היום השלישי למבצע החיסונים, וזמני ההמתנה לזימון תור בקופות החולים עדיין ארוכים: היום (רביעי) נכנס מבצע החיסונים שהחל השבוע ליומו השלישי, כשמתוך כ-74 מחוסנים, כ-52 אלף התחסנו בקופות החולים. ואולם כמעט שבוע לאחר שנפתחו מוקדי זימון התורים לחיסונים – מבוטחים רבים, בעיקר בקופת "כללית", עדיין מתלוננים על זמני המתנה בלתי סבירים במוקדי הקופות ועל תורים שנקבעו לחודשים פברואר ומרץ.
4 צפייה בגלריה
מבצע חיסוני הקורונה בישראל
מבצע חיסוני הקורונה בישראל
עד כה חוסנו כ-74 אלף ישראלים. החיסון לקורונה
(צילום: EPA)
בתוך כך, במכבי פתחו מתחם דרייב אין לחיסונים בחיפה, כדי להגדיל את מספר המתחסנים ולשמור על בריאותם. בינתיים, שר הבריאות, יולי אדלשטיין, הנחה את בתי החולים להצטרף לקופות ולחסן את האוכלוסייה כדי להוריד את העומס.
יש לציין כי בשלב הזה היחידים שיכולים להתחסן הם חברי הצוותים הרפואיים בבתי החולים ובקופות החולים ומבוטחי הקופות מגיל 60 ומעלה. מאז פתיחת מבצע החיסונים הגיעו למערכת ynet עשרות פניות מצד מבוטחים שלא מצליחים לקבוע תור לחיסון. עיקר התלונות הן מצד מבוטחי קופת החולים כללית. עם זאת, מדובר בקופה הגדולה ביותר בישראל, בפער משמעותי על המתחרות, ושיעור המבוטחים בני ה-60 ומעלה בה הוא הגבוה ביותר גם כן.
4 צפייה בגלריה
מבצע חיסוני הקורונה בישראל
מבצע חיסוני הקורונה בישראל
מבצע חיסוני הקורונה בישראל
(צילום: EPA)
"אני התקשרתי בשם אבא שלי אתמול בבוקר כדי לקבוע לו תור", מספרת חלי קורן מאריאל, שהתקשרה לזמן תור עבור אביה, יוסף ולנסקי, תושב רמת גן ומבוטח של הכללית. "חיכיתי 42 דקות על הקו. כשענו לי ביקשתי תור והסברתי שאני מבקשת לקבוע תור עבור אבי בן ה-74. השיבו לנו שיש תורים רק במרץ בבני ברק. שאלתי האם משהו ישתנה עד אז, והתשובה הייתה שאפשר לנסות מידי פעם. אבא שלי עבר הרבה בחיים והוא אומר שמה שצריך לקרות יקרה אבל לי זה מפריע כי הוא גר לבד ואנחנו דואגים לו. זה פשוט מעצבן שכך מתייחסים אלינו. הסבירו לנו שפשוט אין מקומות זמינים והתורים תפוסים".
מבוטחים נוספים של הקופה מאזור המרכז מספרים על חוויות דומות. "אמא שלי בת 93 והיא חיה לבד ברמת גן", מספרת ענת, תושבת אזור המרכז. "היא כמובן לא יכולה להזמין לעצמה חיסון. אני ואחותי ניסינו להשיג לה תור, אבל המועד הכי מוקדם שנמצא עבורנו היה ב-12 בפברואר. ראינו את כל הסלבריטאים מתחסנים בבית החולים איכילוב, אבל אמא שלי צריכה לחכות כמעט חודשיים לתור. גם את התור הזה הצלחנו להשיג אחרי שהיינו שלושה ימים על הקו ואתר האינטרנט שלהם קרס".

מבוטחים אחרים שיכולים להתחסן כעת סיפרו כי בעוד הם השיגו לעצמם תור מאחר שהם עצמם בני 60 ומעלה, הוריהם נותרו ללא תור. "בעלי ואני אתמול התחסנו בכרמיאל, הוא בן 70 ואני בת 67", מספרת אסתי פריד מקריית ביאליק. "עבור אמא שלי בת ה-90, שזו רמת סיכון הרבה יותר גבוהה, בעלי הצליח למצוא תור רק ל-28 בפברואר, כאן בקריות. לקחנו את התור הזה שיהיה, אבל זה נורא מאוחר. אמא שלי נורא התאכזבה. אנחנו רצינו לחסוך לה את הנסיעה אתמול לכרמיאל אבל כל כך הצטערנו כי ראינו שדווקא במוקד החיסונים עצמו הכל תיקתק ועבד נהדר. היינו צריכים לקחת אותה איתנו, אבל זה לא פשוט לה לעשות את הנסיעה הזו".
