התוצאות פורסמו, וזו תמונת המנדטים: כמעט יומיים אחרי סגירת הקלפיות בבחירות 2021, פרסמה ועדת הבחירות המרכזית את התוצאות הכמעט-סופיות - ומהן עולה כי הפלונטר הפוליטי נמשך, וכי עדיין הסיכוי הכי גבוה הוא לבחירות חמישיות.
אלו התוצאות: לליכוד 30 מנדטים, ליש עתיד 17 מנדטים, לש"ס 9 מנדטים, לכחול לבן 8 מנדטים, ליהדות התורה 7 מנדטים, לימינה 7 מנדטים, לעבודה 7 מנדטים, לישראל ביתנו 7 מנדטים, לציונות הדתית 6 מנדטים, לרשימה המשותפת 6 מנדטים, לתקווה חדשה 6 מנדטים, למרצ 6 מנדטים ולרע"מ 4 מנדטים. לגוש של הימין-חרדים יש 59 מנדטים יחד עם נפתלי בנט, ולגוש השינוי יש 57 מנדטים ללא רע"מ של מנסור עבאס.
על פי הנתונים הסופיים, שיעור ההצבעה בבחירות היה 67.4%. מתוך 6,578,084 בעלי זכות בחירה, הצביעו 4,435,805 ישראלים. 26,239 מהקולות נפסלו (כולל פתקים לבנים), ומספר הקולות הכשרים היה 4,409,566. כדי לעבור את אחוז החסימה נדרש לקבל 143,311 קולות, ו-13 רשימות קיבלו יותר מכך. מספר הקולות שניתנו לרשימות שלא עברו את אחוז החסימה היה נמוך יחסית הפעם – 66,107.

7 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג' מוסי רז
עיסאווי פריג' מוסי רז
נכנס לכנסת בזכות פער של 848 קולות. מוסי רז
המאבק המרכזי בשעות האחרונות היה סביב השאלה אם מרצ תקבל את המנדט השישי ותכניס לכנסת את מוסי רז, או שמפלגת העבודה תקבל שמונה מנדטים ותכניס לכנסת את נחמן שי. בסופו של דבר, 848 קולות בלבד הפרידו בין נחמן שי לכיסא של מוסי רז, והוא לא יהיה חבר בכנסת הבאה.
24.44% מהמצביעים במעטפות הכפולות נתנו את קולם לליכוד, 13.76% ליש עתיד וימינה הגיעה למקום השלישי עם 9.41%. העבודה גם כן זכתה לשיעור קולות גבוה יותר מאשר בהצבעה בקלפיות הרגילות עם 8.13% וכך גם ישראל ביתנו עם 6.52% והציונות הדתית עם 6.43%.
6.3% מהבוחרים במעטפות הכפולות נתנו את קולם לכחול לבן, 5.68% לש"ס – פחות משיעור התמיכה בקלפיות הרגילות, תקווה חדשה עם 5.24% ומרצ 4.84%. יהדות התורה זכתה ל-3.26% מהקולות – רחוק מהנתון בקלפיות הרגילות. הרשימה המשותפת עם 2.65% ורע"מ עם 1.57% לא "עברו את אחוז החסימה" במעטפות הכפולות. הכלכלית החדשה סיימה עם 0.92%.
7 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
2.65% בלבד מהקולות במעטפות הכפולות. עודה
(צילום: גיל נחושתן )
לאחר חישוב העודפים, המנדטים חולקו כך: המנדט ה-113 ליהדות התורה, ה-114 ליש עתיד, ה-115 לתקווה חדשה, ה-116 למרצ, ה-117 לישראל ביתנו, ה-118 לליכוד, ה-119 למשותפת וה-120 לש"ס.
בוועדת הבחירות אמרו כי תוצאות הבחירות לכנסת ה-24 פורסמו לאחר "הליכי בדיקה ובקרה רבים ומדוקדקים שביצעה וממשיכה לבצע והוועדה. יחד עם זאת, אלו אינן התוצאות הרשמיות, והתוצאות הרשמיות יפורסמו ביום רביעי הבא, ויוגשו לנשיא המדינה".
הם ציינו כי במהלך הימים הקרובים, ועד לפרסום התוצאות הרשמיות, תמשיך הוועדה לבצע שורה של בדיקות נוספות במספר מישורים. בוועדה הזכירו את מבצע "נוהל טוהר הבחירות" – לפי הוועדה עד כה נבדקו 500 קלפיות שנבחרו לפי פרמטרים שונים, וצפויות להיבדק מאות קלפיות נוספות וזאת בפעם הראשונה במקביל למבצע ספירת הקולות. במסגרת נוהל זה, נבחנות גם תלונות שהתקבלו ביום הבחירות ובימים האחרונים מהציבור על ניסיונות לפגוע בטוהר הבחירות, לרבות דיווחים מהמשטרה ודיווחי סיירת מפקחי טוהר הבחירות. במסגרת זו נבדקו כבר מאות פניות.
7 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"לפעול למיצוי האפשרות להקמת ממשלת שינוי". סער
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ואשתו מצביעים בקלפי בנוקדים
אביגדור ליברמן ואשתו מצביעים בקלפי בנוקדים
"מחויב למנוע בחירות נוספות". ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בנוסף אמרו בוועדה כי נבדקות פניות מטעם רשימות המועמדים השונים, וממשיכות להתבצע בקרות על התוצאות – כולל בדיקה לאיתור טעויות הקלדה, בדיקות סטטיסטיות ובדיקות אנומליה. בוועדה הדגישו כי ייתכן ולכל הבדיקות האמורות יהיו השלכות על התוצאות הסופיות, ולכן התוצאות המתפרסמות כאן עדיין כפופות לשינויים והתאמות.
לאור התוצאות וההתחייבות של אנשי רשימת הציונות הדתית שלא יישבו עם רע"מ בממשלה ולא יסתמכו על תמיכה שלה מבחוץ, המאבק העיקרי בכנסת הבאה צפוי להיות על החלפת היו"ר. הגוש שמתנגד לנתניהו, שיחד עם רע"מ מקבל 61 מנדטים, צפוי להוביל מהלך להחלפת יריב לוין - אך האחרון לא צפוי להסכים להצבעה להחלפתו בקרוב. במקרה כזה עשוי בג"ץ להתערב, כפי שהיה בפעם הקודמת, ואז נותרה השאלה האם לוין יכבד את החלטת בית המשפט.
מנכ"לית ועדת הבחירות, עו"ד אורלי עדס, אמרה לאחר פרסום התוצאות כי "עמדו בפנינו אתגרים מיוחדים, אבל הצלחנו לעמוד במועד ואפילו להקדים אותו מעט. התוצאות עברו את כל הליכה הבדיקה המאוד מאוד מוקפדים ומדוקדקים שערכנו כאן בימים האחרונים, כדי להביא את התוצאות הנכונות והמדויקות ביותר כפי שהתכוון אליהן ציבור הבוחרים במדינת ישראל".
לדבריה, "אין ספק שהמערכת הזו הייתה מהמאתגרות ביותר שידעה מדינת ישראל. מעבר לעובדה שזוהי מערכת הבחירות הרביעית בשנתיים וחצי האחרונות, חווינו כאן אתגר עצום לאור מגפת הקורונה. כל יום פקחנו את עינינו ומצאנו את עצמנו מתמודדים עם אתגרים מורכבים ועצומים. אני קוראת לכל אנשי הציבור שנטלו חלק במערכה הזו להביע את אמונם בתוצאות הבחירות ולאפשר לכולנו לשמור על הדמוקרטיה שכל כך יקרה לנו, ולקרוא לבוחרים להימנע מכל הפצה של מידע שאינו מבוסס בכל הנוגע לתוצאות".

