שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה קרא בנאומו במועצת הביטחון ביום חמישי בלילה להטיל סנקציות על ישראל בגין אי עמידתה בהחלטת מועצת הביטחון, שדורשת הפסקת אש ברצועת עזה במהלך הרמאדן. הקריאה של נבנזיה היא שלב חדש ומטריד במתיחות ההולכת ומתגברת בין ישראל לבין רוסיה אשר מאז פרוץ המלחמה ועוד לפני כן – מתרחקת מישראל ומתנערת מהמחויבות רבת השנים שלה לביטחון ישראל ולזכותה של ישראל להגנה עצמית.

התחזקות היחסים בין רוסיה לאיראן ברמה הביטחונית צבאית וברמה המדינית – מעוררת דאגה גוברת בירושלים. היעדר גינוי ברור להתקפה האיראנית חסרת התקדים נגד ישראל (350 כטב"מים, טילי שיוט וטילים באליסטיים) גרם לאכזבה קשה בישראל. הרושם שמתקבל בישראל מהתנהגותה של רוסיה שמוסקבה לא מבינה את הציבוריות הישראלית ואת הדימוי השלילי המתגבר שהיא מייצרת לעצמה בישראל.
בירושלים עוקבים בדאגה אחרי ההתבטאויות שיוצאות ממוסקבה מאז ה-7 באוקטובר, וחוששים גם מהצעדים הבאים של מוסקבה - שמסלימה בהדרגה את תגובותיה למלחמה. רוסיה לא גילתה אהדה כלפי ישראל, נמנעה מלגנות את החמאס ואף אירחה את הנהגת החמאס ברוסיה כבר פעמיים, אבל בישראל פשוט נדהמו מהתגובה של רוסיה למתקפה האיראנית נגד ישראל. הרוסים פשוט לא התביישו לומר בקול רם: אנחנו בצד של איראן.
2 צפייה בגלריה
חמינאי ופוטין. עסקאות נשק ואינטרסים משותפים
חמינאי ופוטין. עסקאות נשק ואינטרסים משותפים
חמינאי ופוטין. עסקאות נשק ואינטרסים משותפים
(צילום: EPA, AP)
כדאי להקשיב היטב מה אומרים השופרות של פוטין. דמיטרי רוגוזין, סנאטור שהיה בתפקידים בטחוניים מאוד בכירים אמר, כי במקרה שיש מלחמה גדולה בין איראן לישראל, איראן תנצח את ישראל. עוד אמר שבצבא הישראלי אין חיילים טובים חוץ מעולים חדשים מרוסיה שהיום משרתים ביחידות מיוחדות בצה"ל. סרגיי מארדן, פרשן בכיר בעיתון "קומסומולסקאיה פראבדה" התראיין בתכנית של ולדימיר סולוביוב (אחד השופרות המרכזיים של פוטין) ואמר, כי רוסיה תומכת באיראן בעימות שלה עם ישראל. לדבריו, "איראן היא בת ברית שלנו מבחינה פוליטית. איראן היא אחת המדינות הבודדות שתומכת ברוסיה במלחמה שלנו. בוודאי שאנו רוצים שאיראן תנצח. עוד אמר מארדן ביחס ליירוט 99% מהטילים האיראנים, שחבל שלא הפילו כמה מטוסים אמריקאים.

פוטין גינה את התקיפה בסוריה, לא את המתקפה האיראנית

סוכנות הידיעות האיראנית תסנים דיווחה על עיקרי השיחה בין הנשיא פוטין לבין נשיא איראן איברהים ראיסי. על פי הדיווח ראיסי שיבח את עמדתה העקרונית והקונסטרוקטיבית של ממשלת רוסיה להגן באופן לגיטימי על הרפובליקה האסלאמית של איראן בתגובה לפעולות התוקפניות של המשטר הציוני נגד הקונסוליה האיראנית בסוריה, וכינה את פעולת הטרור כהפרה ברורה של החוק הבינלאומי, כולל אמנת וינה, ואיום חמור על השלום הבינלאומי.
הרושם שמתקבל בישראל מהתנהגותה של רוסיה הוא שמוסקבה לא מבינה את הציבוריות הישראלית ואת הדימוי השלילי המתגבר שהיא מייצרת לעצמה בישראל
על פי הדיווח האיראני, פוטין גינה גם את "פעולת הטרור של המשטר הציוני" נגד הקונסוליה של הרפובליקה האסלאמית של איראן, וכינה זאת פעולה בניגוד לכל הסטנדרטים והנורמות הבינלאומיות: "מה שקרה מצד הרפובליקה האסלאמית של איראן בתגובה למעשה הפלילי הזה ובצל חוסר המעש של מועצת הביטחון היה הדרך הטובה ביותר להעניש את התוקפן וביטוי לחוכמה והרציונליות של מנהיגי איראן". נשיא רוסיה גם מתח ביקורת חריפה על התנהגותן של ארצות הברית וחלק ממדינות המערב בקשר למתיחות באזור. "אנו בטוחים שהרפובליקה האסלאמית של איראן היא אחד מעמודי התווך העיקריים של יציבות וביטחון באזור", כך פוטין.
הקרמלין דיווח כי בשיחה עם ראיסי פוטין הביע תקווה שכל הצדדים יפגינו איפוק סביר ולא יאפשרו סבב חדש של עימות, רצוף השלכות הרות אסון על האזור כולו.
2 צפייה בגלריה
וסילי נבנזיה
וסילי נבנזיה
וסילי נבנזיה. מבקש סנקציות על ישראל
(צילום: REUTERS/David 'Dee' Delgado)
בשבוע שעבר התקשר היועץ לביטחון לאומי ניקולאי פטרושב למקבילו היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי וקרא לאיפוק בנוגע לאיראן ולמצב במזרח התיכון. "בהקשר של החמרת המצב במזרח התיכון, פטרושב ציין את הצורך של כל הצדדים לגלות איפוק על מנת למנוע הסלמה נוספת של הסכסוך. הודגש כי רוסיה עומדת על פתרון מחלוקות אך ורק באמצעים מדיניים ודיפלומטיים", נמסר בהצהרה רוסית. הנגבי הבהיר לפטרושב את חומרת התוקפנות האיראנית ואת החובה של כל העולם לגנותה.
ההתבטאות הבעייתית האחרונה היתה ביום חמישי האחרון בלילה בדיון על קבלת פלסטין כחברה מלאה באו"ם בתמיכת רוסיה. שגריר רוסיה באו"ם נבנזיה קרא להטלת סנקציות על ישראל בגלל התעלמותה מהחלטת מועצת הביטחון שדורשת הפסקת אש מיידית ברמאדן. נבנזיה התעלם לחלוטין מהעובדה שהחמאס דחה את הצעת המתווכות ואמר: "למרבה הצער, ישראל מתעלמת בגלוי מהחלטה 2728, וארה"ב מעודדת אותה. אם ההחלטה לא תיושם, למועצת הביטחון יש את הזכות להטיל סנקציות על מי שמפר ומחבל בהחלטותיה. אנו חוזרים ומדגישים כי אי ציות להחלטות מחייבות של מועצת הביטחון צריכה להוביל לסנקציות נגד המפרים. אנו מאמינים שהמועצה צריכה לשקול את הנושא הזה ללא דיחוי", כך נבנזיה.