הבית הלבן אישר אחר הצהריים (יום ב') כי רוברט אובראיין, היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, נדבק בנגיף הקורונה. זו האישיות הבכירה ביותר בבית הלבן שנדבקה עד כה בנגיף.
מהבית הלבן נמסר כי אובראיין סובל מתסמיני קורונה קלים בלבד, וכי הוא שוהה בבידוד וממשיך לעבוד מ"מקום בטוח". במעון הנשיא ציינו כי לטראמפ ולסגנו מייק פנס לא נשקפה סכנת הדבקה מאובראיין, ומשתמע מכך שהם לא באו במגע קרוב איתו לאחרונה.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם היועץ לביטחון לאומי החדש רוברט אובריאן ב קליפורניה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם היועץ לביטחון לאומי החדש רוברט אובריאן ב קליפורניה
טראמפ עם היועץ לביטחון לאומי אובראיין
(צילום: AP)
את הדיווח הראשון על כך שאובראיין נדבק בנגיף פרסמה רשת בלומברג, והיא דיווחה שככל הנראה הוא נדבק במהלך אירוע משפחתי.
ארה"ב, נזכיר, היא מוקד ההתפרצות הקשה ביותר של נגיף הקורונה בעולם. עד כה נמנו בה כמעט 150 אלף מתים מהנגיף, ומספר הנדבקים בו בתחומיה עומד על יותר מ-4 מיליון. ברחבי העולם כולו נדבקו עד כה בנגיף יותר מ-16 מיליון בני אדם, ויותר מ-650 אלף מתו. ארה"ב מדורגת ראשונה בעולם הן במספר הנדבקים והן במספר המתים.
הנשיא טראמפ העיד בחודשים האחרונים כי הוא ובכירי ממשלו עוברים בדיקות קורונה תכופות, וכי עד כה כל הבדיקות שלו חזרו שליליות. האישים הבכירים ביותר בבית הלבן שנדבקו לפני אובראיין היו גורם צבאי העובד במעון הנשיא והדוברת של סגן הנשיא פנס.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב דונלד טראמפ עם מסכה
ארה"ב דונלד טראמפ עם מסכה
טראמפ בפנים מכוסות. עכשיו בעד מסכות
במהלך המגפה הוטחה בטראמפ ביקורת קשה על מה שנתפס בעיני רבים כזלזול שלו באיום הנשקף מהנגיף. במשך חודשים ארוכים סירב טראמפ להיראות בפומבי כשהוא עוטה מסכה, ועד לשבועות האחרונים קידם באגרסיביות הסרה של הגבלות קורונה ופתיחה של הכלכלה האמריקנית.
אלא שהתפרצויות קשות חדשות של הנגיף, בין היתר בפלורידה, טקסס ומדינות במערב ארה"ב, אילצו בשבועיים האחרונים את טראמפ לשנות את דרכיו, וכעת הוא מעודד בפומבי את האמריקנים לעטות מסכה ומסכים להימנע מפתיחת חלק מבתי הספר, פתיחה שאותה דרש עד לפני זמן לא רב.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
עובר בדיקות באופן עקבי. טראמפ
(צילום: gettyimages)
פרשנים בארה"ב מעריכים כי השינוי בהתנהלות טראמפ נובע לפחות בחלקו מהסקרים: בסקרי הבחירות מצבו עגום, ולפי סקרים הנוגעים למגפה רוב מוחץ של הציבור האמריקני מעדיף להשאיר את ההגבלות על כנן מאשר להסתכן בהתפשטות מוגברת של הנגיף.