"חשבנו גם לנסוע לשפרעם ולהתחסן שם, אבל לא מצאנו כלום. כל התורים היו לפברואר או מרץ. פסחו על אמא שלי, אך אנחנו לא נוותר וננסה להקדים את התור. אם לא נצליח, פשוט נגיע לאחד ממתחמי החיסון ונציב להם עובדה. זה פשוט בלגן. אין תורים וכשאנחנו מנסים אנחנו מקבלים מענה קולי שאין אפשרות לענות", סיפרה פריד.
4 צפייה בגלריה
תחילת מבצע החיסונים של בתי האבות
תחילת מבצע החיסונים של בתי האבות
חיסונים בבית אבות בגני תקווה
(צילום: איתן אלחרז, TPS)
"ניסיתי לקבוע תור לאבי בן ה-81", מספרת ענת שחורי מהרצליה, שניסתה גם היא לקבוע תור עבור אביה, שלמה. "אחרי שעות של המתנה על הקו נתנו לנו תור בפברואר. אבא שלי אמר לי שכל החברים שלו מקופות אחרות התחסנו. הוא מאוד התבאס. הוא כבר כמעט שנה די מסתגר בבית וכשיש פה חיסונים ואמרו שמחסנים קודם את האוכלוסייה המבוגרת הוא האמין שיהיה בין הראשונים להתחסן. גילינו שלא. אני מאוד מתוסכלת עד כדי כך שאני שוקלת לעבור לקופת חולים אחרת. ניסיתי להשיג את המוקד במשך כמה ימים וניסינו דרך האפליקציה, וזה בלתי היה אפשרי".
"העומס המרכזי מתרכז בשעות הבוקר", סיפרה אפרת, שביקרה הבוקר במוקד המאוחד של קופות החולים בקריית גת. "אחד ממפעילי המתחם הודה כי מתחסנים רבים מגיעים לעתים בשעה 07:00 גם אם התור שנקבע להם הוא ב-12:00. לתחושתי היה שם צפוף מדי. לא מדובר על מקום גדול ולא ראיתי שמישהו סופר כמה אנשים יש בפנים. חנויות בגודל הזה מכניסות פחות אנשים. קשישים לא יצאו חודשים מהבית, ופתאום הם בחוץ - רק רוצים להתחסן מהר ולחזור הביתה".
במרפאת כללית ברחוב רוטשילד בפתח תקווה התגודדו הבוקר אנשים רבים בכיסה למוקד החיסון. "היו שם המון אנשים, כולם מקבוצת סיכון", סיפרה עדת ראייה, "הם הצטופפו סמוך למקום שבו עשו את החיסונים. היו שם שתי קבוצות, אחת הגיעה עם זימון אך לא נכנסה. חלקם הגיעו מרחוק. באיזשהו שלב נגמרו החיסונים ולא היה מספיק לכולם".
עוד היא סיפרה כי "הייתה אמורה להגיע משאית עם חיסונים נוספים ואז קבוצה נוספת של אנשים הגיעה להתחסן, וזה יצר 'צוואר בקבוק'. הרבה אנשים חיכו בחוץ וזה יצר כאוס. הקבוצה השנייה הייתה של מבוגרים שלא הצליחו לקבל תור לחיסון, כאלו שלא הצליחו לתפוס את המוקד או לא הסתדרו עם האפליקציה. הם נכנסו ללחץ והגיעו לקופת החולים כדי לקבל את החיסון ויהי מה. היה בלגן של אנשים שהגיעו בלי תור והיו בלחץ. הרופא במקום ביקש מהם להמתין עוד כמה ימים כי ייפתחו מוקדי חיסון נוספים. זה נראה שהם לא מצליחים להתמודד עם כמויות האנשים. היו שם הרבה עצבים היום".
