נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אירח היום (ג') מפגש לציון 20 שנה לעמותת עתידים בצה"ל. העמותה מפעילה מגוון תוכניות לצעירים מצטיינים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית של מדינת ישראל במטרה לשלבם מקצועית ביחידות הטכנולוגיות של צה"ל. המפגש נערך על רקע חשיפת "ידיעות אחרונות" של נתוני הערים שמהן מגיעים ליחידה היוקרתית של אמ"ן 8200.

"בימים האחרונים נחשפנו לנתונים מטרידים מאוד של פערים משמעותיים לרעת הפריפריה בקבלה ליחידת העילית המודיעינית שלנו 8200 אשר שמה יצא מקצה העולם ועד קצהו", אמר הנשיא. "אין לנו נכס יקר יותר מהאנשים שלנו. והאנשים המוכשרים הללו, נמצאים בכל חלקיה של המדינה שהקמנו בעמל כפיים. אסור שנוותר על אף אחד מהמוחות ולא משנה באיזו עיר נולד, באיזו משפחה גדל, באיזה בית ספר התחנך.
"בצה״ל טמונה העוצמה והיכולת, לחולל שינוי ולבנות גשרים בין כל חלקי המדינה. לצמצם את המרחקים. להקטין את הפערים עד מחיקתם. אני מפציר בפורום הנכבד הזה, להמשיך ולפעול על מנת לנצח את הפערים, על מנת לחזק אותנו כעם וכמדינה".
במפגש היום השתתף הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, שהכריז על הרחבת הפעילות בתחום: "ההון אנושי בעידן הטכנולוגי הוא מכפיל כוח יותר מתמיד. לכן החלטנו בתוכנית הרב-שנתית, וכך יקרה, על הכפלת הפרויקט. נגדל בכמות האנשים, נגדל בכמות הישובים ואם נראה שיש אפשרות לשוב ולהגדיל את המכסות שוב - כך נעשה״.
2 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין, אביב כוכבי, איתן ואריאלה ורטהיימר
ראובן ריבלין, אביב כוכבי, איתן ואריאלה ורטהיימר
ריבלין וכוכבי עם איתן ואריאלה ורטהיימר, ראשי עמותת עתידים
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)

ב"ידיעות אחרונות" פורסמו השבוע נתונים הממפים גיאוגרפית את החיילים המשרתים ביחידת העילית המודיעינית 8200, שמהם עולה כי ככל שהיישוב שממנו מגיע החייל מבוסס יותר כלכלית - אחוז המשרתים ב-8200 ודומותיה שמגיעים ממנו, גבוה בהרבה מחלקו באוכלוסייה.
להוד השרון, למשל, עיר קטנה ויוקרתית במרכז הארץ, שתושביה מהווים כ־0.7% מאוכלוסיית מדינת ישראל - יש נציגות של 2.16% מבין המשרתים ב-8200. פי שלושה ויותר מחלקם באוכלוסייה. המגמה זהה בערים מבוססות נוספות. ברמת השרון מתגוררים כ־0.52% מאוכלוסיית ישראל – אבל החיילים שמגיעים ממנה ל-8200 מהווים 1.74% מהיחידה. שוב, יותר מפי שלושה.
וזה נמשך: הרצליה 1.08% באוכלוסייה לעומת 2.24% ב-8200; רעננה 0.81% באוכלוסייה לעומת 2.58% ביחידה; כפר סבא 1.1% באוכלוסייה לעומת 2.4% ביחידה; ראשון לציון 2.76% לעומת 4.79% ביחידה.
מנגד, ברבות מערי הפריפריה הגיאוגרפית והסוציו-אקונומית, התמונה הפוכה: אחוז המשרתים ב־8200 נמוך משמעותית מחלקו של היישוב באוכלוסייה. כך למשל מהווים תושבי שדרות כ-0.3% מהאוכלוסייה, אך רק 0.13% מהחיילים ביחידה מגיעים מהעיר.
2 צפייה בגלריה
אינפו
אינפו
(מתוך "ידיעות אחרונות")
ברמלה, שתושביה מהווים כ-0.83% מאוכלוסיית ישראל, עומד מספר המשרתים ביחידה על 0.37% בלבד, וכך גם באילת, שמהווה כ-0.57% מאוכלוסיית המדינה אך רק 0.23% ממשרתי 8200 מתגוררים בה. מי שמפתיעה מבין ערי הפריפריה היא נהריה, שלה נציגות גבוהה באופן יחסי לממוצע ובוודאי בהשוואה מול ערים מחוץ לגוש דן.

