יותר ממיליון ישראלים כבר התחסנו במבצע החיסונים נגד קורונה שנמשך ביתר שאת, אבל על רקע הדאגה ממחסור בגלל אי-הקדמת המשלוחים הבאים נהנים צעירים רבים מההפקר: הם מגיעים למתחמי החיסונים ברחבי הארץ ומתחסנים. לפי שעה הנחה משרד הבריאות לחסן רק בני 60 ומעלה ואת מי שנמצא בקבוצות סיכון, אך חלק מהמתחסנים הגיעו בעקבות קריאות מצד קופות החולים עצמן. כך, בחיפה, בקריית מוצקין, בנהריה וגם בהרצליה נוצרו תורי ענק בשל הודעה ששלחה מכבי למבוטחים מגיל 45 שלפיה הם יכולים להגיע להתחסן. לחלק מהממתינים בתור נאמר בהמשך כי מנות אלו מיועדות רק לחולים כרוניים.
• צילמתם תור לחיסונים בסרטון או בתמונה (לרוחב)? שלחו למייל האדום
למשל, א', תושב אחת הערים במרכז הארץ בן 32, סיפר שנתקל בהודעה מטעם מד"א. לדבריו, הארגון פרסם כי יש מנות חיסון מיותרות בקרני שומרון: "היו להם חיסונים מיותרים והיו הרבה אנשים. עשו רשימה שמית. עמדתי בתור בערך שעתיים וחצי - וקיבלתי חיסון". א', אב לשני ילדים, נכנס לבידוד כמה פעמים מאז פרצה המגפה. "האם השתלם לי לחכות כל כך הרבה זמן בתור?", הוא תוהה, "אני לא יודע. אם מחר יגידו שמחסנים צעירים - אז כנראה שלא; אבל אם זה יקרה בעוד חודשיים - אז כן. זה משתלם".
10 צפייה בגלריה
חיסונים
חיסונים
(צילום: EPA, AP)
10 צפייה בגלריה
היכל שלמה
היכל שלמה
מוקד חיסון בהיכל שלמה בתל אביב
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
היכל שלמה
היכל שלמה
היכל שלמה, אמש
(צילום: עמית הובר)
זו לא הפעם הראשונה שא׳ ניסה להתחסן. פעמיים הוא הגיע למרכזי החיסון של מכבי לקראת סגירה - אך ללא הצלחה. הפעם, לא ויתר: "היה מעט בלגן בתור למרות שזה עבד לפי רשימה שמית. מי שהגיע נרשם ועדיין אנשים די נדחפו האחד לשני. אבל אין לי רגשי חרטה אני יודע שאם לא הייתי מקבל אותו היו זורקים את זה לפח. אם הבחירה היא להתחסן או לזרוק, אני מרגיש ששווה לקחת".
ר', תושב תל אביב בן 40, סיפר כי ביום חמישי, עת ביקר באחד מבתי החולים במרכז הארץ, הציעו לו להתחסן. "הייתי בביקור אצל סבא שלי, שבדיוק עבר ניתוח. אחת האחיות שאלה אותי אם אני רוצה להתחסן. היא אמרה שנשארו להם כמה חיסונים. עמדתי 40 דקות בתור, אבל עכשיו אני מחוסן".

10 צפייה בגלריה
החיסונים ב תל אביב
החיסונים ב תל אביב
מתחסנים בתל אביב
(צילום: EPA)
צעיר אחר מתל אביב, בן 25, סיפר גם הוא: "בימים האחרונים ראיתי צעירים רבים מפרסמים בפייסבוק ובאינסטגרם תמונות שלהם מקבלים את החיסון. הבנתי שרובם הגיעו למרכזי חיסון שבהם נותרו מנות עודפות ללא ביקוש - והתחסנו".
אותו צעיר הוסיף כי באחת הקבוצות בפייסבוק, "חיסוני קורונה בין חברים", הזמין מרכז החיסון באזור מגוריו "את כל מי שמעוניין" להתחסן. הסיבה: במרכז נותרו מאות חיסונים שתוקפם עד למחרת בבוקר. "הגעתי לשם כחצי שעה לפני הפתיחה וכבר היו עשרות שהמתינו לפניי. כעבור כשלוש שעות הגיע תורי וזכיתי להתחסן".
10 צפייה בגלריה
החיסונים ב ירושלים
החיסונים ב ירושלים
החיסונים בירושלים
(צילום: EPA)

