3 צפייה בגלריה
מעון בני ציון בראש העין
מעון בני ציון בראש העין
הוועדה הוקמה בעקבות התעללות בדיירים. מעון בני ציון בראש העין
(צילום: יריב כץ)
משרד הרווחה והביטחון החברתי פרסם אמש (שלישי) את ממצאי דוח הוועדה הציבורית שהוקמה על ידי השר לשעבר מאיר כהן, בעקבות פרשת ההתעללות במעון בני ציון בראש העין והחשד להרעלת מזון בבית דפנה שבחולון, שם מצאו את מותם שלושה דיירים.
הוועדה, שהוקמה במטרה לבחון ולגבש דרכי ניהול והפעלה של מסגרות דיור חוץ-ביתיות לאזרחים עם מוגבלויות, לא התייחסה ישירות למקרים ובחנה את התנהלות כלל המוסדות. המלצתה העיקרית היא שיש לפעול להשמתם של כל דיירי המעונות בדיור בקהילה תוך חמש שנים. מנתוני הדוח עולה כי 44% מכלל דיירי מסגרות הדיור החוץ-ביתי מתגוררים במסגרות גדולות שבהן שוהים יותר מ-25 דיירים.
3 צפייה בגלריה
הכניסה לבית דפנה
הכניסה לבית דפנה
הכניסה לבית דפנה. שלושה דיירים מצאו את מותם לאחר שלקו בהרעלת מזון
(צילום: דנה קופל)
עוד המליצה הוועדה לאמץ הגדרה ברורה של דיור בקהילה שבו אדם מתגורר בדירה משלו וזכאי למעטפת שירותי תמיכה, או לחילופין במערך של דיור מוגן בקהילה כשהדייר חי בחדר לבדו בדירה שבה עוד שלושה שותפים לכל היותר. כמו כן היא המליצה על גיבוש התקנות לחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות בהתאם לממצאי הדוח, הגדלת שכר העובדים והשקעה בהכשרתם, שינויי חקיקה בנוגע לשימוש באמצעים מגבילים, שינויים במנגנוני הפיקוח המשרדי ושינויים ארגוניים נוספים.
"המקרים שתוארו בדוח הם קשים וכואבים, ואנו כחברה מתוקנת לא יכולים לקבל מציאות כזאת, על אחת כמה וכמה כשמדובר באנשים חסרי ישע אשר זכאים לשוויון זכויות מלא וליחס חם ועוטף של החברה כולה", אמר שר הרווחה יעקב מרגי. "זו חובתה של מדינת ישראל לדאוג לכך".
הוא הוסיף: "אני מאמץ את מסקנות הדוח ואפעל ליישומן. עבורי הוא ישמש כתוכנית עבודה. זו משימה לאומית שמחייבת שיתוף פעולה רחב של רשויות ומשרדי ממשלה נוספים. לשם כך, הנחיתי את מנכ"ל המשרד להקים צוות מקצועי ליישום המסקנות. כמו כן, בכוונתנו לשלב אותן ביישום החוק לשירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, שעל יישומו עובדים בימים אלו גורמי המקצוע במינהל מוגבלויות".
3 צפייה בגלריה
יעקב מרגי
יעקב מרגי
"אנו כחברה מתוקנת לא יכולים לקבל מציאות כזאת". שר הרווחה יעקב מרגי
(צילום: מוטי קמחי)
יו"ר הוועדה, השופטת שולמית דותן, הוסיפה כי "העובדות שנגלו לעיני הוועדה ותמונת המצב הקשה שנחשפה על ידה הובילו למסקנה שהבעיות השונות והפגיעות הקשות בזכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, השוהים במסגרות דיור חוץ-ביתיות, נובעות מן המדיניות של הגישה המוסדית וריכוז האוכלוסייה האמורה במוסדות גדולים שבהם שוהים עשרות רבות ואף כ-200 דיירים במוסד אחד".
"הוועדה הגיעה למסקנה שטיפול שורש בבעיות הקיימות יכול להתבצע אך ורק בדרך של שינוי השיטה המוסדית וביצוע תהליך סדור, שיטתי ועקבי של תהליך 'אל מיסוד'", המשיכה השופטת דותן. "רק תהליך זה, שנבחן ואומץ על ידי האו"ם ואושרר על ידי המדינה, וגם נבחן ויושם על ידי מדינות שונות, יהווה מענה למרבית הרעות החולות, הקשות והבלתי אנושיות שקיימות ומתחוללות במוסדות רבים. הפרטים הנוגעים לתהליך וההיבטים השונים הרלוונטיים מפורטים בדוח הוועדה, ויש לקיים לגביהם דיונים מתאימים ולגבש תוכניות לביצוע כפי שהוצע על ידי הוועדה".
מנכ"ל משרד הרווחה ינון אהרוני מסר: "גורמי המקצוע במשרד הרווחה תומכים באופן מלא במעבר של דיירי המעונות לדירות בקהילה, ובשנים האחרונות כבר שיכן כ-6,000 מתוך 18,000 הזכאים בדירות בקהילה".