שנים שבה כיהן כראש ממשלה וגם אז נחשב למנהיג בפועל של רוסיה.
"עבור רוסיה זה המשך לדרך שלנו, זו יציבות", אמר סרגיי צ'מזוב, בעל ברית קרוב של פוטין, זמן קצר לפני הטקס. "אתה יכול לשאול כל אזרח ברחוב - הנשיא פוטין נבחר מחדש וימשיך בדרך, למרות שהמערב כנראה לא אוהב את זה".
במהלך ההשבעה נשא פוטין נאום קצר שבו הצהיר כי הוא אינו שולל דיאלוג עם המערב, אך הדגיש כי דו-שיח כזה חייב להיעשות באופן שוויוני. הנשיא הרוסי הוסיף כי הוא נכון לפתח קשרים עם מדינות אחרות, שאותן תיאר כ"רוב העולם". בצל הסנקציות של המערב על ארצו והסיוע של ארה"ב ואירופה לאוקראינה, אמר פוטין כי רוסיה חייבת להישאר ערה ואיתנה מול כל איום ואתגר.
הגעת השגרירה הלפרין לטקס מגיעה בין היתר על רקע הקריאה של שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה במועצת הביטחון בחודש שעבר להטיל סנקציות על ישראל בגין אי עמידתה בהחלטת המועצה, שדרשה הפסקת אש ברצועת עזה במהלך הרמאדן. זאת, לאחר שמפרוץ המלחמה הולכת רוסיה ומתרחקת מישראל, ואף מתנערת מהמחויבות רבת השנים שלה לביטחונה ולזכותה להגנה עצמית.