ליברמן וסער בחזית אחת

בתוך כך, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד נפגשו הערב ודנו בשיתופי הפעולה האפשריים לגיבוש קואליציית שינוי והחלפת שלטון נתניהו. השניים סיכמו להמשיך במגעים ולקיים שיחות נוספות בהמשך.
7 צפייה בגלריה
יאיר לפיד במטה יש עתיד
יאיר לפיד במטה יש עתיד
מגעים עם מרב מיכאלי. לפיד
(צילום: AP)
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר היום כי השלב הראשון במניעת בחירות נוספות הוא הגשת הצעת חוק שתמנע מנאשם להרכיב ממשלה. לדבריו, "‏אני מחויב לעשות הכל על מנת למנוע בחירות נוספות. השלב הראשון עובר דרך הצעת החוק שתמנע מחבר כנסת עם כתב אישום להיות מועמד להרכבת ממשלה. אני מצפה מכל הצדדים שמייחלים לשינוי, עליו דיברו בחודשים האחרונים, לגלות אחריות ולהצטרף להצעת חוק זו".
לפני הציוץ של ליברמן התייחס גם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער לתוצאות המסתמנות, ואמר כי "ברור שלנתניהו אין רוב להקמת ממשלה בראשותו. עתה יש לפעול למיצוי האפשרות להקמת ממשלת שינוי. כפי שהודעתי בליל הבחירות, אגו לא יהיה שיקול". חבר מפלגתו יועז הנדל השיב ללחצים מצד נתניהו וכתב כי "קמפיין מסרונים באמצע הניקיון לפסח לא משפיע על כלום". לדברי הנדל, "עכשיו, תוצאות האמת, יש רק אפשרות להקים ממשלת שינוי. תעזבו את הטלפון ולכו לנקות".


ליברמן וסער כבר החלו ביממה האחרונה בהובלת מהלכים ראשונים בכנסת החדשה, שבה לראש הממשלה בנימין נתניהו לא יהיה רוב. בין היתר הכוונה היא לערוך הצבעה להחלפת יו"ר הכנסת, ולאחר מכן לקדם כאמור חקיקה שתמנע מנאשם בפלילים את היכולת להרכיב ממשלה.
אגב, עוד לפני הציוץ של ליברמן, בליכוד תקפו ואמרו כי "גוש שינוי הוא מונח מכובס לגוש אנטי דמוקרטי. השינוי היחיד שהם באמת רוצים להביא הוא חוקים הקיימים רק באיראן לסינון מועמדים ולהביא לביטול הבחירה הדמוקרטית של למעלה ממיליון אזרחים בישראל".
כעת מנסים בגוש נתניהו להפעיל לחץ על אנשי הימין שבגוש השינוי, כדי שאלה לא יישבו בממשלה עם מרצ והעבודה. חבר מפלגתו של הנדל השיב ללחצים אלה: "קמפיין מסרונים באמצע הניקיון לפסח לא משפיע על כלום". לדברי הנדל, "עכשיו, תוצאות האמת, יש רק אפשרות להקים ממשלת שינוי. תעזבו את הטלפון ולכו לנקות".