ההקלטה שבה נשמע שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף מותח ביקורת נדירה על משמרות המהפכה ועל המפקד המיתולוגי של כוח קודס קאסם סולימאני ממשיכה לעורר הדים באיראן. הבוקר (יום ד') טען נשיא איראן חסן רוחאני כי ההדלפה נועדה לפגוע בשיחות הגרעין עם המעצמות, וזריף עצמו התייחס לראשונה לדברים שאמר וניסה להציגם רק כקריאה לייעל ולשפר את מערכת היחסים בין הכוחות המזוינים של איראן לבין המערכת הדיפלומטית שלה.
4 צפייה בגלריה
מוחמד זריף קאסם סולימאני
מוחמד זריף קאסם סולימאני
שר החוץ זריף והגנרל שחוסל סולימאני. ציוד במטוסים לסוריה
(צילום: רויטרס, AP)
בהקלטה שנחשפה, נזכיר, נשמע זריף אומר שלמערכת הביטחון של איראן יש השפעה גדולה מדי על הדיפלומטיה של המדינה, ומאשים את קאסם סולימאני, שחוסל אשתקד בהפצצה אמריקנית בעיראק, בניסיון לחבל בהסכם הגרעין שאיראן, בהובלת זריף, גיבשה עם המעצמות ב-2015. זריף אמר את הדברים בריאיון שהעניק בחודש שעבר לכלכלן איראני, כחלק מפרויקט לתיעוד ממשלו היוצא של הנשיא רוחאני, שיסיים ביוני את הקדנציה השנייה שלו ויפנה את מקומו. הריאיון לא אמור היה להתפרסם, אבל חלקים ממנו נחשפו לפתע באתר חדשות בפרסית הפועל מלונדון.
אף שבריאיון אמר זריף גם מילים טובות על סולימאני ועל תרומתו, הוא האשים אותו כי פעל לחיסול המאמץ להגיע להסכם גרעין, והביע תרעומת על כך שהעביר ציוד צבאי וכוחות לסוריה במטוסים של חברת התעופה הממשלתית "איראן אייר" בלי ידיעת הממשלה בטהרן. זריף הצהיר עוד כי החלטות באיראן מונחתות מגבוה על-ידי המנהיג העליון עלי חמינאי או מתקבלות על-ידי משמרות המהפכה, וכי לממסד הביטחוני יש השפעה מכרעת בכל הנוגע למשא ומתן על הגרעין. "ברפובליקה האיסלאמית המחנה הצבאי שולט", אמר זריף בריאיון. "הקרבתי את הדיפלומטיה עבור המחנה הצבאי יותר משהמחנה הזה שירת את הדיפלומטיה". הוא תקף את משמרות המהפכה גם על האסון שבו הפילו בטעות מטוס אוקראיני והרגו את 176 יושביו.
4 צפייה בגלריה
חסן רוחאני
חסן רוחאני
נשיא איראן רוחאני. "מטרות ההדלפה ברורות"
(צילום: AFP)
הבוקר, בפוסט שפרסם באינסטגרם, ניסה זריף להסביר את דבריו, וטען כי הנקודה המרכזית בהם הייתה הדגשת "הצורך בעריכת התאמות חכמות" במערכת היחסים בין הממסד הביטחוני האיראני לבין המערכת הדיפלומטית של הרפובליקה האיסלאמית. עוד כתב כי הוא רואה צורך ב"קביעת סדרי עדיפויות דרך גופים משפטיים" ותחת חסותו של המנהיג העליון חמינאי.
בפוסט הביע זריף צער על הסערה שגרמו ההקלטות. "אני מצטער מאוד על האופן שבו הדיון הסודי והתיאורטי בנוגע לצורך בשיתוף פעולה גובר בין הדיפלומטיה לבין השטח – כדי שבעלי התפקידים הבאים יוכלו לנצל ניסיון רב-ערך שנצבר בשמונה השנים האחרונות – הפך לסכסוך פנימי", כתב. עם זאת, הוא נמנע מלהתנצל מפורשות על הצהרותיו. הוא טען כי הצהרות כנות שהשמיע בנוגע לדברים שלדעתו דורשים תיקון פורשו כביקורת אישית – כשכוונתו כנראה לסולימאני. "לא צנזרתי את עצמי, משום שתהיה זו בגידה בעם".
