ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הכחיש היום את הטענות של שרל מישל, נשיא המועצה האירופית, שאמר שבריטניה אוסרת על ייצוא חיסוני קורונה לאיחוד.
"אני אהיה ברור: לא חסמנו ייצוא של חיסון אחד לקורונה או של רכיבי החיסון", אמר ג'ונסון לפרלמנט בלונדון. "המגפה הציבה את כולנו באותו הצד, במאבק למען בריאות העולם. אנחנו מתנגדים ל'לאומנות חיסונים' בכל צורה שהיא". ג'ונסון אמר את הדברים אחרי שמשרד החוץ זימן את ניקול מניון, סגנית שגריר האיחוד האירופי בלונדון, לשיחת נזיפה.
3 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון שארל מישל
בוריס ג'ונסון שארל מישל
בוריס ג'ונסון ושרל מישל, נשיא המועצה האירופית
(צילום: AFP)
מישל טען ש"בריטניה וארה"ב הטילו איסור מוחלט על ייצוא חיסונים, או רכיבי חיסונים, שמיוצרים בטריטוריות שלהן". בריטניה מחתה בפני מישל על הטענות שהשמיע. שר החוץ הבריטי, דומיניק ראב, אמר שהטענות של נשיא המועצה האירופית "שקריות לחלוטין".
מישל נדרש לחזור בו, וציין "יש דרכים שונות להטיל איסורים והגבלות על חיסונים". גורמים באיחוד טוענים שבריטניה מונעת ייצוא של חיסוני אסטרה-זניקה – היחידה שמייצרת חיסונים לקורונה בבריטניה – באמצעות סעיף בהסכם שקובע שלבריטניה תהיה עדיפות באספקה. האיחוד האירופי זועם על אסטרה-זניקה בעקבות פיגור במשלוחי החיסונים.

3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ג'ונסון מבקר במתחם חיסונים בבריסטול, בריטניה
(צילום: MCT)
מדובר בפרק נוסף ב"מלחמת החיסונים" בין האיחוד האירופי לבריטניה - שהשלימה את תהליך הפרישה מהאיחוד בחודש ינואר. בריטניה הייתה הראשונה במערב שהחלה לחסן את אזרחיה. יותר מ-22.5 מיליון בריטים קיבלו עד כה זריקה אחת לפחות של החיסון לקורונה - אחד המספרים הגבוהים בעולם. לעומת זאת, מבצע החיסונים המשותף של מדינות האיחוד האירופי מקרטע: בריסל נמצאת בלחץ גדול, ומאשימה בין השאר את אסטרה-זניקה - שלא עמדה בהתחייבויותיה ולא העבירה את כמות החיסונים שנקבעה.
בעקבות הפיגור באספקת החיסונים החליטה בשבוע שעבר איטליה לאסור על ייצוא חיסונים של אסטרה-זניקה לאוסטרליה. מישל הביע תמיכה בהחלטה ואמר: "המטרה שלנו: למנוע מחברות שהזמנו מהן מנות, ושילמנו להן מראש, לייצא חיסונים למדינות אחרות – בשעה שהן לא העבירו לנו את מה שהבטיחו. האיחוד האירופי מעולם לא הפסיק לייצא".
3 צפייה בגלריה
החיסון של אסטרה-זניקה
החיסון של אסטרה-זניקה
החיסון של אסטרה-זניקה
(צילום: רויטרס)
בסוף ינואר לונדון ובריסל היו על סף סכסוך דיפלומטי חריף. בעקבות מחסור בחיסונים איים האיחוד האירופי להגביל את ייצוא החיסונים מאירלנד – שחברה באיחוד – לצפון אירלנד, שהיא חלק מבריטניה. כדי לעשות זאת היה צריך האיחוד לפעול בניגוד להסכם הברקזיט, שמאפשר מעבר חופשי של סחורות בגבול האירי, ולהכריז על "הגבלות לשעת חירום" שיאפשרו לעקוף את ההסכם. לונדון זעמה על המהלך ואמרה שהיא מצפה שאספקת החיסונים שלה לקורונה לא תיפגע. מניעת הפיקוח על מעבר הסחורות בגבול היה הנושא המרכזי במו"מ המתיש בדרך לפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי - מו"מ שהושלם רק אחרי חמש שנים. באיחוד האירופי נאלצו לסגת מהרעיון, וגורמים בבריסל הודו שהצעד היה שגוי.
דיפלומט באיחוד האירופי אמר לרויטרס שבעידן שאחרי הברקזיט, נראה שהתכתשויות מילוליות בין לונדון לבריסל הן "השגרה החדשה". הדיפלומט העריך כי "ככל שיהיו יותר הסתעפויות כלכליות, ויותר תחרות, כך הלחץ על הסכמי הברקזיט שלנו רק יגדל".