בריטניה נגד הג'אנק פוד

מי שסכנת הקורונה כבר תפסה אותו הוא ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שנדבק בנגיף בתחילת המגפה ובשלב מסוים אף אושפז במחלקה לטיפול נמרץ בבית חולים. כעת הוא מבקש לנצל את ניסיונו, ומפציר בבריטים להשיל ממשקלם כדי להפחית את הסיכוי שהנגיף יפגע בהם באורח קשה אם יידבקו בו. עודף משקל, נזכיר, הוא גורם סיכון משמעותי למי שנדבקו בקורונה.
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שותה בירה 2016
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שותה בירה 2016
ג'ונסון שותה בירה בימים שמנים יותר, ב-2016
(צילום: רויטרס)
ממשלת בריטניה יצאה היום בקמפיין תחת הכותרת "בריאות טובה יותר", ובמסגרתו היא מתכוונת להיאבק בהשמנת היתר, שאותה היא מכנה "פצצה מתקתקת". במסגרת הקמפיין היא תאסור שידור פרסומות לג'אנק פוד לפני השעה 21:00, ותמנע גם מבצעי מזון בנוסח "קנה אחד וקבל אחד בחינם".
ראש הממשלה ג'ונסון הצטרף לקמפיין בסרטון שפרסם בעמוד הטוויטר שלו. "במשך שנים רציתי להשיל ממשקלי, וכמו הרבה אנשים התמודדתי עם בעיות משקל, אני עולה ויורד, אבל מאז שהחלמתי מהקורונה אני משפר בהתמדה את הכושר שלי", אמר בסרטון. "ירדתי יותר משישה קילו, אבל כשהגעתי לטיפול נמרץ כשהייתי באמת חולה, עדיין סבלתי מהשמנת יתר משמעותית. אתם יודעים, הייתי שמן מדי".

הסגר במלבורן צפוי להתארך

בינתיים, עוד מדינות בעולם ממשיכות, כמו ישראל, להתמודד עם התפרצויות חוזרות של הנגיף. אוסטרליה דיווחה היום על מספר הנדבקים היומי הגבוה ביותר שלה מאז תחילת המגפה – 549 בני אדם. כמעט כל מקרי ההדבקה האחרונים הם במדינת המחוז ויקטוריה, שבדרום-מזרח אוסטרליה.
6 צפייה בגלריה
אוסטרליה מלבורן סגר בידוד נגיף קורונה
אוסטרליה מלבורן סגר בידוד נגיף קורונה
הסגר במלבורן, אוסטרליה
(צילום: AFP)
למרות הנתון המטריד, מומחים באוסטרליה חושדים ששיא ההתפרצות החמורה בעיר מלבורן כבר עבר, והם שואבים מכך עידוד. העיר, שבה גרים כחמישה מיליון בני אדם, נמצאת בסגר כבר שלושה שבועות. למרות האופטימיות הזהירה, גורמים ברשויות שם מודים כי הסגר צפוי להתארך.
סין, המקור שממנו יצא הנגיף לעולם, דיווחה היום על 61 נדבקים חדשים – המספר היומי הגבוה ביותר מאז אפריל. הסיבה למספר הזה היא התפרצויות בשלושה אזורים שונים במדינה. רוב המקרים החדשים אובחנו בחבל שינג'יאנג שבצפון-מערב סין, ואחרים התגלו במחוז ליאונינג שבצפון-מזרחה ובמחוז ג'ילין שליד הגבול עם צפון קוריאה.

גרמניה שוקלת: חובת בדיקה לחוזרים מחו"ל

באירופה, בלגיה הכריזה אחר הצהריים על שורה של הגבלות חדשות בניסיון למנוע התפשטות של הנגיף. ראש הממשלה סופי וילמס הודיעה כי מעתה לכל משפחה בלגית או לכל דיירי משק בית משותף אחד יותר לפגוש רק חמישה בני אדם אחרים. עד כה הותר לבלגים לפגוש עד 15 איש שאינם משתייכים למשק הבית שלהם.
6 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
מרקל. שיא של חודשיים במספר הנדבקים היומי
(צילום: mct)
באירועים ציבוריים תותר השתתפות 100 איש במקומות סגורים ו-200 במקומות פתוחים – חצי משהותר עד כה. הממשלה גם קוראת לבלגים לעבוד מהבית ככל האפשר. בשבוע האחרון גדל מספר הנדבקים היומי בבלגיה מכ-80 בתחילת החודש ל-279. התפרצות משמעותית במיוחד יש בעיר אנטוורפ.
בגרמניה שוקלת הממשלה לחייב בבדיקות קורונה את מי שחוזרים למדינה מחופשות במדינות בסיכון. אנשיה של הקנצלרית אנגלה מרקל בודקים כעת את חוקיות המהלך. ביום שישי האחרון הגיע מספר הנדבקים היומי בגרמניה לשיעור הגבוה ביותר זה חודשיים.