יותר משבוע חלף מאז ההכרזה על ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות ארה"ב, ודונלד טראמפ טרם הודה בהפסד. התעקשותו של הנשיא היוצא מונעת מצוות המעבר של ביידן להיערך כראוי לכניסה לבית הלבן ולקבל תדרוכים בנושאים שונים - בראשם פריצות הדרך בחיסונים לקורונה וההיערכות לחלוקתם, בימים שבהם מספר הנדבקים בארה"ב שובר שיאים.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ה נשיא ה נבחר של ארה"ב נאום ב דלאוור
ג'ו ביידן ה נשיא ה נבחר של ארה"ב נאום ב דלאוור
ביידן אמש בדלאוור
(צילום :AFP)
בשיחה עם כתבים אתמול (שני) בדלאוור נשאל ביידן על ההשלכות של סירוב ממשל טראמפ להודות בהפסד ולשתף פעולה עם צוות המעבר שלו. "אם לא נשתף פעולה עוד אנשים עלולים למות", הזהיר ביידן את הנשיא היוצא ואנשיו. "ככל שנקבל את הגישה לתוכנית הפצת החיסונים מוקדם יותר, כך נוכל לקדם את החיסון". ביידן, שיחגוג השבוע 78, אמר שהוא לא יהסס לקבל את החיסון לקורונה כשתהיה לו הזדמנות. הוא אמר שמי שמטיל ספק ביעילות החיסונים הוא הנשיא היוצא טראמפ. "לא הייתי מהסס לקבל את החיסון, גם כדי לשמש דוגמה", הוסיף.
"איך נחסן יותר מ-300 מיליון אמריקנים?", שאל ביידן. "מה התוכנית? זאת משימה ענקית. אם נצטרך לחכות עד 20 בינואר כדי להתחיל בתכנון נהיה באיחור של יותר מחודש. לכן חשוב לעשות את זה, וששיתוף הפעולה יהיה עכשיו". הנשיא הנכנס אמר פעם נוספת שהבחירה של טראמפ לא להודות בהפסד "מביכה".

"לא מבין איך הנשיא משחק גולף ולא עושה דבר"