10 צפייה בגלריה
היכל שלמה
היכל שלמה
"פשוט מאוד להשיג חיסון. בכל גיל". צעירים במרכז חיסון בת"א
(צילום: עמית הובר)
ומה בנוגע לרגשי האשם? "אין לי שום רגשות כאלה", אומר הצעיר. "לא מנעתי חיסון מאוכלוסיות בסיכון. זה משהו שלא הייתי מוכן לעשות. מנעתי בזבוז של מנת חיסון שהייתה נזרקת לפח". את האחריות הוא מטיל דווקא על הרשתות החברתיות: "היה די קל למצוא איפה ניתן להתחסן בעזרת הקבוצה בפייסבוק, אבל אנשים לא צריכים לשמוע על מוקדי חיסון שנפתחים לכל המעוניין בכל מיני קבוצות - ואז להמתין שעות לתורם. אם יש עודפים ואפשרות לחסן את כולם - זה דבר חיובי מאוד בעיניי".
גם אביב, בן 40 מרעננה שלא מוגדר באחת מקבוצות הסיכון, אמר כי השגת מנת החיסון נגד הנגיף לא הייתה משימה קשה: "זה פשוט מאוד להשיג חיסון. בכל גיל. באתי ביום חמישי בערב וכל מי שהיה מעל גיל 50 קיבל קדימות בתור. לאחר מכן חיסנו צעירים". הוא הביע קורת רוח על ההתנהלות הזו: "כולם רוצים שזה ייגמר כבר ואני מקווה שזה עוד צעד בדרך. חיכיתי בערך 40 דקות ובסוף חיסנו את כולם".
10 צפייה בגלריה
חיסונים בתל אביב
חיסונים בתל אביב
מתחסן בתל אביב
(צילום: AFP)

נציגת מכבי שיצאה לממתינים בהרצליה אמרה: "היום הוא יום קשה בגלל שפתחנו את השערים לכמה שעות לאנשים נוספים שקיבלו SMS. שלחנו אתמול הודעות גם לקבוצה צעירה יותר מהקריטריונים של מכבי - חולים כרוניים בני 45 ומעלה. הגיעו היום כל מיני אנשים, גם צעירים. לפי מספר החיסונים אישרנו עם ההנחיות. לא עשיתי את זה על דעת עצמי. קיבלנו ובדקנו מי חולה כרוני ומי לא. ניסינו להיות רגישים ועדינים ואנשים ניסו ללחוץ מכל כיוון. זו משימה לא קלה כי לכולם מגיע, וכולם בלחץ והכול ברור, אבל אנחנו רוצים לשמור על הוגנות ואנחנו רוצים שבני 90 או 80 שמגיעים יקבלו את החיסון שלהם.
"בואו נהיה הוגנים", היא הוסיפה, "היינו שמונה חודשים בלי חיסון. עוד יומיים, עוד שלושה. לאט לאט - כולכם תקבלו. נכון לרגע זה ספרנו כמות חיסונים ויש לנו בדיוק למוזמנים שצריכים להגיע. ייתכן שחלק מהם או שהגיעו מוקדם ולא שמנו לב וייתכן שנשארו כמה מנות. המנות האלה יינתנו אך ורק לחולים כרוניים מעל גיל 45, לא מישהו שיגיד לי שיש לו אסתמה; לא בגלל שאני לא מאמינה, אלא כי אין לי אפשרות להתעסק עם זה. אני לא רופאה, אני עובדת לפי הכללים".
10 צפייה בגלריה
נציגת מכבי כורזת לאנשים בתור
נציגת מכבי כורזת לאנשים בתור
נציגת מכבי כורזת לממתינים בתור בהרצליה
(צילום: נדב אבס)
היא סיפרה גם על קשיי העבודה עצמה: "זה לא קל. ספגנו הרבה כעסים ואנשים עמדו כאן ארבע שעות, אבל לא כי הזמנו אותם. אם אנשים בחרו בשכונה להגיד 'בואו בהמוניכם', לא אנחנו צריכים לקחת אחריות על זה. אני מבינה את העצבים והלחץ, אבל אנחנו רוצים להיות שקופים. אני רוצה ללכת לישון היום בשקט כשאני יודעת שהייתי נאמנה".
בנוסף, עשרות מורות וגננות תושבות שדרות והסביבה הגיעו למתחם החיסונים של קופת החולים כללית בעיר לאחר שהופצה הודעה שלפיה ניתן יהיה לחסנן. יש לציין כי עובדי ההוראה נמצאים בקבוצת התעדוף השנייה ובשלב זה אין הוראה לרשמית לחסן אותם, על אף איומי הסתדרות המורים - שקראה לחסן את עובדי ההוראה. אפרת, שהגיעה למקום, סיפרה: "באו לפחות 100 אנשים למתחמי החיסונים".
בעקבות פניית ynet פרסמה עיריית שדרות באמצעות קופת החולים הבהרה שבה נכתב: "הזימון להגעה לחיסוני קורונה לעובדי מערכת החינוך ובני 50 ומעלה רלוונטית רק למוצאי שבת. החל מיום ראשון חוזרים למתכונת הרגילה לפי הנחיות משרד הבריאות ובקביעת תור בלבד".
ממד"א נמסר: "מאחר שלא ניתן לדייק את מספר מנות החיסון בשל חלוקת המנות מצד אחד וכאלו שמתחסנים או מתווספים מהתורים המתוכננים, אנו מחסנים את מתנדבי מד"א או אנשים בני שישים ומעלה בסוף היום. רק לאחר מכן, אם נותרים חיסונים - מחסנים את כל מי שרוצה ונשאר בסביבה. כל זאת על מנת שחלילה מנת חיסון אחת לא תיזרק לפח".
ממכבי נמסר: "מכבי חיסנה את שיעור בני 60 ומעלה הגבוה ביותר מבין הקופות. מדובר עד עתה על יותר מ-240 אלף איש (כולל צוות רפואי). קיימים כבר תורים מוזמנים לכ-70 אחוז מחברי קבוצה זו והם יחוסנו בימים הקרובים. היום נותרו תורים פנויים ועל כן פתחנו את האפשרות לחיסון גם לבני 45 ומעלה הסובלים ממחלה כרונית. לעתים בסוף יום נוצרים עודפי חיסונים בודדים ונקודתיים ועל מנת למנוע בזבוז הם ניתנים לשוהים במקום באותו הזמן".
10 צפייה בגלריה
אשדוד
אשדוד
מתחסנת באשדוד
(צילום: רויטרס)

