בית המשפט בניו זילנד גזר הבוקר (יום ה') מאסר עולם ללא אפשרות חנינה על ברנטון טרנט, פעיל הימין הקיצוני בן ה-29 שרצח אשתקד 51 מתפללים מוסלמים בטבח המסגדים בעיר כרייסטצ'רץ'.

5 צפייה בגלריה
ברנטון טרנט בבית המשפט
ברנטון טרנט בבית המשפט
טרנט בבית המשפט. לא מתקרב לכפרה
(צילום: רויטרס)
טרנט, אזרח אוסטרלי, הוא האדם הראשון שבית משפט בניו זילנד גוזר עליו מאסר עולם ללא אפשרות חנינה. השופט קמרון מנדר אמר הבוקר כי הפשעים של טרנט היו "זדוניים כל כך עד שמאסר עולם אפילו לא מתחיל להתקרב לכפרה עליהם". מנדר הוסיף כי "פשעיו גרמו לאובדן ולכאב, ושורשם באידיאולוגיה מעוותת וזדונית".
הטבח, נזכיר, אירע ב-15 במרץ אשתקד. טרנט נכנס חמוש למסגד "א-נור" בזמן תפילות יום השישי, ירה בגברים, נשים וילדים, ומשם המשיך למסגד נוסף וחולל טבח דומה. הוא תכנן להגיע גם למסגד שלישי, אבל המשטרה עצרה אותו בדרך לשם. במהלך דיון הפתיחה של המשפט השבוע אמרה התביעה כי בחקירתו סיפר טרנט שיצא למסע הרצח כדי לזרוע פחד בלבבות האנשים שאותם הוא מכנה "פולשים", בהם מוסלמים ומהגרים לא-אירופים אחרים.
5 צפייה בגלריה
ברנטון טרנט בבית המשפט
ברנטון טרנט בבית המשפט
טרנט. "שתי יריות מדויקות" בילד שנתלה על רגל אביו
(צילום: Getty Images)
הטבח שביצע טרנט זעזע את ניו זילנד ועודד אותה לקדם חוקים חדשים שמטרתם למנוע שימוש ברובים אוטומטיים למחצה כמו אלה שבהם השתמש טרנט. המתקפה הובילה גם לשינויים בתנאי השימוש של גולשים ברשתות החברתיות, משום שטרנט שידר את הטבח בשידור חי בפייסבוק.
המשפט התנהל במשך ארבעה ימים, ובמהלכו שִחזרו 90 מהניצולים ומבני משפחות הנרצחים את רגעי האימה. חלקם קיללו את טרנט, צעקו וכינו אותו "מפלצת", חלקם דקלמו פסוקים מהקוראן, ואחרים אמרו כי סלחו לו. הדיון שפתח את המשפט נערך תחת אבטחה כבדה, וצלפים הוצבו על גגות הבניינים הסמוכים. התביעה פירטה את מעשיו המחרידים של טרנט, ואחד התובעים סיפר בין השאר כי כשטרנט ראה בזמן הטבח ילד בן שלוש נתלה על רגלו של אביו – רצח את הילד "בשתי יריות מדויקות".
טרנט נמצא אשם ב-51 סעיפי רצח ו-40 סעיפים של ניסיון לרצח. הוא הודה בכל הסעיפים שיוחסו לו. התובעים אמרו כי טרנט תכנן היטב את הטבח והפעיל רחפן מעל מסגד א-נור כדי לסרוק את השטח בזמן ההכנות הקפדניות למסע הרצח. ברשותו היו שישה רובים, בהם גם שניים מסוג AR-15.
5 צפייה בגלריה
עצרת תמיכה בקורבנות הטבח במסגדים בניו זילנד
עצרת תמיכה בקורבנות הטבח במסגדים בניו זילנד
עצרת תמיכה בקורבנות מחוץ לאולם בית המשפט
(צילום: Getty Images)
5 צפייה בגלריה
הרוצח
הרוצח
מתוך השידור הישיר של הטבח בשנה שעברה
לדברי התביעה, טרנט שם לו למטרה לרצוח כמה שיותר מתפללים. "מעשי הנאשם הם פצע כואב בהיסטוריה של ניו זילנד", אמרו התובעים. לפנות בוקר ישב טרנט באולם בית המשפט לבוש במדי אסיר אפורים, ורוב הזמן לא הביע שום רגש. הוא הביט בדוברים, הנהן, ומדי פעם כיסה את פיו כשצחקק לנוכח הערות שנאמרו עליו.
בתו של אחד ההרוגים, עבד אל-פתאח, סיפרה על אביה האהוב. "כל מה שבת רצתה בחייה הוא אב", אמרה. "אני רוצה לצאת לעוד טיולים איתו. אני רוצה להריח את הבישולים שלו, את הבושם שלו. אני רוצה לשמוע את הקול שלו".
5 צפייה בגלריה
עצרת תמיכה בקורבנות הטבח במסגדים בניו זילנד
עצרת תמיכה בקורבנות הטבח במסגדים בניו זילנד
"כולנו יחד". שלטים בעצרת התמיכה
(צילום: Getty Images)
דקות לפני ביצוע הטבח פרסם טרנט מניפסט שנאה בן 74 עמודים שבו הסביר כי יצא למסע ההרג במחאה נגד המהגרים. הוא סיפר כי בחר לבצע את הטבח בניו זילנד דווקא בשל המקום שבו היא נמצאת, כדי להראות שגם החלקים המרוחקים ביותר של העולם סובלים מ"הגירה המונית". הוא כתב כי "רב-גוניות היא לא חוזקה, אחדות היא חוזקה. כל היתר קלישאות".
בשידור הישיר של הטבח שהועבר בשידור חי ברשת נראה טרנט נוסע כשמוזיקה מתנגנת במכוניתו. הוא השמיע שיר שעוסק בטיהור אתני ונראה שולף שני רובים, צועד מרחק קצר לתוך המסגד – ואז פותח באש. הירי נמשך כחמש דקות. בחדר אחד נראו יותר מעשר גופות. טרנט נראה חוזר אל מכוניתו, מחליף את כלי הנשק ואז שב למסגד כדי לירות בכל מי שמראה סימן חיים. אחר כך נסע משם במהירות גבוהה וירה על מכוניות חונות ועל בניינים. כאמור הוא התכוון לבצע טבח במסגד שלישי, אבל אז נעצר על-ידי המשטרה.