אילהאן עומאר, אחת משתי המוסלמיות הראשונות בבית הנבחרים של ארה"ב, עוררה השבוע שוב את זעמם של חוגים שמרניים באמריקה – אחרי שהשוותה את ארה"ב וישראל לארגוני הטרור חמאס וטליבאן. הפעם התייצבו גם חברי קונגרס דמוקרטים יהודים לצד ישראל ונגד המחוקקת המוסלמית.
בציוץ שפרסמה בטוויטר, קרוב לשלושה שבועות אחרי סיום מבצע "שומר החומות", כתבה עומאר: "אנו חייבים לדרוש אותה מידה של דין וחשבון ושל צדק לכל קורבנות הפשעים נגד האנושות. ראינו זוועות שהדעת אינה סובלת מתבצעות על-ידי ארה"ב, חמאס, ישראל, אפגניסטן והטליבאן".
2 צפייה בגלריה
ארה"ב אילהאן עומאר בחירות קונגרס
ארה"ב אילהאן עומאר בחירות קונגרס
אילהאן עומאר. שוב מעוררת סערה
(צילום: MCT)
12 מחוקקים יהודים מהמפלגה הדמוקרטית פרסמו אתמול הצהרה משותפת, שבה דרשו מחברת הקונגרס הדמוקרטית לפרסם הבהרה לדבריה. הם טענו שההשוואה בין ארה"ב וישראל לחמאס ולטליבאן "פוגענית כשם שהיא מטעה". המחוקקים כתבו שעומאר התעלמה בדבריה "מההבדלים בין דמוקרטיות שמונהגות בידי שלטון החוק לארגונים מתועבים שמעורבים בטרור".
"ארה"ב וישראל אינן מושלמות, וכמו כל הדמוקרטיות לעיתים מגיע להן לספוג ביקורת", הבהירו המחוקקים הדמוקרטים בהצהרתם. הם אמרו כי עם זאת אותן "השוואות כוזבות" מסייעות לארגוני טרור ועלולות לשקף "דעות קדומות". במפלגה הרפובליקנית קראו חלק מהמחוקקים להדיח את עומאר מוועדת יחסי החוץ בבית הנבחרים, בעקבות דבריה נגד ארה"ב וישראל.
בראד שרמן, מחוקק יהודי ותיק מהמפלגה הדמוקרטית, תקף את חברת הקונגרס המוסלמית ואמר: "זה לא חדש שאילהאן עומאר מפרסמת הצהרות שערורייתיות ושקריות לחלוטין נגד אמריקה וישראל. מה שחדש זה שהיא מודה שגם חמאס אשם ב'זוועות שהדעת אינה סובלת'".
עומאר הבהירה שהיא לא מתכוונת להתנצל, ואמרה כי בהצהרת המחוקקים מופיעים "דימויים איסלאמופוביים. ההטרדה וההשתקה הממושכות מצד החותמים על המכתב הזה הן בלתי נסבלות".
2 צפייה בגלריה
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
עומאר עם רשידה טליב. ב-2018 השתיים עשו היסטוריה והפכו למוסלמיות הראשונות בקונגרס
(צילום: רויטרס)
עומאר נולדה במוגדישו בירת סומליה, שהתה ארבע שנים במחנה פליטים בקניה והיגרה לארה"ב בגיל 12. היא נוהגת לעטות חיג'אב. בעבר כינתה את ישראל "משטר אפרטהייד" והביעה תמיכה בצעדי חרם עליה. במהלך קמפיין הבחירות של 2018 ריככה את הצהרותיה וטענה שחרם על ישראל אינו מועיל ושיש להכיר בזכות קיומה, אבל אחר כך שבה והחריפה את דבריה. בשנת 2019 נרשמה סערה כשישראל אסרה עליה ועל חברת הקונגרס ממוצא פלסטיני רשידה טליב להיכנס לתחומיה, צעד שגרר ביקורת על ישראל גם מצד תומכיה הבולטים במפלגה הדמוקרטית.
טליב התייצבה לצד עומאר ואמרה על הסערה האחרונה: "עייפתי מעמיתים (דמוקרטים ורפובליקנים כאחד) שעושים דמוניזציה לאילהאן עומאר. האובססיה שלהם לשלוט בה מחליאה. יש לה אומץ לזעוק על הפרת זכויות אדם, לא משנה מי אחראי לכך. זה עדיף מעמיתים שמסיטים את המבט כשזה משרת את המדיניות שלהם".