שבוע לפני סוף המנדט של לפיד להקמת ממשלה, יו"ר "הציונות הדתית" בצלאל סמוטריץ' תקף אחר הצהריים (רביעי) את ראשי ימינה נפתלי בנט ואיילת שקד ואמר כי הם פועלים למען הקמתה של ממשלת שינוי. "תרגיל הונאה, הם מכשילים את הקמת ממשלת הימין", אמר.
סמוטריץ' אמר בהצהרה בכנסת: "בזמן שישבתם בממ"ד תחת אלפי טילים ששוגרו על ידי חמאס, בזמן שמחינו כולנו דמעה למראה בתי הכנסת שנשרפו בערים המעורבות על ידי פורעים ערבים, נרקם תרגיל הונאה שטרם נראה כמותו, שהתרגיל המסריח מחוויר לעומתו. בנט ושקד הרדימו את מצביעי הימין ויצרו מצג שווא שלפיו ממשלת השינוי ירדה מהפרק, אך אך בפועל המשיכו לעמול בשקט בשקט, תחת אש, להקים ממשלת שמאל עם תומכי הטרור הערבים".
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
בצלאל סמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
סמוטריץ' בהצהרה בכנסת, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
"בנט משקר, איילת משקרת"
"בנט משקר, איילת משקרת"
"בנט משקר, איילת משקרת"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדבריו בנט ושקד "הבינו שלא ניתן ציבורית להצדיק הקמת ממשלה עם מי שלא מסוגלים לגנות פרעות ביהודים, תוך כדי שהפרעות האלה מתבצעות, ולכן חיכו לסיום המבצע כדי שנשכח". הוא הוסיף: "לא בנט ולא שקד, לא אמרו בקולם ולו פעם אחת עד כה שהם לא יקימו ממשלה עם השמאל ועם תומכי הטרור".
סמוטריץ' סיפר כי שליחים מטעמם של בנט ושקד פנו אליו בבקשה שיצטרף לממשלת השינוי. "אמש שמעתי במפורש מאנשי ימינה שהם בדרך לממשלת שמאל עם ערבים. הבוקר הם אפילו שלחו אלי שליחים והציעו הצעות מרחיקות לכת כדי שאסכים אני להיכנס איתם לממשלת שמאל, אציל אותם מעצמם, ואכשיר להם את השרץ".
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה רע"מ
ישיבת סיעה רע"מ
"אסור להקים ממשלה שנשענת על ח"כים אנטי ציוניים". יו"ר רע"מ עבאס
(צילום: עמית שאבי)
"תתכוננו: בימים הקרובים יכנס בנט מסיבת עיתונאים דרמטית ובה הוא יסביר שלאור 'העובדה' שלא ניתן להקים ממשלת ימין, 'אין לו ברירה', וכדי למנוע בחירות חמישיות הוא 'נאלץ' להקים ממשלת שמאל בתמיכת הערבים תומכי הטרור, ולעמוד בראשה כמובן, ואף יקרא למפלגות החרדיות ולציונות הדתית להצטרף", אמר סמוטריץ'.
"בנט משקר, איילת משקרת. הסיבה היחידה שבגללה לא קמה ממשלת ימין כפי שהציבור מצפה שתקום היא החתירה שלהם להקמת ממשלת שמאל. היום כל בוחרי הימין ובראשם בוחרי הליכוד מבינים כבר שאסור להקים ממשלה שנשענת על חברי כנסת אנטי ציוניים, ששוללים את המדינה היהודית ומזדהים עם הגרועים שבאויביה. היחיד שעדין 'לא מבין' את זה הוא נפתלי בנט. אני קורא מכאן שוב לאיילת שקד, לניר אורבך, לעידית סילמן: אפשר וחובה להקים ממשלת ימין", הוסיף.
לאחר ההצהרה גורמים בימינה אישרו חלקית את דברי סמוטריץ' ואמרו כי ביקשו ממנו להסכים לממשלת מיעוט בתמיכת 59 ח"כים - ממשלה בהימנעות רע"מ - או לחילופין ששני ח"כים מסיעתו יצביעו בעד.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
שבוע לסוף המנדט. יאיר לפיד
(צילום: יואב דודקביץ')
לפני מבצע "שומר החומות" היו בנט ויאיר לפיד במגעים מתקדמים להקמת ממשלת רוטציה בתמיכת מפלגות השמאל ורע"מ. הם אף נפגשו יחד ובנפרד עם יו"ר העבודה מרב מיכאלי, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ' ויו"ר רע"מ מנסור עבאס. אך בצל הלחימה הוקפאו המגעים ובנט אמר בשיחות סגורות כי "ממשלת השינוי ירדה מהפרק", מכיוון שבהרכבה המסתמן, ממשלה שכזו לא תוכל להתמודד עם המהומות והעימותים ברחבי הארץ בין יהודים לערבים.
בהמשך פורסם ב"ידיעות אחרונות" כי בעיצומו של המבצע ניהל בנט עם שקד שיחה קשה שבה דרש ממנה להתפטר מהכנסת ולתת לו להכניס אדם שיאפשר לו להעביר את ממשלת השינוי. אבל שקד סירבה ובנט נאלץ לבסוף לסגת באופן פומבי והודיע באותו ערב לראשי גוש השינוי שממשלה כזו ירדה מהפרק.
בעוד שבעה ימים תסתיים התקופה שהוקצבה ליו"ר יש עתיד להרכיב ממשלה, ועדיין לא ברור אם הוא ישיג את 61 המנדטים הדרושים לו. בימים האחרונים הגיע לפיד לסיכומים עם המפלגות ישראל ביתנו, העבודה ומרצ בעניין קווי יסוד וחלוקת התיקים. עם זאת לפיד טרם הגיע להבנות עם יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער. סער הודיע ללפיד כי לא ייכנס לממשלה שלא תכלול את בנט.