מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי התראיין היום (ד') באולפן ynet וסיפר כי הזן הברזילאי התגלה בארץ. לדבריו, "רמתם זניחה, ממש אחד או שניים - הווריאנט הדרום-אפריקני נמצא כאן בשיעור של 1% והוא מדאיג אותנו משום שהחיסונים של מודרנה ופייזר יעילים נגדו פחות לעומת העמידות הטובה מול הזן הבריטי. לכן, עדיין צריך להיזהר".
עם זאת, לאחר הדברים הללו במשרד הבריאות הבהירו: "לא התגלו מקרים של הזן הברזילאי בארץ עד כה. עם זאת, התגלו שני מקרים של זן גלובלי (שמסומן B1.525). בשני המקרים הספציפיים נקטעה שרשרת ההדבקה ואין מגעים".
4 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
פרופ' חזי לוי
(צילום: דוברות בית חולים ברזילי)
בהמשך ציין לוי את נתוני ההתחסנות והתייחס לירידה בתחלואה: "הם באמת מדהימים, יש לנו יותר מחמישה מיליון מחוסנים במנה הראשונה ויותר מארבעה מיליון מחוסנים במנה השנייה".
על ההקלות שניתנו והאכיפה מולן אמר מנכ"ל משרד הבריאות: "אנחנו מקיימים הסברה ויש אכיפה בצורה כזאת או אחרת. לא נוכל להציב שוטר ליד כל מבלה בבר ששותה ונהנה. אנחנו פונים לאנשים - אנחנו לא רוצים לכרות במו ידינו את הענף שאנחנו יושבים עליו. זה מה שאנחנו עושים, לצערי".
- נראה שאתם מגבשים הנחיות ובשטח המציאות שונה. למשל, התו הירוק שלא נדרש בכל המקומות. מה הפתרון? "תפקידנו להתריע על הסכנות, לקבוע כללים, לומר לאנשים איך לנהוג. את זה אנחנו עושים. אנחנו פונים גם בהסברה ולכל אחד מאיתנו יש תפקיד והוא לנהוג על פי הכללים כדי שלא נגיד 'איבדנו אמון'. אז תפקידנו הוא לנהוג על פי הכללים ותפקיד הרשויות וגורמי האכיפה הוא לעשות את שלהם. אנחנו עובדים ביחד.
"אני לא כרגע מדבר נגד מי הטענות, ויש גם טענות נגד משרד הבריאות שחלקן מוצדקות וזה בסדר", המשיך לוי, "אבל הטענה צריכה להיות קודם של כל אחד כלפי עצמו. אנחנו אלה שנצטרך להקפיד על מנת שלא נחזור אחורה".
4 צפייה בגלריה
"גם לפקחים  ושוטרים קשה לאכוף"
"גם לפקחים  ושוטרים קשה לאכוף"
"גם לפקחים ושוטרים קשה לאכוף"
(צילום: AFP)
- יש בך מידה של אכזבה מכך שאין אכיפה של התו הירוק? "יש בי אכזבה רבה מכך שאנחנו נתנו תו ירוק לכל המתחסנים לאחר שתי מנות ושבוע לאחר מכן, והשקענו מחשבה רבה כולל איך לתת אפשרות דיגיטלית לאמת את התו. מי שלא משתמש בזה גורם לי אכזבה כי זה מראה שוב שאנחנו לא מקפידים, שאנחנו חושבים שהמחלה מאחורינו ואנחנו עדיין יכולים, חלילה, להיות עדים להתפרצויות בשל המוטציות. אני מאוכזב מכך שכולנו, כחברה, לא עושים את הכול כדי למנוע התפרצות חלילה".
עוד בנושא האכיפה אמר לוי: "אנחנו משוחחים עם הרשויות כמה פעמים בשבוע, עם רשות השלטון המקומי, עם המשטרה. זה לא פשוט, זה מסובך. גם לפקחים ולשוטרים קשה לאכוף, לרדוף אחרי כל אחת ואחד. ועכשיו למשל מתחילה עונת החתונות - וזה פתח".
