נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכחיש הבוקר (ב') דיווחים שלפיהם המודיעין האמריקני הגיע למסקנה שצבא רוסיה הציע למחבלים הקשורים לטליבאן מענקים, כדי שיהרגו חיילים של צבא ארה"ב ושל צבאות אחרים בקואליציה הבינלאומית המוצבים באפגניסטן. ההכחשה של הנשיא, שבה כינה את הדיווחים הללו "פייק ניוז", מצטרפת להכחשות מצדם של הרוסים ושל הטליבאן, ומגיעה בצל קריאות שנשמעו מצד רפובליקנים ודמוקרטים להגיב בחומרה להתנהגות שכזו מצדה של רוסיה – אם אכן התרחשה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
5 צפייה בגלריה
טליבאן אפגניסטן
טליבאן אפגניסטן
500,000 דולר במוצב של הטליבאן. לוחמים איסלאמיסטים באפגניסטן
(צילום: EPA)
"המודיעין בדיוק דיווח לי שלא מצא את המידע הזה אמין ולכן לא דיווח עליו לי או לסגן הנשיא", צייץ טראמפ בטוויטר. "ייתכן שזו עוד 'תרמית רוסיה' מפוברקת, אולי בידי הפייק ניוז (של) ניו יורק טיימס, שרוצה לגרום לרפובליקנים להיראות רע!!!". הטענה הזו של טראמפ מגיעה אחרי שמאז שה"ניו יורק טיימס" פרסם לראשונה את הדיווח בסוף השבוע, הנשיא והבית הלבן הכחישו שהוא קיבל תדרוך על מודיעין שכזה. "כולם מכחישים את זה ולא היו הרבה התקפות עלינו", כתב טראמפ בציוץ קודם הלילה.
שעות לפני שטראמפ טען הבוקר כי אנשי המודיעין דיווחו לו שהמידע "לא אמין", דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון אליוט, הספיק לפרסם הודעה שבה נאמר כי הטענות שעומדות בבסיס הדיווחים עדיין נבחנות.
בניו יורק טיימס דיווחו כאמור בסוף השבוע כי יחידה של ה-GRU, סוכנות המודיעין הצבאית הרוסית – שבמערב אומרים כי קשורה לניסיונות התנקשות באירופה – הציעה אשתקד תגמול כספי למחבלים שיבצעו פיגועים קטלניים. המענקים, כך נטען, הוצעו ממש בשעה שארה"ב ניהלה משא ומתן עם הטליבאן על סיום המלחמה באפגניסטן אחרי שני עשורים, משא ומתן שהוביל להסכם שבמסגרתו וושינגטון נערכת בימים אלו להסגת כוחותיה מהמדינה.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נגד טוויטר רשת חברתית רשתות חברתיות צו נשיאותי קורונה
דונלד טראמפ נגד טוויטר רשת חברתית רשתות חברתיות צו נשיאותי קורונה
טראמפ. הנשיא טוען שלא ידע: "אולי זו עוד תרמית-רוסיה"
(צילום: AP)
ב"טיימס" דיווחו כי לפי המודיעין האמריקני, מחבלים איסלאמיסטים או פושעים שיש להם קשרים הדוקים איתם אכן קיבלו סכום כסף כלשהו מהרוסים, אך ציינו כי לא ברור אם בפעולות שעליהן קיבלו המחבלים כסף רוסי נהרגו חיילים. הלילה פרסם העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח משלו בסוגיה, שבו צוטטו גורמי מודיעין אמריקנים שאמרו כי בפעולות הללו אכן נהרגו חיילים אמריקנים. עם זאת, גם בדיווח הזה צוין כי לפי הגורמים לא ברור לפי שעה כמה אמריקנים נהרגו כתוצאה מפעולות שכאלו. 20 אמריקנים נהרגו בשדה הקרב באפגניסטן בשנת 2019, השנה שבה הוצעו לכאורה המענקים.

מבצע הקומנדו שחיזק את החשד

גם בסוכנות הידיעות AP שוחחו עם גורמי מודיעין שאישרו את קיומה של המסקנה בקרב המודיעין האמריקני בדבר פרסים כספיים שהציעו הרוסים עבור פעולות נגד אמריקנים או כוחות הקואליציה באפגניסטן. הגורמים שעמם שוחחה AP אמרו כי בין היתר, נחקרת מתקפה באפריל 2019 שבה נהרגו שלושה חיילי מארינס, כאשר מכונית תופת התפוצצה ליד כלי הרכב המשוריינים שלהם, בזמן שעשו את דרכם לעבר שדה התעופה בגראם, הבסיס האמריקני הגדול באפגניסטן.
הגורמים ציינו כי בנוסף, נבדק הקשר של מתקפות פנימיות – שאותן ערכו חיילים אפגנים שפעלו לצד האמריקנים – למענקים הרוסיים לכאורה. ב-AP ציינו כי 500,000 דולר שאותם תפסו אנשי יחידת הקומנדו "אריות הים" בתחילת 2020, בפשיטה על מוצב של הטליבאן, חיזקו את החשדות של המודיעין האמריקני.
בניו יורק טיימס וגם ב-AP ציטטו גורמים שאמרו כי הנשיא עודכן על המידע הזה, אך אתמול כאמור טראמפ הכחיש זאת. ההכחשות הללו הובילו אתמול לביקורת נרחבת כלפיו, גם מצד בעלי בריתו במפלגה הרפובליקנית, שתהו מה נעשה בתגובה למבצע הרוסי לכאורה.
5 צפייה בגלריה
לינדזי גרהאם
לינדזי גרהאם
ביקורת גם מצד הרפובליקנים. הסנאטור לינדזי גרהאם
(צילום: רויטרס)
הסנאטור לינדזי גרהאם, אחד מבעלי בריתו הקרובים ביותר של הנשיא, כתב אתמול בציוץ בטוויטר: "חיוני שהקונגרס ירד לשורש הדיווחים האחרונים בתקשורת שיחידות GRU רוסיות באפגניסטן הציעו לשלם לטליבאן כדי להרוג חיילים אמריקנים, במטרה לדחוף את ארה"ב אל מחוץ לאזור". כשטראמפ טען הבוקר כי המידע הזה לא אמין, הוא עשה זאת בתגובה לאותו ציוץ של גרהאם.