"אין קשר לסיפור העדתי"

באולפן ynet התייחסו לנתונים רותם כהן-כחלון, חברת מועצת העיר רמלה, ד"ר מאור פריד ופאדי מקלדה - לשעבר קצינים ב-8200.
כהן-כחלון פרסמה נתונים על בוגרי התיכונים ברמלה שמחפשים את דרכם בצבא בכלל וביחידות המובחרות בפרט. "אני ילידת רמלה", אמרה. "אני אוהבת מאוד את העיר ולראות אותנו בתחתית 'שרשרת המזון הצה"לית' זה מאוד כואב. רק 0.37% מהחיילים ברמלה מגיעים ל-8200, אבל הנתון היותר קשה הוא ש-40% מהחיילים ברמלה מגיעים לתפקידי מנהלה. כלומר, ש"ג, אפסנאים, טבחים, נהגים. כמובן שכל מקצוע מכבד את עצמו, אבל אני שואלת את עצמי למה לא מגיעים מרמת השרון לאפסנאות? האם יש תפקידים שהם יותר 'טבעיים' לאוכלוסיות מסוימות ולמקומות מסוימים בחברה הישראלית? זה מתחיל מהחינוך".
פאדי מקלדה, תושב דליית אל-כרמל, אמר: "אני בא מפריפריה חברתית וגיאוגרפית. יש איזשהו ניסיון לצייר כאילו מישהו בתוך היחידה בודק בש"ג מאיפה כל אחד מגיע. חשוב להגיד שהביעה לא מסתכמת ביחידה, אלא היחידה היא ביטוי לפערים החברתיים שקיימים. אם אנחנו בודקים את מספר הרופאים לנפש בפריפריה לעומת המרכז - נראה שיש פער. אף אחד לא בא בטענות לרופאים עצמם. אנחנו צריכים להפנות אצבע מאשימה לממשלה. שירתי שמונה שנים ביחידה ומעולם לא הרגשתי שמישהו תוהה איך הגעתי אליה".
אבל עדיין היית סוג של מיעוט ביחס לתושבי הוד השרון, רעננה ורמת השרון. "אני שוב אומר: היחידה היא מאוד אקלקטית מבחינת הגוונים התרבותיים שלהם. יש מזרחים ואשכנזים וכל התיאוריה של ישראל הראשונה ממש תופרך ברגע שאנשים ייכנסו ליחידה. אין כל קשר לסיפור העדתי".
ד"ר מאור פריד אמר מצידו: "אני מגיע מנס ציונה משכונה קשה יחסית, אבל חד-משמעית מהפריפריה הסוציו-אקונומית. אני הראשון במשפחה שהשיג תעודת בגרות ושירות שירות מלא בצבא. אני חייב לומר שהמספרים אמנם מאוד מדאיגים, אבל לא מפתיעים. יש פערים תהומיים בין הפריפריה לעשירון העליון וכולם יודעים את זה, אבל הם לא נובעים מהיעדר הפוטנציאל של נערות ונערי הפריפריה. להפך: הם חכמים ומלאי פוטנציאל".
זה בדיוק העניין: פוטנציאל ברור שיש לילדי רמלה, אבל יש להם בעיה סוציו-אקונומית לעומת ילדי רעננה. "בדיוק. אבל חשוב לציין, כמו שאמר פאדי, שהפערים לא נותנים יחס מפלה ליחידה, אלא להפך. חשוב לציין שיש פה פערים מאוד רציניים שמהם המספרים נובעים. אחד מהם הוא פער אדיר במשאבי מערכת החינוך בפריפריה".
כשמגיעים מועמדים מהפריפריה לשרת ב8200 ויחידות אחרות, אתה מרגיש שהם מגיעים הרבה פחות מוכנים? "זה תלוי מאיזה מגמות הם יצאו. אם הם יצאו מבתי ספר שהיו בהם מגמות מחשבים, מתמטיקה ברמת ופיזיקה ברמת חמש יחידות - אז התמזל מזלם".
כן, אבל יש הרבה פחות בתי ספר כאלה בשדרות לעומת רעננה "בדיוק, וזה הפער במשאבים בחינוך בפריפריה. זה לא קשור ליחידת 8200. דבר נוסף הוא היעדר דוגמה אישית: מה שלא ראית - אתה לא יכול לדמיין. חשוב לציין שיש פתרון לבעיה והוא בתוכניות חוץ בית-ספריות שבהם אנו פוגשים אלפי בני נוער כל שנה ונותנים להם כלים להגשמה עצמית והכנה לצה"ל - מגיבושים עד קורסי תכנות. הפתרון נעוץ בנו. אם כל אחד יחנוך נער אחד - נשנה את פני החברה הישראלית. אל תחכו למערכת החינוך".
האם יש העדפה מתקנת בשורות 8200? "יש תוכניות שהמטרה שלהם היא להכניס חבר'ה מהפריפריה הסוציו-אקונומית לתוך היחידה. אפשר להסתכל על זה במובן הזה, אבל חשוב לציין שהמטרה של 8200, כלומר, המטרה של צה"ל היא לנצח במלחמה הבאה. על מנת לנצח את המלחמה הבאה צריך את הטובים ביותר, ואם מישהו שיצא מדימונה וכנגד כל הסיכויים רכש השכלה מתאימה והוא ברמה טובה - ודאי שהוא ייכנס".
אם בוחנים נער מדימונה עם הפוטנציאל המתאים להגיע ל8200 ונער שלמד בתיכון בתל אביב - מה הסיכוי של כל אחד מהם? "הם שווים לחלוטין. המוכנות שלהם משקפת את הפער בין בתי הספר ובין הערים, ולצערי בתי הספר בפריפריה מכשירים טוב יותר את התלמידים שלהם. בנוסף, אפשר לראות שבמרכז הארץ 40% מהתלמידים משתמשים בשירותיהם של מורים פרטיים. בפריפריה אין את הפריווילגיה הזו ולכן הם פחות מתאימים, על פניו. חשוב לציין שזה לא הפוטנציאל, כי יש להם פוטנציאל אדיר לכל יחידה בצה"ל".