ביידן, שבניגוד לטראמפ מקפיד לעטות מסכה בכל הופעה ציבורית, אמר שהוא מעוניין שבכל מדינות ארה"ב תהיה חובה לעטות מסכה. "אין שום דבר מצ'ואיסטי בלא לעטות מסכה", הדגיש. ביידן מתח ביקורת על הנשיא ויועציו שתקפו מושלי מדינות שהטילו לאחרונה הגבלות חדשות, בעקבות זינוק במספר הנדבקים. "מה לעזאזל קורה לאנשים האלה?", שאל. "זה חוסר אחריות מוחלט".
כשביידן נשאל על הצורך בסיוע כלכלי נוסף לאמריקנים שנפגעו מהמשבר הוא אמר: "הרעיון שהנשיא משחק גולף ולא עושה דבר בקשר לזה הוא מעבר להבנתי. היית מצפה שהוא לפחות ירצה לעזוב בנימה חיובית, אבל מה הוא עושה? בקושי יש דיונים". הוא הוסיף כי "כרגע הקונגרס צריך להתאחד ולהעביר חבילת סיוע לנפגעי הקורונה, כמו את חוק HEROES שעבר בבית הנבחרים לפני חצי שנה".
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ה נשיא ה נבחר של ארה"ב נאום ב דלאוור
ג'ו ביידן ה נשיא ה נבחר של ארה"ב נאום ב דלאוור
"איך נחסן יותר מ-300 מיליון? זאת משימה ענקית"
(צילום : רויטרס)
המדענים והמומחים המייעצים לביידן יחלו להיפגש השבוע עם נציגי חברות התרופות שמפתחות את חיסוני הקורונה, כדי להיערך לאתגרים הלוגיסטיים של הפצת החיסון אחרי כניסתו של ביידן לבית הלבן ב-20 בינואר. יועציו הבכירים של ביידן אומרים שהסירוב של טראמפ להודות בהפסד עלול להערים קשיים על המאבק במגפה ובהפצת החיסון.
"עכשיו יש לנו אפשרות שיהיה חיסון החל מדצמבר או מינואר", אמר אתמול רון קליין, שמונה לתפקיד ראש הסגל של ביידן בבית הלבן. "יש אנשים ב-HSS (מחלקת הבריאות ושירותי האנוש של ארה"ב) שמתכננים איך להוציא לפועל את החיסון הזה. המומחים שלנו צריכים לדבר עם האנשים האלה בהקדם האפשרי כדי ששום דבר לא ילך לאיבוד בשינוי השלטון ב-20 בינואר".
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ה נשיא ה נבחר של ארה"ב נאום ב דלאוור
ג'ו ביידן ה נשיא ה נבחר של ארה"ב נאום ב דלאוור
ביידן על הבמה בדלאוור
(צילום :AFP)
ביידן וסגניתו קמלה האריס שוחחו אתמול עם מנכ"לים של חברות ענק בארה"ב, בהן ג'נרל מוטורוס ומייקרוסופט. צוות המעבר של ביידן מסר שבשיחה השתתפו גם ראשי ארגוני עובדים גדולים. "עומדות בפנינו בעיות רבות", אמר ביידן למשתתפים בשיחת הוועידה והדגיש: "זה דורש מכולנו לעבוד יחד". בשיחה התייחס ביידן למצב הכלכלי "הקודר למדי" בגלל נגיף הקורונה ואמר כי "לכולנו יש יעדים משותפים שאנחנו מסכימים עליהם".
בניגוד ל-2008, כשברק אובמה וסגנו ביידן נבחרו בעיצומו של משבר כלכלי עולמי, הפעם נראה שהשיא של המשבר הכלכלי שיצרה הקורונה בארה"ב חלף. לפי רויטרס האבטלה ירדה משיא של 14.7% באפריל ל-6.9%, וההערכה היא שהמגמה הזאת תימשך. הכלכלה האמריקנית עמדה במרכז קמפיין הבחירות של דונלד טראמפ, ובעצרות הוא הבטיח לאמריקנים "פריחה כלכלית" בשנה הקרובה. "הבחירה היא בין פריחה של טראמפ לסגר של ביידן", אמר לקהל.
5 צפייה בגלריה
קמלה האריס ו ג'ו ביידן נאום ב דלאוור ארה"ב
קמלה האריס ו ג'ו ביידן נאום ב דלאוור ארה"ב
הנשיא וסגניתו קמלה האריס, אתמול בערב
(צילום : gettyimages)
ארגונים כלכליים גדולים בארה"ב כמו Business Roundtable ולשכת המסחר כבר בירכו את ביידן על ניצחונו ואמרו שהם מצפים לעבוד איתו, למרות שטראמפ עדיין מסרב להודות בהפסד. ביידן קיבל בבחירות 306 אלקטורים לעומת 232 שגרף טראמפ אך הנשיא, שהגיש תביעות בכמה ממדינות המפתח, צייץ אתמול בטוויטר: "אני ניצחתי את הבחירות!". בטוויטר שוב צירפו הבהרה לציוצים של הנשיא, וציינו שלפי הגורמים הרשמיים התוצאה הייתה שונה.
הקמפיין של טראמפ טרם השיג הוכחות ל"גניבת הבחירות". גורמים פדרליים הביעו אמון מלא בטוהר הבחירות בארה"ב ודחו בזלזול את "הטענות הבלתי מבוססות" להונאה וזיופי קולות של הדמוקרטים. הרפובליקנים שתומכים בטראמפ, שהגישו תביעות רבות בטענה לזיופים והונאה, ספגו מכה כשהעו"ד השמרן ג'יימס בופ משך אתמול מיוזמתו את התביעות שהגיש בבתי משפט פדרליים בארבע מדינות מפתח: מישיגן, ג'ורג'יה, ויסקונסין ופנסילבניה. בתביעות היו טענות לא מבוססות להצבעות לא חוקיות, ודרישה למנוע מארבע המדינות להכריז על ניצחונו של ביידן.
5 צפייה בגלריה
נאום טראמפ על מצב הקורונה בארצות הברית
נאום טראמפ על מצב הקורונה בארצות הברית
הנשיא היוצא טראמפ. הכריז אתמול שוב: "אני ניצחתי!"
(צילום: AFP)

בניו יורק טיימס נכתב שהתביעות הוגשו בשם מצביעים, שדורשים שההכרזה על זהות המנצח במדינות המפתח תתעכב בגלל אי סדרים. קמפיין טראמפ והרפובליקנים לא היו חלק מהתביעות האלה, למרות שהנשיא עודד את תומכיו למחות על התוצאות. קמפיין טראמפ, ארגונים רפובליקנים ומצביעים הגישו בסך הכול יותר מ-20 תביעות בשבע מדינות לפחות. עד כה הם לא הצליחו לעצור את ספירת הקולות או את ההכרזה על ניצחונו של ביידן.
בניגוד לשאר הבכירים בממשל טראמפ, שמתייצבים מאחורי הנשיא הרפובליקני שטוען ל"גניבת הבחירות", אחד מיועציו השמיע היום דברים אחרים. היועץ של טראמפ לביטחון לאומי, רוברט אובריין, אמר שאם יתברר שביידן אכן ניצח הוא יבטיח שהעברת השלטון במועצה לביטחון לאומי תהיה "מקצועית".
"אם יהיה ממשל חדש מגיע להם זמן מסוים להיכנס וליישם את המדיניות שלהם", אמר אובריין. "אם ייקבע שביידן והאריס הם המנצחים, ובוודאי שכרגע כך זה נראה, תהיה לנו העברה מקצועית מאוד במועצה לביטחון לאומי, אין ספק לגבי זה".
פורסם לראשונה: 23:01, 16.11.20