אחרי שיו"ר "הציונות הדתית" בצלאל סמוטריץ' אמר כי ראשי ימינה בנט ושקד נוקטים "תרגיל הונאה" ופועלים להקמת ממשלה ללא נתניהו, איילת שקד מסרה אחר הצהריים (רביעי) הצהרה לתקשורת והשיבה על טענותיו. היא הטיחה בסמוטריץ': "שיקרת לציבור בפנים. אתה גדול מכשילי ממשלות הימין". בפתח דבריה ציינה: "אנחנו עושים הכל כדי להקים ממשלה ומשלמים מחיר ציבורי על כך. סמוטריץ' שיקר במצח נחושה שאם ימינה תצטרך יהיו עריקים - איפה שני חברי הכנסת שהבטחת?". ynet העביר את דבריה בשידור חי.
שקד האשימה את סמוטריץ' כי התנגדותו לממשלה עם רע"מ תוביל להכשלת הימין והפלתו. "סמוטריץ' שורף את האסמים בקמפיין פוליטי בלתי נלאה. הוא מוביל את ישראל לבחירות חמישיות ולכאוס. סמוטריץ' כבר מבין שהוא יהיה האשם בכישלון הקמת ממשלת הימין ולכן הוא התחיל לירות לכל הכיוונים", טענה.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ איילת שקד
בצלאל סמוטריץ איילת שקד
בצלאל סמוטריץ ואיילת שקד
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן)

סמוטריץ' כינס בצהריים מסיבת עיתונאים בכנסת שבה אמר כי שקד ונפתלי בנט יצרו "מצג שווא" שלפיו ממשלת השינוי ירדה מעל הפרק, אך למעשה הם "מרדימים" את בוחרי הימין ופועלים להקמת ממשלה בתמיכת המפלגות הערביות. לדבריו שליחים מטעמם של בנט ושקד פנו אליו בבקשה שיצטרף לממשלת השינוי. "בנט משקר, איילת משקרת. הסיבה היחידה שבגללה לא קמה ממשלת ימין כפי שהציבור מצפה שתקום היא החתירה שלהם להקמת ממשלת שמאל", אמר.
לאחר ההצהרה גורמים בימינה אישרו חלקית את דברי סמוטריץ' ואמרו כי ביקשו ממנו להסכים לממשלת מיעוט בתמיכת 59 ח"כים - ממשלה בהימנעות רע"מ - או לחילופין ששני ח"כים מסיעתו יצביעו בעד.
שקד סיפרה כי נפגשה אתמול עם יו"ר "הציונות הדתית": "אמרתי לו שמכיוון שהוא טוען שיש לו ח"כים נוספים או מפלגות נוספות שמוכנים להצטרף לממשלת ימין, שיתכבד ויערוב להקמת ממשלה. אם לבסוף יתברר שאין מפלגות או חברי כנסת שמצטרפים, שסמוטריץ' יתחייב להשביע ממשלת 59 כפי שמציע נתניהו, ואז תוקם ממשלת ימין על בטוח. אמרתי לו שברגע שייתן ערבות להתחייבות זאת, אנחנו חותמים. הוא ברח".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לא שללה הקמת ממשלה עם לפיד, אך ציינה כי "לא היו מגעים מאז המבצע"
(צילום: AFP)
יש לציין כי גם במהלך הצהרתה היום שקד לא שללה באופן חד משמעי הקמת "ממשלת שינוי", זאת בזמן שנותרו עוד שבוע ימים למנדט שהוענק ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד. "ימינה לקחה על עצמה את המשימה של חילוץ ישראל מהכאוס באמצעות הקמת ממשלה, בעוד שאחרים רק מקצינים עמדות, ועולים על עצים".
היא ציינה כי "לפני שבועיים בעיצומה של המלחמה הופסקו לחלוטין המגעים להקמת 'ממשלת שינוי' ומאז לא היה שום מגע, ישיר או עקיף, להקמת ממשלה כזו מצד ימינה. גם כאן סמוטריץ' שיקר במצח נחושה. בנט ואני הופכים כל אבן על מנת להקים ממשלה לאומית, בינתיים ללא הצלחה".
3 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
שקד פנתה לסער: "גלה אחריות והצטרף לממשלת ימין"
(צילום: יואב דודקביץ)
שקד קראה שוב ליו"ר תקווה חדשה גדעון סער להצטרף לממשלת ימין. "יש נוסחאות שכולם יוכלו לחיות איתן", הוסיפה. לדבריה, "הרבה מאוד פוליטיקאים מתבצרים בהבטחות הבחירות שלהם ומונעים הקמת ממשלה. זה הכי קל. הרבה יותר קשה זה לנסות להתגמש ולשלם מחירים בשביל להקים ממשלה ולמנוע בחירות חמישיות. הקצנה והתבצרות כזו הובילו לחורבן הבית השני, ואנחנו פועלים לחיזוק הבית השלישי שלנו, מדינת ישראל".
לפני מבצע "שומר החומות" היו בנט ויאיר לפיד במגעים מתקדמים להקמת ממשלת רוטציה בתמיכת מפלגות השמאל ורע"מ. הם אף נפגשו יחד ובנפרד עם יו"ר העבודה מרב מיכאלי, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ' ויו"ר רע"מ מנסור עבאס. אך כאמור בצל הלחימה הוקפאו המגעים ובנט אמר בשיחות סגורות כי "ממשלת השינוי ירדה מהפרק", מכיוון שבהרכבה המסתמן, ממשלה שכזו לא תוכל להתמודד עם המהומות והעימותים ברחבי הארץ בין יהודים לערבים.
בהמשך פורסם ב"ידיעות אחרונות" כי בעיצומו של המבצע ניהל בנט עם שקד שיחה קשה שבה דרש ממנה להתפטר מהכנסת ולתת לו להכניס אדם שיאפשר לו להעביר את ממשלת השינוי. אבל שקד סירבה ובנט נאלץ לבסוף לסגת באופן פומבי והודיע באותו ערב לראשי גוש השינוי שממשלה כזו ירדה מהפרק.