"אני מחכה מ-11 בבוקר והשעה עכשיו היא אחת", אמרה לאה אלקלעי, שבאה להתחסן היום במרפאה, "זה פשוט לא יאומן. קודם מחכים שעות כדי לקבל את התור - וכשמגיעים אין חיסונים. הם לא יודעים כמה אנשים אמורים לקבל את החיסון? ואם אין את החיסון, למה לא מודיעים לנו? אתמול חיכיתי 49 דקות במוקד וניתקו לי. רק בפעם השלישית הצלחתי להשיג תור לאמא שלי".
4 צפייה בגלריה
אהוד דודסון
אהוד דודסון
מנכ"ל קופת חולים כללית, אהוד דודסון. חודשים של המתנה לתור
(צילום: אפרת זיסמן)
תוך כך, במכבי הקימו מתחם "דרייב אין" לחיסון באצטדיון סמי עופר בחיפה, הדומה למתחמי בדיקות הקורונה, שבו התחסנו כ-3,000 מבוטחים. ד"ר גלית קאופמן, מנהלת מחוז צפון של מכבי אמרה כי מדובר במתחם יחיד מסוגו. "אנחנו רוצים למנוע את ההתקהלות, אנחנו רוצים שהאנשים הבריאים יגיעו לפה, להתחסן בבטחה בתוך הרכב שלהם. הם לא צריכים לצאת מהרכב. יש פה מתחם המתנה ענק, הם יכולים להישאר ברכב, הם מקבלים בקבוק מים, יש אחות שמסתובבת רכב-רכב ובודקת מה מצבם ומה שלומם. אנחנו מתרגשים מאוד. כולם מגיעים לפה בהמוניהם, המקום מאוד סואן, מאוד תוסס".
ד"ר קאופמן התייחסה לחשש מפני החיסון ואמרה כי "אני חושבת שככל שהזמן עובר והרבה יותר אנשים מתחסנים, אז יש פחות חשש. ברור ששומעים עוד קולות. יש עוד מקומות שההיענות פחות גבוהה, אבל אני חושבת שככל שהזמן יעבור ואוכלוסיית היעד מתחסנת וזה יפתח לכלל הציבור, אין לי ספק שההיענות תהיה גבוהה. התורים מלאים".
היום עדכן משרד הבריאות כי השר יולי אדלשטיין הנחה את המנכ"ל פרופ' חזי לוי לפעול לכך שגם בתי החולים יחסנו את האוכלוסייה, בנוסף לקופות החולים, כבר מהשבוע הבא. זאת כדי להגביר באופן משמעותי את קצב החיסונים בישראל.

מקופת החולים כללית נמסר בתגובה כי "הכללית ערוכה לחסן יותר משני שלישים מאוכלוסיית הקשישים בישראל בקצב של יותר מ 40 אלף חיסונים ביום. העומס הזמני מעיד על שיעור היענות גבוה לחיסונים של האוכלוסייה ואנו מברכים על כך. אנו בטוחים שציבור המתחסנים יגלה הבנה, יתאזר בטיפה סבלנות ויתחסן בהקדם. אנו עושים הכל כדי להגיע לכל מטופל".

מבצע החיסונים בבתי האבות: 200 אלף דיירים יחוסנו

מתן החיסונים לדיירי בתי האבות החל באופן רשמי אתמול. לפי נתוני מד"א, 200 אלף דיירים ברחבי הארץ צפויים להתחסן בסבב הקרוב. יונה מזור, בן 87, דייר "משען" ברמת אפעל סיפר לפני שהתחסן הבוקר כי הוא מאוד מתרגש.
"אני כל כך רוצה שזה יעבור מהעולם, כי זה קטע לי חלק מהחיים", אמר מזור. "אני כאן נמצא לא הרבה זמן, שנה וארבעה חודשים. אבל ארבעה חודשים עשיתי חיים משוגעים, היו הצגות, הרצאות, חוגים והכול. כשפרצה המגפה הארורה הזו, אז הכול נפסק פה ושם ואני מודה מאוד להנהלת המקום שהם תפסו את זה על ההתחלה, הם סגרו הרבה דברים. אנחנו טענו שזה לא בסדר, אבל היום אחרי תשעה חודשים, עשרה חודשים אנחנו אומרים תודה רבה. אני מחכה שהמסכה תרד ושלא יהיה סיכון, שלא כל שני וחמישי יעשו לי בדיקת קורונה".