במשך שנים מחו בחברה הערבית נגד חוק הלאום, שאחרי כמה וכמה גלגולים אושר בכנסת ב-2018. אבל היום (שבת), ועל רקע הניסיונות שלו לגייס קולות במגזר הערבי, טען לפתע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי החוק עלה בכלל על רקע "סכנת המהגרים הבלתי חוקיים מאפריקה שהציפו את ישראל".
בריאיון לפאיז שתיווי, העורך הראשי של העיתון "כל אל-ערב" ושל האתר "אל-ערב", נשאל נתניהו על החוק שהוביל לסערה ולשורת הפגנות, בין היתר של הדרוזים. נתניהו אמר כי "ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, אבל מדינה שבה לכל אזרח ואזרח, יהודי ולא יהודי, יש שוויון זכויות. זה מודל שקיים גם במדינות אחרות. צרפת היא מדינת הלאום של העם הצרפתי אבל יש שם מוסלמים, נוצרים וכו'".

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בדיון על חוק הלאום
(צילום: עמית שאבי)
2 צפייה בגלריה
"המטה לתיקון חוק הלאום" מגיע לביתו של בנימין נתניהו בקיסריה
"המטה לתיקון חוק הלאום" מגיע לביתו של בנימין נתניהו בקיסריה
מחאה ב-2019 נגד חוק הלאום, ליד בית נתניהו בקיסריה
(צילום: זהר שחר)
"איך עלה בכלל חוק הלאום? אנשים לא יודעים את זה, אבל זה בכלל לא קשור לאוכלוסייה הערבית, לאזרחים הערבים שלנו", אמר נתניהו. "זה קשור לסיכון של הצפה של מהגרים בלתי חוקיים מאפריקה שהציפו את מדינת ישראל. בניתי גדר שהצילה את כולנו, ואז אמרו לי - אם מישהו מטפס מעל הגדר יש לו זכות אוטומטית כמו זכות פליטות. אז החלטתי להעביר את חוק הלאום כדי לתת איזון נגד הפריצה של המעטפת של מדינת ישראל. בגלל זה בא חוק הלאום. אף אחד לא יודע את זה, אז הנה ההזדמנות להגיד את זה. הוא לא נועד נגד אף אזרח בתוך המעטפת".
הגלגול הראשון של החוק הונח על שולחן הכנסת ב-2011, והועלה על ידי חברי הכנסת אבי דיכטר (אז בקדימה והיום בליכוד) וזאב אלקין (אז בליכוד והיום בתקווה חדשה). החוק עלה על רקע חשש מפניית הפלסטינים לאו"ם, ודיכטר הסביר כי "נחיצותו לעגן סוגיות שנראות לכאורה בסיסיות מקבלת משנה תוקף בזמנים הללו בהם יש מי שמבקשים לבטל את זכותו של העם היהודי לבית לאומי בארצו". אז הוצע להעניק לשפה הערבית "מעמד מיוחד".
ב-2018 אושר חוק הלאום בקריאה שנייה ושלישית. בהצבעה עיגנה הכנסת בחוק יסוד את מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ואת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית במולדתו כזכות ייחודית לעם היהודי, את סמלי המדינה, את ירושלים כבירת ישראל, את השפה העברית כשפת המדינה, את עקרון קיבוץ הגלויות ומעמד השבת ומועדי ישראל.
כמו כן, החוק מעגן את פיתוח ההתיישבות היהודית כערך לאומי וקובע כי המדינה תשקוד על הבטחת שלומם של בני העם היהודי ואזרחיה המצויים בצרה בשל יהדותם או אזרחותם וכן תפעל בתפוצות לשימור הזיקה בין המדינה ובני העם היהודי ולשימור המורשת שלהם. החוק גם מקבע את המעמד החוקתי של לוח השנה העברי כלוח רשמי של המדינה ואת יום העצמאות, חגי ומועדי ישראל וימי הזיכרון. לגבי השפה הערבית הוחלט בסופו של דבר כי היא לא תקבל מעמד מיוחד, אלא תוסדר בחוק נפרד.
ח״כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) התייחסה לדברי נתניהו ואמרה: "נתניהו הגזען חושב שאנחנו הערבים עם של מטומטמים. הוא חושב שאפשר לשקר לנו בפנים ונקנה את זה. יכול להיות שביבי התחיל גם להאמין לשקרים של עצמו. ‏חוק הלאום הוא חוק יסוד העליונות היהודית והיסודות לשלטון האפרטהייד בהובלת נתניהו. אי אפשר לסובב את זה אחרת".