2 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדוללהיאן וז'וזפ בורל
חוסיין אמיר עבדוללהיאן וז'וזפ בורל
"מתכוננים לפריצה של המבוי הסתום". בורל ועבדוללהיאן
(צילום: AFP)
ג'וזפ בורל, הנציג העליון של האיחוד האירופי לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, אמר היום (שבת) במהלך ביקורו בטהרן כי השיחות על הסכם הגרעין בין איראן לארצות הברית "יתחדשו בקרוב", אחרי קיפאון של כשלושה חודשים. "אנחנו מתכוננים לחידוש השיחות ולפריצה של המבוי הסתום", אמר במסיבת עיתונאים. שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן אמר כי הפגישה עם בורל, שנמשכה כשעתיים, הייתה "ארוכה אבל חיובית" - והבהיר כי "לאיראן חשוב לקבל את התועלת הכלכלית של ההסכם מ-2015".
לדברי בורל, "הביקור שלי נועד בעיקר כדי לשבור את דינמיקת ההסלמה הנוכחית. כשאני אומר שהשיחות יתחדשו 'בימים הקרובים', אני מתכוון ל'תכף ומיד'". עם זאת, בורל - שבירך על ההחלטה שהתקבלה הן בוושינגטון והן בטהרן - לא נקב בתאריך שבו יתחילו השיחות.
2 צפייה בגלריה
מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי איראן מנתקת מצלמות מעקב אתרי גרעין
מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי איראן מנתקת מצלמות מעקב אתרי גרעין
"אתגר רציני". גרוסי מציג מצלמה מהסוג שאיראן הודיעה על ניתוקה
( צילום: AFP )
בחודשים האחרונים דווח כי במערב כמעט שאיבדו תקווה להציל את הסכם הגרעין, ובסוכנות הידיעות רויטרס אף נכתב כי בעקבות אותו ייאוש שוקלים גורמים במערב דרכים חדשות להגביל את תוכנית הגרעין האיראנית. עם זאת, באירופה ניסו כל העת לחדש את המגעים. השיחות נקלעו למבוי סתום בחודש מרץ, על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה - שגרמה למתח בין המעצמות החתומות והובילה את מוסקבה להערים קשיים - וההתעקשות האיראנית שוושינגטון תסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור שלה. לאחרונה דווח כי איראן ויתרה על דרישה זו. בשיחות מנסות המעצמות לתווך בין איראן לארה"ב ולהגיע למתווה שיחזיר את ארה"ב להסכם שממנו פרשה ב-2018 – ויגרום לאיראן לעמוד בהתחייבויות שלה.
בסוף השבוע שעבר דיווח עיתון "ניו יורק טיימס" כי בממשל ביידן חוששים מהעובדה שאיראן הצליחה להתקדם עוד בהעשרת האורניום שלה, והגיעה לרמת העשרה של 60% - הרבה מעבר למה שטהרן צריכה למטרות אזרחיות. איראן, נזכיר, מכחישה מכל וכל שתוכנית הגרעין שלה נועדה לצרכים צבאיים. בממשל האמריקני אמרו כי הם מודאגים גם מכך שהאיראנים מעבירים משאבים ענקיים להשקעה בטילים, כלי טיס בלתי-מאוישים ונשקים אחרים, שבהם הם משתמשים נגד מטרות ישראליות וסעודיות.
אף שרמת ההעשרה של אורניום ל-60% קרובה מאוד לזו שנדרשת לנשק גרעיני, ולמרות שאיראן אוגרת עוד ועוד כמויות של אורניום מועשר לרמה הזו בחודשים האחרונים, גורמים אמריקנים ממשיכים להאמין שהאיראנים עדיין לא החלו בצעדים לבניית נשק גרעיני. בישראל, כך דווח, מביעים ספקות בכך, לקראת הגעתו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן לביקור במזרח התיכון בחודש הבא. גורמים רשמיים בארה"ב לשעבר אמרו כי לאיראן יש את היכולת לבנות נשק גרעיני במהירות, אולם הקושי שלה יהיה במזעור הפצצה ובהצבתה על טיל.

לפי ההערכות, איראן קרובה מאי פעם לייצור פצצה גרעינית. גורמים ביטחוניים רבים מאמינים שטהרן מתכוונת לעצור רגע לפני ייצור הנשק הגרעיני. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), נזכיר, קבעה בסוף החודש שעבר כי טהרן אגרה כבר 3,809 ק"ג של אורניום מועשר, פי 18 משהותר לה בהסכם הגרעין מ-2015. כ-43 ק"ג מתוכם הועשרו ל-60% – קרוב לכמות שאם תועשר ל-90% תספיק לפיתוח פצצה. פיתוח נשק, שעליו תורכב הפצצה, כך לפי ההערכות בישראל - שנחשבות לקיצוניות ביותר - ייקח לפחות שנתיים מהרגע שבו תפתח איראן פצצה.
בדוח של סבא"א נכתב גם כי איראן לא מספקת "תשובות אמינות" להימצאות חלקיקי אורניום בשלושה אתרים לא מוכרזים ברחבי המדינה. מועצת הנגידים של סבא"א אף נזפה באיראן בעקבות זאת - ובתגובה טהרן הודיעה לסוכנות על ניתוק 27 מצלמות מעקב המופעלות במתקני הגרעין שלה, בין השאר במתקן התת-קרקעי בנתנז ובאיספהאן. מזכ"ל סבא"א, רפאל גרוסי, ציין אז כי אף שכ-40 מצלמות מעקב של סבא"א ימשיכו לפעול באיראן, הסרת המצלמות שעליה הודיעה טהרן היא "אתגר רציני", ומשמעות המהלך שלה הוא שהיא מסלקת למעשה את כל ציוד המעקב הנוסף שסבא"א התקינה במדינה במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב-2015.
במערכת הביטחון הישראלית, אגב, תומכים בהסכם גרעין חדש עם איראן - בניגוד לעמדה הישראלית הרשמית - כשהשיקול הוא שעדיף הסכם גרוע שיאפשר לקנות זמן ולהכין אופציה צבאית אמינה לתקיפה באיראן, על פני היעדר הסכם. בין אנשי הביטחון הללו ניתן למנות את ראש אגף המודיעין אלוף אהרון חליוה, ראש חטיבת המחקר תא"ל עמית סער, ראש החטיבה האסטרטגית תא"ל אורן סתר, וגם ראש אגף איראן אלוף טל קלמן שזז בעמדתו. באגף המודיעין מעריכים שגם שר הביטחון, בני גנץ, מבין שזו האופציה הפחות גרועה לישראל.
הסכם הגרעין מ-2015 מעניק לאיראן הקלה בסנקציות בתמורה להגבלת תוכנית הגרעין שלה. ב-2018 הודיע הנשיא האמריקני דאז, דונלד טראמפ, שארה"ב החליטה לפרוש מההסכם. הוא החזיר את הסנקציות נגד טהרן וגרם נזק גדול לכלכלה האיראנית. מאז הפרישה האמריקנית הסכם הגרעין נמצא למעשה על סף קריסה, ואיראן ביצעה הפרות רבות של סעיפים בהסכם. בסוף אפריל הזהיר הבית הלבן שאיראן "מתקדמת לפצצה", והאיצה את תוכנית הגרעין שלה.