2 צפייה בגלריה
בעזה מנסים לייצר משוואת הרתעה מול ישראל. מחבלי חמאס
בעזה מנסים לייצר משוואת הרתעה מול ישראל. מחבלי חמאס
בעזה מנסים לייצר משוואת הרתעה מול ישראל. מחבלי חמאס
(צילום: AP)
שבועות ספורים אחרי התרגיל המטכ"לי הגדול של צה"ל, מגיעה תשובת הזרועות הצבאיות בעזה. מחר בשעות הבוקר (שלישי) יתקיים ברצועת עזה תרגיל צבאי רחב-היקף, שבו ישתתפו לראשונה כלל הזרועות הצבאיות - ובראשן הזרועות הצבאיות של חמאס והג'יהאד האיסלאמי.
את התרגיל הצבאי, שזכה לשם הקוד "הבסיס החזק" (מתוך פסוק בקוראן), ינהל באופן תקדימי החמ"ל המשותף של הזרועות הצבאיות ברצועת עזה. עד היום כל אחת מהזרועות הצבאיות ברצועה ביצעה את תרגיליה לבדה, ואילו הפעם יתקיים תמרון משותף שבו לכל זרוע צבאית יהיה תפקיד וגבולות גזרה - וזו החשיבות המרכזית של התרגיל.
2 צפייה בגלריה
לוחמים פעילי הג'יהאד האיסלאמי ג'יהאד איסלאמי ב עזה אירוע לציון שנה לחיסול בכיר הארגון בהא אבו אל-עטא
לוחמים פעילי הג'יהאד האיסלאמי ג'יהאד איסלאמי ב עזה אירוע לציון שנה לחיסול בכיר הארגון בהא אבו אל-עטא
עיתונאים יורשו להיכנס למוצבים. מחבלי הג'יהאד האיסלאמי
(צילום: רויטרס)

באופן טבעי הזרוע הצבאית של חמאס תהיה זו שתוביל את התרגיל תחת כסות החמ"ל המשותף, שבמהלכו יתבצעו שיגורי רקטות לים וייערכו תרגילים ימיים ויבשתיים. לא ברור אם חמאס ישתמש במערך האווירי שלו בתרגיל מחשש לחשיפתו, וכך גם בנוגע למערכים אחרים שאותם הוא שומר כהפתעה ליום פקודה.
נראה כי התזמון לקיום התרגיל מגיע בעקבות תרגילים גדולים שערך צה"ל בשבועות האחרונים, הן באוגדת עזה והן בגבול הצפון, והוא נועד לייצר משוואת הרתעה מסוימת מהרצועה לישראל. גם הימים האחרונים של ממשל טראמפ מעלים חשש מסוים בעזה מפני מהלומה צבאית ישראלית אפשרית.
בשל כך, לצורך התרגיל הוקם גם מערך יחסי ציבור אגרסיבי, שכולל הודעות מיוחדות של החמ"ל המשותף לקראת התרגיל וסרטוני תדמית מעולם הלוחמה הפסיכולוגית שבו מוצגות כלל הזרועות הצבאיות שייקחו בו חלק. באופן חריג יורשו עיתונאים להיכנס לחלק מהמוצבים הצבאיים כדי לצפות בתרגיל ולתעד אותו.
תרגילים צבאיים ברצועת עזה בדרך כלל נשמרים בחשאיות ואינם זוכים לסיקור, בשל הרצון של חמאס והג'יהאד האיסלאמי שלא לחשוף את תורת הלחימה שלהם. העובדה שהתרגיל הנוכחי מקודם באמצעות מערך יחסי ציבור מבהירה כי הערך שלו הוא בעיקר לצרכים תודעתיים. התרגיל גם יימשך פרק זמן קצר - חצי יממה בלבד.
בעקבות התרגיל יסגור חמאס מחר את הים ברצועת עזה לתנועת דייגים, וכן צירי תנועה מרכזיים. במהלך התרגיל יישמעו קולות ירי ונפץ ברחבי הרצועה כולה, מצפון ועד דרום.