נשיא לבנון מישל עאון מוצא עצמו בימים אלה תחת ביקורת אחרי שהתברר כי משלוח של תה שתרמה סרי לנקה לנפגעי הפיצוץ האדיר בביירות בחודש שעבר חולק למשפחותיהם של אנשי המשמר הנשיאותי במקום לנפגעים עצמם.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

7 צפייה בגלריה
נשיא לבנון מישל עאון סערה תה סרי לנקה תה ציילון
נשיא לבנון מישל עאון סערה תה סרי לנקה תה ציילון
הנשיא עאון וסערת התה. "בר חופשי בארמון"
( צילום: AFP , shutterstock)
מבקריו של עאון רואים בזה דוגמה נוספת לשחיתות המושרשת כל-כך בממסד הלבנוני, שחיתות שלדברי העולם והלבנונים עצמם הביאה את לבנון לקריסה הכלכלית שהיא חווה מאז השנה שעברה ושהוציאה אשתקד מאות אלפי מפגינים לרחובות. גם הפיצוץ בנמל ביירות ב-4 באוגוסט, שבו נהרגו יותר מ-190 בני אדם ונפצעו יותר מ-6,000, נחשב בעיני הלבנונים כדוגמה להתנהלות הקלוקלת של הרשויות בארצם.
סרי לנקה, שרבים מאזרחיה מועסקים כעובדים זרים בלבנון, שם הם מבצעים עבודות בית, היא אחת מכמה מדינות שמיהרו לסייע לארץ הארזים אחרי האסון. ב-24 באוגוסט פרסמה לשכת הנשיא עאון תמונה שבה הוא נראה נפגש עם שגרירת סרי לנקה, ובהודעה שצורפה לתמונה צוטטה השגרירה כאומרת שסרי לנקה תרמה 1,675 קילו של תה ציילון לנפגעי הפיצוץ.
בהמשך התעניינו כתבים וגולשים ברשתות החברתיות מה קרה לתרומה, ואתמול פרסמה לשכת הנשיא הודעה שנייה. בהודעה זו היא מסרה כי הנשיא עאון שלח מכתב לעמיתתו הסרי לנקית ובו הודה לה על התה, וסיפר לה שהוא חוּלק למשפחותיהם של חיילים במשמר הנשיאותי. ברשתות החברתיות זעמו עליו, ובטוויטר הפכו פופולריים ההשטאגים "גנב-תה" ו"תה ציילון".
7 צפייה בגלריה
אחרי הפיצוץ בנמל ב-4 באוגוסט
אחרי הפיצוץ בנמל ב-4 באוגוסט
אחרי הפיצוץ בנמל ב-4 באוגוסט
(צילום: Getty Images)
"התה נשלח ללבנונים, במיוחד לאלה שנפגעו בפיצוץ", כתבה פאולה יעקוביאן, חברת פרלמנט לשעבר שהתפטרה במחאה אחרי הפיצוץ. "ברור שהוא לא היה מתנה לאלה שלא זקוקים לו. לחלק את התה לאנשיך זה מביש".
גולשים ברשתות החברתיות תהו גם מה עלה בגורלו של משלוח דגים במשקל 12 טונות שמאוריטניה העבירה ללבנון באמצע אוגוסט. אחרי שלל דרישות לגלות היכן הוא, הודיע ביום שני צבא לבנון כי הוא קיבל את הדגים ו"אחסן אותם בהתאם לתקנות הבטיחות". הצבא מסר כי הוא מנהל דיונים עם כמה ארגונים הדואגים לאוכל לנזקקים, כדי שיבשלו את הדגים וישלחו אותם לאלה שנפגעו או ספגו נזק ישיר מהפיצוץ.
גולשת אחת בטוויטר לא התרשמה מהתשובה. "ארמון הנשיאות, ארמון העם, מזמין אתכם לארוחת צהריים חינם ביום ראשון", צייצה. "בופה פתוח של דגים ממאוריטניה, ובר חופשי של תה ציילון".

אמל: "הסנקציות עלינו - פגיעה בלבנון כולה"

בתוך כך, שתי מפלגות לבנוניות שהן בעלות בריתו של חיזבאללה תקפו היום את ארה"ב על הסנקציות שהטילה אתמול על שניים מחבריהן, והדגישו כי הדבר לא יגרום להן לסטות מדרכן. אחת המפלגות, "אמל" השיעית, טענה כי הפגיעה של וושינגטון בה היא כמו פגיעה בלבנון כולה.
ארה"ב הודיעה אתמול כי היא מטילה סנקציות על שני שרים לשעבר בממשל לבנון, בהם עלי חסן חליל מתנועת "אמל". היא הסבירה את הטלת הסנקציות בכך שהשניים סייעו לחיזבאללה, שאותו מגדירה ארה"ב ארגון טרור. "אמל" היא הארגון השיעי השני בחוזקו בלבנון, אחרי חיזבאללה.
7 צפייה בגלריה
לבנון סנקציות מ ארה"ב על השרים לשעבר יוסף פניינוס (שמאל) ו עלי חסן חליל (ימין)
לבנון סנקציות מ ארה"ב על השרים לשעבר יוסף פניינוס (שמאל) ו עלי חסן חליל (ימין)
השרים לשעבר חליל ופניינוס. "אמונתנו לא תשתנה"
( צילום: AP)
הצעד האמריקני בא בשעה רגישה, כשבלבנון מנסים להקים ממשלה חדשה כדי לחלץ את המדינה מהמשבר הכלכלי הקשה שבו היא נמצאת. זהו המשבר החמור ביותר שאיתו היא מתמודדת מאז סוף מלחמת האזרחים שהתנהלה בה בשנים 1990-1975, והפיצוץ בנמל ביירות בחודש שעבר רק החמיר אותו. כדי להקים את הממשלה, נדרשת לבנון כרגיל למשא ומתן ארוך, מתיש ומייאש בין שלל הפלגים והעדות המרכיבים אותה.
7 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
נסראללה. סנקציות על בעלי בריתו
בהודעת "אמל" נמסר היום ש"החלטת ארה"ב לא תשנה כלל את אמונתנו ואת העקרונות הלאומיים והפטריוטיים שלנו". בהודעתה טענה שהטלת הסנקציות על השר לשעבר חליל היא כמו "פגיעה בלבנון ובריבונותה".
האדם השני שעליו הטילה אתמול ארה"ב סנקציות הוא שר התחבורה הלבנוני לשעבר יוסוף פיניינוס, פוליטיקאי נוצרי ממפלגת מרדה, שגם היא בעלת ברית של חיזבאללה. מנהיג המפלגה הזו הדגיש גם הוא היום שהסנקציות של ארה"ב לא יפגעו במפלגתו, אלא רק יחזקו את נחישותה.