4 צפייה בגלריה
במצעד של משמרות המהפכה. זריף: "הקרבתי עבורם יותר משהם שירתו את הדיפלומטיה"
במצעד של משמרות המהפכה. זריף: "הקרבתי עבורם יותר משהם שירתו את הדיפלומטיה"
במצעד של משמרות המהפכה. זריף: "הקרבתי עבורם יותר משהם שירתו את הדיפלומטיה"
(צילום: AFP)
הבוקר התייחס לעניין גם הנשיא רוחאני. בהצהרה שלו שהובאה בטלוויזיה האיראנית טען רוחאני כי הדלפת ההקלטה של זריף נועדה לעורר מריבות במהלך הדיונים בין טהרן למעצמות על החזרה לתוכנית הגרעין. נציגי איראן מקיימים בימים אלה בבירת אוסטריה שיחות עם נציגי המעצמות, מתוך כוונה שבסופן ארה"ב, שפרשה מההסכם ב-2018, ואיראן, שהחלה בתגובה להתיר את ההתחייבויות שלה להסכם, ישובו לקיימו, גם אם בתנאים מעט שונים מאלה שנקבעו לפני שש שנים. בימים האחרונים מדווחים הצדדים על התקדמות בשיחות.
"ההקלטה הזו הודלפה ממש בשעה שהשיחות בווינה נמצאות בשיא הצלחתן, כדי לעורר בהן סכסוכים", טען הבוקר רוחאני.

היצור הנבזה ביותר בעולם

אתמול הורה רוחאני לפתוח בחקירה כדי לגלות מי הדליף את ההקלטה. "אנחנו מאמינים שגניבת ההקלטה הזו היא קונספירציה נגד הממשלה, המערכת והיעילות של המוסדות הפנימיים שלנו, וגם נגד האינטרסים הלאומיים של איראן", אמר דובר הממשלה האיראנית. "הנשיא הורה למשרד המודיעין לחשוף את האחראים לקונספירציה הזו". הוא טען: "ההקלטה נגנבה למטרות ברורות".
4 צפייה בגלריה
זירת המשא ומתן בווינה. "השיחות בשיא הצלחתן"
זירת המשא ומתן בווינה. "השיחות בשיא הצלחתן"
זירת המשא ומתן בווינה. "השיחות בשיא הצלחתן"
(צילום EPA)
ההקלטות המודלפות עוררו ביקורת חריפה מצד פוליטיקאים שמרנים באיראן ומצד כלי תקשורת המזוהים עם המחנה השמרני. בעמוד השער של של העיתון השמרני-למדי "וטן אה-אמרוז" פורסמה אתמול תמונה גדולה של זריף בשחור ובלבן, עם הכותרת "מתועב" באדום. נכתב בו כי דברי זריף מוכיחים שהדרישה העקבית של ארה"ב לנהל משא ומתן על כוחה האזורי של איראן ועל תוכנית הטילים שלה נובעת משיתוף הפעולה של דיפלומטים איראנים עם הדרישה הזו.
ביומון "ג'וואן" נכתב כי קאסם סולימאני אמנם נרצח בהוראת נשיא ארה"ב, "היצור הנבזה ביותר בעולם", אבל דמותו של סולימאני נרצחה על-ידי זריף. העיתון השמרני "קיהאן" רמז כי ייתכן שההקלטה הודלפה על-ידי ממשלת רוחאני עצמה, בניסיון לאלץ את זריף לבצע "התאבדות פוליטית" כדי להסיט אליו את הביקורת על התנהלותה ולהציל עצמה מדעת הקהל. בעיתון נכתב כי זריף סיפק לאויביה של איראן "תחמושת מודיעינית" למלחמה הפסיכולוגית שלהם נגד המדינה.
בעיתונים המזוהים עם המחנה הרפורמיסטי באיראן העלו את השאלה איזה מחנה פוליטי איראני ירוויח מההדלפה, כשנותרו עוד פחות מחודשיים לבחירות לנשיאות.