יו"ר רע"מ מנסור עבאס - איש המפתח לקראת הרכבת ממשלה - ינאם הערב ב-20:00 בנצרת. לקראת הנאום אמרו היום (ה') בכירים בפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית כי עדיין לא ברור על מי ימליץ לנשיא להרכבת הממשלה. לדברי הבכירים, יש מחלוקת בנושא בתוך התנועה, כאשר חלק מעדיפים שעבאס לא ימליץ על אף אחד מהמועמדים.
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"לא יגיד בנאום על מי תמליץ רע"מ". עבאס
(צילום: שרון צור)
"התמונה עדיין לא ברורה", אמרו הבכירים. "הרוב לא יודעים לאן פונה רע"מ, יש חילוקי דעות בעניין ההמלצות בין לפיד ונתניהו ואחרים מעדיפים שלא להמליץ על אף אחד". הבכירים הוסיפו כי "יש גורמים בתנועה שמתנגדים לעמדות של עבאס והיו ביניהם ויכוחים לפני הבחירות".
לדבריהם, אותם גורמים דרשו לשתף אותם בכל הצעדים וההחלטות בכדי שתהיה שקיפות וכדי להימנע ממצב שתתקבל החלטה שלא מתאימה לכולם. הם הוסיפו כי חשוב שמי שימליצו עליו לנשיא יכבד את דרישותיהם. "חשוב לחברה הערבית לבטל את חוק קמיניץ. לא רק לבטל אלא לא להרוס בתים ולמצוא פתרונות", אמרו הבכירים.


3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"זה נושא מורכב ולא קל לקבל החלטות". ראשי רע"מ בליל הבחירות
(צילום: אלעד גרשגורן )
"גם להביא תוכנית מקצועית ומעשית למיגור הפשיעה והאלימות", הוסיפו הבכירים וציינו כי יש צורך במתווה פעולה ברור "ולא רק דיבורים". בנוסף, הם דורשים לשנות סעיפים בחוק הלאום "ולאפשר לאזרחים הערבים לקבל את כל הזכויות, ללא אפליה".
בהנהגת רע"מ נמנעים בשלב זה מלהתייחס לנושא ולא עונים לפניות מצד כתבים בכדי להימנע מהצהרות סותרות. זאת בעקבות דיווחים לא מדויקים בימים האחרונים בכמה כלי תקשורת שהגיעו מגורמים, חלקם אינם משתייכים כלל לרע"מ, על המגעים להרכבת הממשלה. בערב צפוי עבאס לשאת נאום שהוגדר "מיוחד" ואף "היסטורי", אך לא בטוח כי יתייחס בדבריו להמלצתו לנשיא.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יאיר לפיד
בנימין נתניהו יאיר לפיד
"לא כל אנשי התנועה האיסלאמית תומכים בהמלצה על מועמד". נתניהו ולפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"הוא לא יגיד בנאום על מי תמליץ רע"מ, זה נושא מורכב ולא קל לקבל החלטות", אמר בכיר בתנועה האיסלאמית. "לדעתי מנסור ידבר אל האזרחים היהודים, יגיד שאנחנו יכולים לחיות יחד ולהעצים את היחסים ואת הדו-קיום. הוא ידבר על החשיבות להיאבק יחד לטובת האזרחים בכל מקום. הוא יתייחס לבחירות, אבל אני לא חושב שהוא יחשוף את תוכן השיחות שמתנהלות בינו לבין המפלגות הגדולות ומה מתרחש בשיחות הפנימיות בתוך המפלגה ועם הבכירים בתנועה".
הבכיר הוסיף כי "לא כל אנשי התנועה האיסלאמית תומכים בהמלצה על מועמד. יש אצלנו הרבה בלבול. מה שהבנתי, ככל הנראה תהיה התקדמות עם נתניהו אם הוא יסכים לכל הדרישות. זה לא סופי. נודע לי שבימים הקרובים תהיה ישיבה ושם יקבלו עוד החלטות, אם להמליץ או לא. אני אישית תומך בהמלצה על לפיד כי כולנו יודעים מה הנזק שגרם נתניהו לאזרחים הערבים".
בכיר נוסף בתנועה אמר כי "לדעתי לא צריך להמליץ, לא על נתניהו ולא על לפיד. ישנם עוד פעילים מהתנועה שמתנגדים. אם ימליצו ואחר כך תהיה תקיפה בעזה או יפגעו במסגד אל-אקצא, מה תעשה אז רע"מ? תישאר בממשלה? לכן גם אם ימליצו, ההמלצה הזו לא תחזיק להרבה זמן. יש סוגיות מאוד רגישות שאם לא יתייחסו אליהן נהיה בבעיה".