שבחים על ירי הרקטות של חמאס, מחיקת ישראל מהמפות ו"מזימה לפגוע באל-אקצא": תוכנית הלימודים הקטארית עוברת תהליך של התמתנות, אך הוא נמצא בחיתוליו לאחר עשרות שנים של הוראת תכנים רדיקליים ושנאת יהודים ואנטישמיות קשה נותרו נושאים מרכזיים בספרי הלימוד. דו"ח שחובר לאחרונה קובע שתוכנית הלימודים בקטאר אינה עומדת בסטנדרטים החינוכיים של האו"ם בנושאי קבלת האחר, שלום וסובלנות.


6 צפייה בגלריה
"להתנגד לפרויקט הציוני". אמיר קטאר בביקור ברצועת עזה, ב-2012
"להתנגד לפרויקט הציוני". אמיר קטאר בביקור ברצועת עזה, ב-2012
"להתנגד לפרויקט הציוני". אמיר קטאר בביקור ברצועת עזה, ב-2012
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
הביקור של אמיר קטאר ברצועת עזה בשנת 2012
הביקור של אמיר קטאר ברצועת עזה בשנת 2012
הביקור באחד מספרי הלימוד
הדו"ח של מכון IMPACT-se, שחוקר ומנתח ספרי לימוד ברחבי העולם ביחס לסטנדרטים חינוכיים בינלאומיים של אונסק"ו (ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם), סקר את תכני ספרי הלימוד בקטאר לכיתות א'-י"ב בכל המקצועות. הדו"ח חובר בשיתוף מכון המחקר הבריטי הנרי ג'קסון וכולל ניתוח של 314 ספרי לימוד שנלמדו בארבע השנים האחרונות בנסיכות, תוך השוואה לשנים קודמות.
מהדו"ח עולה כי היהודים מוצגים בספרי הלימוד כאשמים בהתפתחות המפלגה הנאצית בגרמניה וככאלה שעושים מניפולציות על הכלכלה העולמית לטובת התעשרותם וקידום אינטרסים. יהודים מוצגים גם כבלתי נאמנים ובוגדניים מטבעם, כאלה שמבקשים לשים קץ לאיסלאם ואמונה בנביא מוחמד.
6 צפייה בגלריה
חזרה לשורשי האסלאם: היהודים בוגדים מטבעם
חזרה לשורשי האסלאם: היהודים בוגדים מטבעם
חזרה לשורשי האיסלאם: "היהודים בוגדים מטבעם"
חמאס, המוגדר כארגון טרור על ידי ארה"ב והאיחוד האירופי, מתואר בתוכנית הלימודים כ"תנועת התנגדות איסלאמית" לגיטימית שמטרתה להתנגד לפרויקט הציוני. בכך מאמצים בקטאר את הנרטיב הפלסטיני-חמאסי של הסכסוך עם ישראל.
בספרי הלימוד מציינים לשבח את שיגורי הרקטות של ארגוני הטרור ברצועת עזה לעבר מרכזי האוכלוסייה בישראל שמאלצים את "האזרחים הציונים" להיכנס למקלטים ומשבשים את פעילות נתב"ג. הפעולות זוכות לתיאורים "אמיצות" ו"מרשימות". גם פיגועים מתוארים כתגובה לגיטימית ל"דיכוי הישראלי", זאת בעוד שישראל מועלמת ממפות וכל שטח המדינה מוצג ככבוש מאז 1948.
"מהיום הראשון לייסודה, ישראל פועלת להכחיד את העם הפלסטיני, לייהד את פלסטין ולמחוק כל ארגון או מוסד ששואף לרומם כל דבר פלסטיני. העם הפלסטיני הגיבור לא קיבל זאת וביצע את האינתיפאדה האדירה ב-1987", נכתב באחד הספרים שבהם משתמשים התלמידים בקטאר.
6 צפייה בגלריה
״ישראל פועלת להכחיד את העם הפלסטיני מיום ייסודה״
״ישראל פועלת להכחיד את העם הפלסטיני מיום ייסודה״
הפיגועים מוצגים כפעולות לגיטימיות. "ישראל פועלת להכחיד את העם הפלסטיני מיום ייסודה"
את החיבור לחמאס ניתן להבין בשל העובדה שגדולי פוסקי הדת של ארגון האחים המוסלמים, ארגון האם של חמאס, מרוכזים בעיקר בדוחא בירת קטאר. בדוחא גם יושבת הנהגת חמאס בראשות איסמעיל הנייה. לכן, בספרי הלימוד מסבירים את הצורך להגן על פלסטין ולסייע למאבק הפלסטיני כחובה דתית לכל המוסלמים, ומפורטות עלילות דם על המזימות הישראליות כביכול לפגוע במסגד אל-אקצא.
ד"ר דייויד רוברטס מאוניברסיטת קינגס בלונדון אמר כי הדו"ח מציג בעיות שורשיות בתוכנית הלימוד הקטארית. "גם אם מדיניות החוץ של קטאר היא פרגמטית וגיאו-אסטרטגית באופייה, דורות של לימוד סנטימנטים כה קיצוניים, ודאי השפיעו אי שם על שרשרת קבלת ההחלטות".