הוקפאה העברת עוד מנות חיסון לבתי החולים

מוקדם יותר פורסם לראשונה ב-ynet כי בתי חולים קיבלו הודעה ממשרד הבריאות שלפיה לא יסופקו להם השבוע מנות חיסון לטובת חיסון האוכלוסייה, אלא רק לחיסון הצוותים הרפואיים. המשמעות: מבצע החיסונים בבתי החולים עשוי להיות מוקפא באופן זמני. גם לקראת סוף השבוע קיבלו בתי החולים הוראה שלא לחסן את האוכלוסייה הכללית אלא רק את חברי הצוותים הרפואיים. "נאמר לנו שנעשתה שגיאה בחישוב כמות החיסונים", אמרו בבתי החולים.
10 צפייה בגלריה
אשדוד
אשדוד
מבצע החיסונים נמשך
(צילום: רויטרס)
בכיר במשרד הבריאות אמר: "נראה כרגע שבתי החולים לא יקבלו עוד מנות חיסון". השאלה המרכזית כרגע היא היכן בדיוק יתחסנו אלו שכבר חוסנו במנה הראשונה בבתי החולים, שכן בשבוע הבא יחל סבב מתן הזריקה השנייה של מנת החיסון.
בפגישה שהתקיימה במוצאי שבת בין מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי לנציגי הקופות נמסר כי משרד הבריאות "יעשה חישוב מחדש של כמות המנות ובתי החולים לא יקבלו עוד חיסונים מלבד אלו שיהיו מיועדים לחיסוני עובדים". עוד נמסר לקופות בישיבה עם פרופ' לוי כי ייתכן שיסופק להן כוח עזר לתגבור תחנות החיסון ויש מאמץ להקדים את הגעת מנות החיסון של פייזר מפברואר לינואר. בנוסף הודיע לוי לקופות כי מהיום יקבלו מזרקים חדשים שיאפשרו שאיבה של שש מנות חיסון מכל בקבוקון, במקום חמש.
פורסם לראשונה: 23:03, 02.01.21