4 צפייה בגלריה
הרגשה של חזרה לשגרה במסעדות ובברים בירושלים
הרגשה של חזרה לשגרה במסעדות ובברים בירושלים
"מאוכזב מאי ההקפדה על התו הירוק". ירושלים, ארכיון
(צילום: AFP)
- הודעתם שבשבוע הבא יחלו הבדיקות המהירות, שאלנו את משרד הבריאות כמה מהן יוצבו ואיפה, ונאמר לנו כי "אין בידינו את הנתון המבוקש". ידוע איך זה יקרה? "נושא הבדיקות המהירות נמצא בטיפול. הכשרנו 6-5 מכשירים וכעת אנחנו מסיימים לקבוע את אמות המידה לחברות המפעילות. אמרנו שהמהלך יתחיל ב-21 במרץ, ביום ראשון הדברים יימסרו לכל המפעילים ואני מקווה שאכן כך יהיה. אני לא יודע לומר כמה עמדות יופעלו בתחילת השבוע, הן לא רק של משרד הבריאות. כל הארגונים יצטרכו לנהוג על פי תו ירוק, או עם בדיקות מהירות שייעשו באותם מקומות. זה יילך וייבנה".
- לפי ההנחיות שלכם הצבת העמדות תהיה וולונטרית, לא תחייבו בכך. כמה בעלי עסקים הביעו עניין? "ראשית זה לא מדויק משום שכשיהיו מספיק בדיקות, וזה יקרה ממש בקרוב, הכניסה למקומות הללו תהיה לפי תו ירוק למחלימים ומתחסנים".
- אם לא אוכפים את התו הירוק, איך יאכפו את הבדיקות המהירות? "צריך לאכוף, זה מתחיל ונגמר שם. אנחנו מספקים את ההוראות כיצד צריך לפעול ואת הרגולציה, והשלב השני באמת צריך להיות אכיפה".
- יש חששות מהתקהלויות בחג הפסח? "בוודאי. במסגרת היציאה מהסגר אנחנו מתירים התקהלויות של עד 20 אנשים בחלל סגור ועד 50 בחלל פתוח. אנחנו יודעים שזה סיכון, אבל אם הדברים ייעשו על פי הכללים אנחנו נמזער אותו".
4 צפייה בגלריה
מתחפשים במאה שערים בירושלים
מתחפשים במאה שערים בירושלים
חגיגות פורים במאה שערים בירושלים. "שמח שלא התבטאו בתחלואה גבוהה"
(צילום: רויטרס)
לוי נשאל אודות ההנחיה שניתנה לבתי החולים לפני כחודש בנוגע לפתיחת מחלקות קורונה לילדים בהיקפים רחבים, לפי הערכה שלא התממשה. "אנחנו רואים עלייה מסוימת באשפוז של ילדים, כולל מספר ילדים קטן ביותר שסבל מתחלואה מורכבת", אמר, "ולכן כדי שנהיה מוכנים לזה ביקשנו מהמחלקות וממחלקות הילדים להיערך, בעצה אחת גם עם התאחדות רופאי הילדים.
"זה לא נעשה בהיסטריה אלא מתוך היערכות", הוסיף לוי, "משום שחלילה אם תהיה תחלואה גבוהה בילדים שאנחנו לא יודעים עדיין לחסן, והזן הבריטי הרי מדביק גם צעירים, אז שלא נהיה מופתעים ושנדע איך לטפל בהם. אני חושב שהיינו בוגדים בתפקידנו אם לא היינו עושים את זה".

- אזהרות על תחלואה קשה בילדים ועל חגיגות פורים לא התממשו. אתה חושש שההרתעה של משרד הבריאות מתעמעמת בשל כך? "אני מאוד מקווה שלא. אנחנו לא מזהירים בהיסטריה או בפניקה, אנחנו מסבירים כדי לשמור על בריאות הציבור. אני מאוד שמח שאירועי פורים לא התבטאו בתחלואה גבוהה, זה רק מראה עד כמה החיסון חשוב ועד כמה חשוב להתחסן גם בקרב צעירים. אנחנו נמשיך לנתח את המצב יום-יום ביחד עם מומחים. נראה מה הסכנות ונתריע עליהן".
- אם שר הבריאות ימשיך בתפקידו ויבקש ממך להמשיך איתו, אתה מוכן להתחייב שתישאר בתפקידך? "אני עובד בנאמנות ובהערכה רבה עם שר הבריאות הנוכחי, יולי אדלשטיין, שעושה לטעמי עבודה נהדרת. והיה והוא ייבחר להמשיך כשר הבריאות - אנחנו נדבר. כרגע אני עושה את עבודתי נאמנה, אני מקווה, מבחינתי אני עושה אותה במסירות.
"האם העבודה קשה? כן, היא ללא ספק מאוד תובענית", הוא הודה, "אבל אני עושה אותה בשמחה, מתמודד עם האתגר שנקרה במזלי ובגורלי להיות כאן בשעה הזאת. יהיו בחירות, נראה מה יקרה ואז נחליט מה לעשות".