יחסי קטאר עם מדינות האזור והעולם

זה כמה שנים שקטאר נמצאת בסכסוך עם כמה מדינות במפרץ ובאזור, בעיקר בשל תמיכתה באחים המוסלמים, תחזוק ציר מדיני מול איראן והאיום שמהווה רשת "אל-ג'זירה" שבבעלות משפחת המלוכה הקטארית על משטרים אחרים. בחודשים האחרונים החל ניסיון לשקם את היחסים, לאחר שבינואר האחרון תם (לפחות באופן רשמי) החרם שהטילו סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים על הקטארים.
6 צפייה בגלריה
במקום ישראל – ״מפת פלסטין״ ומחיקת הערים הישראליות מהמפה
במקום ישראל – ״מפת פלסטין״ ומחיקת הערים הישראליות מהמפה
במקום ישראל - "מפת פלסטין". הערים הישראליות נמחקו
גם בספרי הלימוד מנסים הקטארים להשאיר פתח לדיאלוג עם השכנות והביקורת על המדינות הללו מרוסנת. שמותיהן מוצגים לצד התיאור "מדינות אחיות" וללא מילות גנאי. במקביל, מנסים הקטארים לנצל את המצור לחיזוק הזהות הלאומית. המדינה הראשונה שנחלצה לעזרתה של קטאר בזמן החרם הייתה טורקיה, שבתמורה מוצגת בספרי החינוך כ"בעלת ברית קרובה" שמחויבת גם כן לאחים המוסלמים, וכשותפה בחזיתות נוספות כגון עזה ולוב. גם היחס לאיראן חיובי במידה רבה ותוכנית הלימודים לא כוללת תכנים אנטי-שיעיים.
במבט החוצה מהביצה המזרח-תיכונית, ספרי הלימוד מתארים באופן שלילי את המדיניות של ממשלות אירופה כלפי מיעוטים מוסלמים ומאשימים אותן בניסיון להכריח אותם לאמץ מאפיינים והרגלים מערביים. כך גם מוצג המצב בארה"ב שמעמיד את המיעוט המוסלמי תחת לחץ להיטמע בחברה מאז פיגועי 11 בספטמבר.

אפשרות לנורמליזציה עם ישראל?

השנה, לאחר שכמה מדינות ערביות אחרות חתמו על הסכמי שלום וקידמו נורמליזציה עם ישראל, מעניין לראות כיצד מוצגים תהליכים שכאלה בתוכנית הלימודים הקטארית. נראה שבניגוד לדיווחים שונים ולהערכות לפיהן ישנה אפשרות שקטאר תצטרף להסכמי אברהם, תוכנית הלימודים דוחה זאת באופן גלוי.
באחד מספרי הלימוד נוסף פרק חדש השנה שבו נדרשים התלמידים להביע כמה רעיונות "למען ההגנה על פלסטין, ירושלים ומסגד אל-אקצא" באמצעים הבאים: חשיפת הצעדים של ישראל לייהוד האדמה והמקומות הקדושים, צעדים משפטיים נגד ההנהגה הישראלית והבעת עמדה לגבי הנורמליזציה עם ישראל.
6 צפייה בגלריה
התלמידים מתבקשים להציע רעיונות שיסייעו להגן על ״פלסטין, ירושלים ומסגד אל-אקצא״
התלמידים מתבקשים להציע רעיונות שיסייעו להגן על ״פלסטין, ירושלים ומסגד אל-אקצא״
התלמידים מתבקשים להציע רעיונות שיסייעו "להגן על פלסטין, ירושלים ומסגד אל-אקצא"
מנכ"ל מכון IMPACT-se, מרכוס שף, טען שהקטארים יכולים לנצל את ההזדמנות לקידום שלום באזור. "בעוד שקטאר רואה את עצמה כמובילה בתחום החינוך הבינלאומי, תוכנית הלימודים שלה עצמה נופלת ללא הרף מסטנדרטים בינלאומיים בסיסיים של כבוד, שלום וסובלנות ואינה מצליחה להניע אותה למטרות המודרניזציה והגלובליזציה שלה", אמר שף.
לדבריו, "אמנם נעשו שינויים מסוימים בספרי הלימוד, אך קטאר ממשיכה בעקשנות בקידום של אידיאלים ג'יהאדיסטים קיצוניים. התלמידים מעודדים להסתכל על העולם באמצעות עדשה שנוצרה על ידי האחים המוסלמים ואנטישמיות נותרה מרכיב מרכזי בחינוך שלה".
סמנכ"ל המכון, אריק אגסי, טען שספרי הלימוד מהווים מצפן עכשווי ועתידי לאדיאולוגיות ולכוונות האמיתיות של משטרים. לדבריו, בעידן שבו קטאר מנסה להתקרב לארה"ב ולמערב ולהיות מעצמה מרכזית באזור, ספרי הלימוד שלה מוכיחים שהיא במקביל מקדמת אידאולוגיה איסלאמיסטית קיצונית הנוגדת את האינטרסים של ישראל והמערב שמחזקת את חמאס, טורקיה ואיראן.
בשנים האחרונות פועל מכון IMPACT-se בזירה המדינית-תקשורתית כדי לחולל מהפך בספרי הלימוד בעולם הערבי-מוסלמי, להוצאת שנאה ואנטישמיות קשה שנלמדו לאורך שנים ארוכות, ולהכנסת מסרים של שלום וסובלנות. כך פעל המכון לחשיפתם והצגתם של תכנים בעיתיים בספרי הלימוד הסעודיים בפני משרד החינוך הסעודי, מה שהביא לשינוי חיובי משמעותי בספרים. נותר לקוות שגם במקרה הזה, קטאר תסיק את המסקנות הנדרשות.
פורסם לראשונה: 20:30, 24.05.21