מי יחליף את יצחק (בוז'י) הרצוג כיושב ראש הסוכנות היהודית? עם היבחרו של נשיא המדינה ה-11, שייכנס לתפקידו בחודש הבא, התפנה מקום באחת הלשכות הנחשקות בירושלים - זו של יו"ר הסוכנות.
בעולם היהודי ובמערכת הפוליטית מוזכרים כמה מועמדים: שר האנרגיה מהליכוד, יובל שטייניץ, שהתמודד על התפקיד מול הרצוג והובס; ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), הקונסול לשעבר בניו יורק דני דיין (שהיה ברשימת "תקווה חדשה" של גדעון סער אך לא נכנס לכנסת); יו"ר הליכוד העולמי ולשעבר השגריר באו"ם דני דנון, שגריר ישראל לשעבר בארה"ב מייקל אורן; חבר הכנסת לשעבר נחמן שי; האלוף במיל' עמוס ידלין; וחברת מועצת העיר ירושלים פלר חסן נחום. האחרונה נחשבת לבעלת סיכויים קלושים.
גורמים שמעורים בנושא אומרים שהמירוץ עוד לא באמת החל וסביר שתמונת המועמדים תשתנה. יש להניח גם שאם תוקם "ממשלת שינוי", כמה משרי הליכוד יראו את עצמם מועמדים לתפקיד.
1 צפייה בגלריה
דני דיין, אלעזר שטרן ודני דנון, יובל שטייניץ, מייקל אורן, נחמן שי, עמוס ידלין
דני דיין, אלעזר שטרן ודני דנון, יובל שטייניץ, מייקל אורן, נחמן שי, עמוס ידלין
מימין למעלה, בכיוון השעון: דני דנון, עמוס ידלין, נחמן שי, מייקל אורן, יובל שטייניץ, דני דיין ואלעזר שטרן
(צילום: AP, דרור סיתהכל, קובי קואנקס, אבי מועלם, דוברות מפלגת העבודה)

דנון מזוהה עם הימין, ולפי ההערכות היו"ר הבא יגיע מהמרכז-שמאל, לכן סיכוייו נראים נמוכים יחסית. שטרן ככל הנראה ימתין תחילה לראות אם יקבל תפקיד שר בממשלת לפיד-בנט, אם תקום, לפני שיחליט סופית להתמודד. גם שי מוזכר כמועמד לתפקיד שר התפוצות.
היו"ר נבחר על-ידי ועדה שמורכבת מ-10 חברים, נציגי שלושת הארגונים המרכיבים את הסוכנות היהודית - חמישה מההסתדרות הציונית העולמית, שלושה מהפדרציות היהודיות של צפון אמריקה ושניים מקרן היסוד. חלק מחברי הוועדה צפויים להשתייך לזרמים הליברליים (רפורמים וקונסרבטיבים). בראש הוועדה צפוי לעמוד יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית.
חברי הוועדה יבחנו מועמדים, יתייעצו עם ראש הממשלה ויראיינו לפני שיחליטו. לבחירת יו"ר נדרש רוב של תשעה מתוך עשרת חברי הוועדה, לכן כמעט בלתי אפשרי להיבחר ללא תיאום והסכמות - הנוגעים בעיקר לחלוקה הוגנת של התפקידים החשובים במוסדות הלאומיים בין המחנות הפוליטיים השונים. כאמור, נראה שלגוש המרכז-שמאל יתרון כרגע.
לראש הממשלה תפקיד חשוב בהליך, ובדרך כלל הוא מקיים הידברות עם הגורמים השונים כדי להגיע למינוי מוסכם. בבחירות הקודמות לראשות הסוכנות, ביוני 2018, נתניהו לא ממש עשה זאת - ולכן לא נבחר מועמדו שטייניץ. ההליך יכול להימשך שבועות אך עלול גם להיגרר למשך חודשים, במיוחד אם לא תוקם ממשלה והמשבר הפוליטי יימשך.
יו"ר הסוכנות היהודית הוא תפקיד נחשק מאוד עם משכורת נאה בצידו (52 אלף שקל בחודש). הוא כולל הרבה נסיעות לחו"ל ומפגשים עם קהילות יהודיות ברחבי העולם.
מנכ"לית הסוכנות היהודית אמירה אהרונוביץ מסרה היום: "אני בטוחה שיצחק הרצוג ימשיך בתפקידו החדש כנשיא מדינת ישראל לממש את המחויבות העמוקה שלו לחיזוק לכידותם וחוסנם של העם היהודי כולו ושל מדינת ישראל. מנהיגות הסוכנות היהודית והעובדים בארץ ובעולם גאים, מתרגשים ומודים לו מקרב לב על הובלת הארגון לתנופה ולשגשוג".