נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם היום (ג') על חוקים שמעניקים לנשיאים לשעבר חסינות לכל החיים, ומאפשרים להם לכהן כסנאטורים כשהם עוזבים את הקרמלין.
החוקים החדשים הם המשך לרפורמות משמעותיות שביצע פוטין בפוליטיקה הרוסית בשנה החולפת. במסגרת הרפורמות יוכל פוטין לרוץ לשתי קדנציות נוספות כנשיא ב-2024, כשיסיים את הקדנציה הנוכחית שלו. האורך של כל קדנציה הוא שש שנים. בעיני רבים החוקים הם הוכחה לכך שפוטין בן ה-68, שמנהיג את רוסיה כבר 20 שנה, לא מתכוון לפרוש מהפוליטיקה בשנים הקרובות.
נשיאי עבר ברוסיה כבר זכאים לחסינות מהעמדה לדין על פשעים שביצעו כשהיו בתפקיד, אך החוק החדש מאפשר להם - ולבני משפחותיהם - לקבל חסינות לכל החיים. הרשויות לא יוכלו לעצור אותם, לערוך חיפוש בבתיהם, לחקור אותם או להעמידם לדין.
החוק החדש גם מקשה על הליך שלילת החסינות מנשיא לשעבר. כדי לבטל את החסינות הבית התחתון של הפרלמנט (הדומה) צריך להאשים את הנשיא לשעבר בבגידה או בפשע חמור אחר, והבית העליון של הפרלמנט (מועצת הפדרציה) צריך לאשר ברוב מוחץ את שלילת האזרחות.
חוק נוסף שעליו חתם פוטין מאשר לנשיאים למנות עד 30 סנאטורים לבית העליון של הפרלמנט, שבו 170 סנאטורים בסך הכול. נשיא שמסיים את תפקידו רשאי לכהן כסנאטור לכל החיים.
המחוקק פאבל קרשניניקוב, ממנסחי חוק החסינות, ציין שהחוק החדש לא יחול על מיכאיל גורבצ'וב – שהיה המנהיג האחרון של ברית המועצות. כל עוד פוטין עדיין בתפקיד הנשיא האיש היחיד שעליו ישפיע החוק הוא דמיטרי מדבדב, שהיה נשיא רוסיה בין 2008 ל-2012, כשפוטין היה ראש הממשלה. נשיא רוסיה לשעבר בוריס ילצין הלך לעולמו ב-2007.