בגידה בחובה המקודשת ביותר

גם ליז צ'ייני, מבכירי הרפובליקנים בבית הנבחרים, קראה לבית הלבן לשתף מידע עם הקונגרס בנוגע למודיעין המדובר, ואמרה שהמחוקקים צריכים לדעת "מי ידע ומתי?", כמו גם "מה נעשה בתגובה כדי להגן על כוחותינו ולגרום לפוטין לתת את הדין?".
ביקורת חריפה יותר השמיעו הדמוקרטים, כאשר מועמדם לנשיאות בבחירות, ג'ו ביידן, אמר שהוא "מזועזע" מהדיווחים הללו ושאם הם נכונים מדובר ב"תגלית באמת מדהימה", כזו שמוכיחה לדבריו את כישלון טראמפ לעמוד אל מול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "זה בלתי מתקבל על הדעת. זו בגידה בחובה המקודשת ביותר באומה: להגן על החיילים שלנו כאשר אנו שולחים אותם אל עבר סכנה", אמר ביידן בעצרת בחירות מקוונת שערך אתמול.
5 צפייה בגלריה
תמונת ג'ו ביידן נואם
תמונת ג'ו ביידן נואם
בגידה בערך המקודש ביותר. מועמד הדמוקרטים לנשיאות, ג'ו ביידן
(צילום: AP)
יו"ר בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי – אחת מהמחוקקים הבודדים בקונגרס שמקבלים עדכוני מודיעין רגישים – דרשה שהקונגרס יקבל דו"ח על המודיעין המדובר, וציינה כי היא לא קיבלה תדרוך לגביו. "אין יותר גרוע מזה, אבל הנשיא לא מוכן להתעמת עם הרוסים ומכחיש שהוא תודרך. בין אם זה נכון או לא, הממשל שלו יודע וגם בעלי בריתנו – כמה מבעלי בריתנו שעובדים איתנו באפגניסטן תודרכו וקיבלו את הדיווח הזה".
גם ג'ון בולטון – היועץ לביטחון לאומי שטראמפ פיטר בשנה שעברה וכתב ספר על מאחורי הקלעים בבית הלבן, שאת פרסומו טראמפ ניסה למנוע ללא הצלחה – תקף בחריפות את הנשיא בעקבות ההכחשות שלו עד הבוקר שהוא עודכן על המודיעין. "זה די מדהים שהנשיא יוצא מדרכו על מנת לומר שהוא לא שמע על זה דבר. אפשר לתהות, מדוע שיעשה דבר כזה?".

רוסיה: תמציאו משהו סביר יותר

בולטון ענה לעצמו בראיון אתמול לרשת NBC, והתשובה, כך לדבריו, "היא אולי בגלל שתוקפנות רוסית אקטיבית כזו נגד חיילים אמריקנים היא סוגיה מאוד מאוד חמורה ודבר לא נעשה לגביה, אם זה נכון, בארבעת או חמשת החודשים האחרונים – ואז הוא עלול להיראות כמי שזנח את משימתו. אבל, כמובן, הוא יכול להכחיש הכול אם איש לא אמר לו על כך".
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
טראמפ ופוטין בפסגת G20 ב-2019. ברוסיה טוענים: "זה שטויות"
(צילום: AP)
בין אם טראמפ קיבל בעבר תדרוך או לא, הבוקר כאמור הוא טען שאנשי המודיעין כן עדכנו אותו על המידע "הלא אמין" כלשונו. הטענה הזו מצד נשיא ארה"ב מצטרפת להכחשות שכבר נשמעו מצד רוסיה והטליבאן. במוסקבה אמרו שמדובר ב"שטויות". במשרד החוץ הרוסי אמרו שהדיווחים הללו מוכיחים את "היכולות הירודות של תועמלני המודיעין האמריקני, שבמקום להמציא משהו סביר יותר המציאו את השטויות בללו".
גם הטליבאן דחה את הדיווחים. "19 שנות הג'יהאד של האמירות האיסלאמית אינן מותנות בצדקה מצד שם גוף מודיעין או מדינה זרה", מסר הארגון בהצהרה. הוא דחה גם האשמות קודמות של ארה"ב שרוסיה מספקת לו נשק, והבהיר כי הוא ממשיך להיות מחויב להסכם עם וושינגטון.