2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
"בהתאם לשיקולים המקצועיים". ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
במקביל להתפטרות המפתיעה של מנכ"לית משרד האוצר, הודיע היום (ראשון) שר האוצר ישראל כץ כי הורה לאנשי משרדו לגבש את תקציב המדינה ל-2021 ולהניח אותו על שולחן הממשלה בדצמבר. אלא שלהודעה זו אין משמעות מעשית ואין בעקבותיה שום שינוי במצב הקיים - שלפיו לא יהיה תקציב מאושר על ידי הכנסת לשנה הבאה לפני סוף השנה הנוכחית. ייתכן שהסיבה להודעה של כץ היא לחץ מהתפטרותה של קרן טרנר אייל, והדרישה של כחול לבן לקדם מיד את אישור התקציב לשנים 2021-2020.
ממשרד האוצר נמסר אחר הצהריים כי בפגישה שקיים השר כץ עם ראש אגף התקציבים בפועל יוגב גרדוס והיועץ המשפטי של המשרד אסי מסינג סוכם שתקציב המדינה לשנת 2021 וחוק ההסדרים יוכנו באוצר ויוגשו לאישור הממשלה בדצמבר השנה, "בהתאם לשיקולים המקצועיים ולוח הזמנים המתבקש". עוד נמסר כי בימים הקרובים יתקיים באוצר דיון לקביעת יעדי התקציב ובמקביל תתבצע העבודה להכנתו.

כץ אמר: "כפי שהתחייבתי, משרד האוצר מגבש את הצעת חוק תקציב 2021 באופן מקצועי ובהתאם לכל התהליכים ולוחות הזמנים הנדרשים. התקציב ייתן מענה לצורך להתמודד עם התמשכות מגפת הקורונה, לצד הצורך להצעיד את המשק חזרה לתעסוקה מלאה ולפעילות וצמיחה". פירוש ההודעה הוא שהתקציב עדיין יאושר בכנסת רק לקראת 31 במרץ.
בימים האחרונים שבה ועלתה המתיחות בין הליכוד לכחול לבן סביב אישור תקציב המדינה. תקציב 2020 כבר אמור היה להיות מאושר סופית, אך הדבר התעכב בשל המחלוקות הפוליטיות וסירוב הליכוד לעמוד בהסכם הקואליציוני עם כחול לבן ולאשר תקציב דו-שנתי. לפי לוח הזמנים הנוכחי, התקציב ל-2020 יובא לאישור סופי עד 23 בדצמבר - כלומר יאושר בדיעבד שמונה ימים לפני סוף השנה.
2 צפייה בגלריה
קרן טרנר-אייל
קרן טרנר-אייל
התפטרה במפתיע. מנכ"לית האוצר קרן טרנר אייל
(צילום: דנה קופל)
הסיבה לכך היא התעקשות שלא לאשר יחד איתו תקציב לשנת 2021 - ככל הנראה משיקולים פוליטיים של נתניהו. בכחול לבן מאשימים כי נתניהו לוקח את תקציב המדינה כבן ערובה ומשתק את המשק רק כדי לשמור לעצמו אפשרות להשתחרר מההסכם הקואליציוני מבלי לקיים את הרוטציה. על פי ההסכם, המצב היחיד שבו ניתן לפזר את הכנסת מבלי שגנץ יהפוך לראש הממשלה, הוא היעדר תקציב.
בליכוד טענו כי התקציב ל-2021 לא יספיק להיות מוכן בזמן, ולכן לא ניתן לאשר אותו יחד עם תקציב 2020. בכחול לבן הסכימו בפעם הקודמת לדחייה באישור התקציב כדי למצוא פשרה - אולם כעת מתעקשים לקדם אותו באופן מהיר כבר השבוע במתכונת של 2020 ו-2021.