כחצי מהרפובליקנים בארצות הברית מאמינים כי דונלד טראמפ הוא שניצח למעשה בבחירות, וכי הן נגנבו ממנו במבצע הונאה רחב היקף – שהביא להכרזה על ג'ו ביידן כמנצח. כך עולה מסקר שפרסמה בצהריים (יום ד') סוכנות הידיעות רויטרס. הסקר מלמד עד כמה עמוקים הספקות שהצליח טראמפ לנטוע בציבור האמריקני בנוגע לאמינותה של המערכת הפוליטית בארה"ב.

4 צפייה בגלריה
נאום טראמפ על מצב הקורונה בארצות הברית
נאום טראמפ על מצב הקורונה בארצות הברית
טראמפ. מסרב להכיר בהפסד
(צילום: AFP)
טראמפ ואנשיו, נדגיש, לא הציגו עד כה שום ראיה להונאה נרחבת, וכמעט כל עתירותיהם לבתי המשפט נדחו על-ידי השופטים או נמשכו משהתברר כי אין להן סיכוי. הטענות של טראמפ מתקבלות בספקנות רבה גם משום שהוא סומן כבר לפני חודשים כמי שבצל הסקרים המנבאים לו הפסד מתכוון שלא להכיר בהפסד כזה – אלא להציגו כניצחון דמוקרטי שהושג באמצעות זיופים ושחיתויות.
כשמחשיבים את כלל המשתתפים בסקר של רויטרס, כלומר גם את המצביעים הדמוקרטים, עולה כי 73% סבורים שביידן ניצח בבחירות ורק 5% סבורים שטראמפ ניצח בהן, אבל כשהנסקרים נשאלו אם ביידן ניצח בזכות ובצדק, הרפובליקנים הפגינו חשדנות: 52% מהם טענו כי טראמפ הוא שניצח בזכות ובצדק, ורק 29% אמרו שביידן רשם ניצחון שהוא לגיטימי.
כשנשאלו מדוע, הדאגה שסופרי הקולות במדינות השונות היטו את התוצאה לטובת ביידן הייתה גדולה בהרבה אצל הרפובליקנים: 68% מהם אמרו שהם מודאגים שהבחירות היו מזויפות, בעוד רק 16% מהדמוקרטים וכשליש מהעצמאים (אלא שאינם מזוהים חד-משמעית עם שום מפלגה) הביעו דאגה דומה.
4 צפייה בגלריה
הפגנה תמיכה בנשיא דונלד טראמפ וושינגטון ארה"ב
הפגנה תמיכה בנשיא דונלד טראמפ וושינגטון ארה"ב
תומכי הנשיא היוצא בעצרת למענו בוושינגטון בסוף השבוע
(צילום : AFP)
4 צפייה בגלריה
הפגנה תומכי הנשיא דונלד טראמפ וושינגטון ארה"ב
הפגנה תומכי הנשיא דונלד טראמפ וושינגטון ארה"ב
(צילום: רויטרס)
עוד עולה מהסקר שהאמריקנים חשדנים יותר בנוגע להליך הבחירות השנה מכפי שהיו לפני ארבע שנים. בסך הכול 55% מהבגירים בארה"ב השיבו שהם מאמינים שהבחירות השנה היו "לגיטימיות ומדויקות" – 7% פחות מבסקר דומה שנערך ב-2016. 28% אמרו שלדעתם הבחירות היו תוצאה של "הצבעה בלתי חוקית ושל זיוף תוצאות" – עלייה של 12% מלפני ארבע שנים.
לפי הסקר, הרפובליקנים מגלים השנה חשדנות גדולה בהרבה כלפי הפסדו של טראמפ מכפי שהדמוקרטים גילו כלפי הפסדה של הילרי קלינטון לפני ארבע שנים. ב-2016, 52% מהדמוקרטים קבעו שההפסד של קלינטון לטראמפ היה "לגיטימי ונכון", אף שאז היו כבר דיווחים שלפיהם רוסיה ניסתה להתערב בבחירות ולהטותן לטובתו של טראמפ. השנה, רק 26% מהרפובליקנים אומרים שהם מאמינים שהפסדו של טראמפ לגיטימי.

טראמפ ניצל את "הגל האדום"

טראמפ, נזכיר, מבסס חלק גדול מהמאבק המשפטי שלו על ההצבעה בדואר: מדינות ארה"ב נותנות לרבים מתושביהן כבר שנים את האפשרות להקדים ולהצביע בשבועות שלפני יום הבחירות הרשמי, בין השאר באמצעות שליחת טופס ההצבעה שלהם בדואר, והשנה, בצל מגפת הקורונה והרצון של בוחרים להימנע מהסכנה שבהצטופפות בקלפיות, הרחיבו רוב המדינות את האפשרות הזו, ומספר שיא של מצביעים נתנו את קולם דרך הדואר.
בדיוק כפי שחזו הסקרים, ביום הבחירות עצמו אפשר היה לראות שרוב המצביעים בדואר היו דמוקרטים, ואילו רוב המצביעים בקלפיות היו רפובליקנים. הפער הזה נובע כנראה בין השאר מכך שדמוקרטים נוטים לחשוש יותר מהנגיף ומכך שטראמפ הזהיר את הרפובליקנים שלא להצביע בדואר, בטענה שקולות שם יזויפו.
ההבדל בדפוסי ההצבעה של שני הצדדים יצר חוסר איזון לא שגרתי גם באופן שבו פורסמו התוצאות: מכיוון שבחלק מהמדינות והמחוזות בארה"ב נוהגים לספור ראשית את הקולות שניתנו בקלפי ביום הבחירות הרשמי, ורק אחר כך את הקולות שהגיעו בדואר בשבועות שלפני כן, במקרים רבים בליל הבחירות פתח טראמפ פער ראשוני גדול ומתעתע, אבל ככל שהתקדם הלילה והחלה ספירת ההצבעות מהדואר יתרונו הצטמצם ובחלק מהמקרים גם נמחק.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ה נשיא ה נבחר של ארה"ב נאום ב דלאוור
ג'ו ביידן ה נשיא ה נבחר של ארה"ב נאום ב דלאוור
ביידן. השופטים דוחים את עתירות טראמפ
(צילום : רויטרס)
עיתונאים ופרשנים בארה"ב הזהירו במשך שבועות מתרחיש שבו טראמפ ינצל "גל אדום" (רפובליקני) של קולות בראשית הלילה כדי להכריז על ניצחונו, ואז כשיגיעו הקולות מהדואר והדמוקרטים יצמצמו את הפער ("גל כחול"), יטען שהבחירות נגנבות ממנו בדרכי מרמה. זה בדיוק מה שהוא עשה בליל הבחירות: במסיבת עיתונאים בבית הלבן יצא טראמפ והכריז כי ניצח אף שהספירה הייתה באותה העת בעיצומה, ובסדרת ציוצים בהמשך היום טען כי מעשה הגניבה-כביכול נמשך, ושהדמוקרטים עמלים על זיוף קולות, למשל בפנסילבניה, כדי למחוק את יתרונו המוקדם בדרכים לא כשרות. מאז הוא מבטיח להיאבק משפטית בתוצאות.