הישראלים שנחקרו במסגרת הפרשה שנחשפה היום (ה') חשודים שסחרו בנשק עם מדינה באסיה שנמצאת ביריבות עם ארה"ב. כך חושדים במשטרת ישראל, בשב"כ ובאגף הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (המלמ"ב). רוב פרטי הפרשה אסורים בפרסום.
הפרשה נחקרת תוך מה שהוגדר כ"רגישות מעצמתית" ותחת מידור כבד על זהות המדינה שעבורה פיתחו הישראלים מערכות טילים. בתיעוד שהופץ היום נראה ניסוי בטיל שאותו ניסו למכור החשודים - חלקם יוצאי התעשיות הביטחוניות - לאותה מדינה.
3 צפייה בגלריה
הטילים
הטילים
"חשש שיגיעו למדינת אויב". הטילים שנמצאו
(צילום: דוברות המשטרה )
3 צפייה בגלריה
הטילים
הטילים
הציוד שנתפס
(צילום: דוברות המשטרה )
בשב"כ הביעו חשש ממשי שהטילים יגיעו למדינת אויב. בתעשיות הביטחוניות הביעו הלם שעובדים לשעבר פיתחו מערכות נשק עבור לקוח זר - ללא אישור.
מבכיר החשודים עוקלו מהחשבון 3 מיליון שקלים, אך לפי ההערכות החוקרים, בצע הכסף לכאורה שבגינו פעלו המעורבים נסק לעשרות מיליוני דולרים.
בשל רגישות זהות המדינה הוטל איפול כבד לאורך השנה האחרונה, שבמהלכה למעשה החקירה כבר הייתה גלויה למעורבים - שרובם שוחררו בתנאים מגבילים. בקרוב ייערכו בפרקליטות שימועים ראשונים לחשודים.
3 צפייה בגלריה
הטילים
הטילים
(צילום: דוברות המשטרה )
בשלב המעצרים שנוהל תחת עלטה כבדה והפרדות בין המעורבים התבטא השופט, בעצמו יוצא מערכת הביטחון, בחומרה יתרה כלפי הפרשה וביחס להיקף החומרים הענק שאספו החוקרים. אחד מהם אף השווה את הפרשה לפרשת נחום מנבר - שהורשע בשנות התשעים בסיוע לאיראן על ידי מכירת ידע, ציוד וחומרים אשר עשויים לשמש להכנת נשק כימי.

האם המדינה הזרה ניסתה לעקוף את ממשלת ישראל?

אפשרות אחת היא שאותה מדינה באסיה שנמצאת במתיחות מתמשכת עם ארה"ב ידעה שמדובר באנשים פרטיים, ולמעשה ניסתה לעקוף את ממשלת ישראל מתוך ידיעה שלא תקבל אישור לרכוש את הטילים. מצב כזה עלול ליצור תקרית דיפלומטית בין ישראל לאותה מדינה, מכיוון שמדובר בצעד לא ידידותי.
לחילופין, אפשרות נוספת היא שהאנשים הפרטיים שניהלו מגעים עם נציגי אותה מדינה לא הציגו את עצמם בהכרח כישראלים אלא כאזרחים של מדינות אחרות, ואז אין סיבה שתהיה בעיה מול אותה מדינה.
בכל מקרה, זה מחזק את הטיעון האמריקני נגד מעורבות של אותה מדינה ברכש ובתשתיות. האמריקנים יוכלו להשתמש בזה כטיעון לשכנע את ישראל לדחוק את אותה מדינה ממכרזים ממשלתיים.
בהודעת שב"כ והמשטרה נאמר כי החשודים קיבלו הנחיות לפעולה מגורמים הקשורים באותה מדינה זרה, בתמורה לקבלת כספים בהיקפים גדולים וטובות הנאה נוספות. הקשר בינם לבין אותה מדינה התנהל בחשאי, תוך ניסיון להסוות את הגורם שאליו מיועדים הטילים. "חקירה זו חשפה מידע רב אודות שיטות הפעולה של אותם גורמים זרים אל מול ישראלים, לרבות שימוש בטכניקות של הסתרה וחשאיות בביצוע העסקאות ובהעברת התמורה להן", לשון ההודעה.
חלק מהחשודים שירתו בתפקידים משמעותיים בצה"ל, ועבדו בעברם בתעשיות ביטחוניות גדולות. במהלך החקירה עלה חשש ממשי שהאמל"ח יגיע לגורמים עוינים לישראל - אפילו שהמדינה שעמה סחרו הישראלים לא מוגדרת כמדינת אויב.
"החשודים עסקו בפיתוח, ייצור, ביצוע ניסויים ומכירת טילים משוטטים חמושים עבור מדינה באסיה שלא כדין. הם נחקרו בחשד לביצוע עבירות נגד ביטחון המדינה, עבירות על חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני, עבירות הלבנת הון וכן עבירות כלכליות נוספות", נכתב.
עוד נמסר כי "הפרשה ממחישה את הנזק הפוטנציאלי לביטחון המדינה שגלום בעסקאות המבוצעות על ידי אזרחים ישראלים, מול גורמי חוץ, שלא על פי הדין - ובכלל זה החשש שטכנולוגיה זו עשויה לזלוג למדינות עוינות לישראל".