מנתוני משרד הבריאות שפורסמו אמש (רביעי) עולה כי כ-30% מבני ה-60 ומעלה בישראל כבר קיבלו את החיסון הראשון: 16% מבני 90 ומעלה חוסנו וכך גם 25% מבני 80 עד 89, 34% מבני 70 עד 79 ו-27% מבני 60 עד 69. בנוסף, חוסנו גם צעירים יותר – בעיקר צוותים רפואיים ואנשי כוחות הביטחון. מקרב בני 50 עד 59 חוסנו 7% מהאוכלוסייה, וכך גם 4% מבני 40 עד 49, 3% מבני 30 עד 39 ו-1% מבני 20 עד 29. יודגש כי הנתונים נכונים לאתמול בבוקר, ומאז עוד התחסנו רבים.
בינתיים, ישראל ניצבת במקום הראשון בעולם בכמות החיסונים. 7.44% מהאוכלוסייה כבר התחסנה - נכון לשלשום.
כמו כן, ברקע החשש מההאטה במבצע החיסונים - כפי שאמר פרויקטור הקורונה באולפן ynet - קופות החולים ציינו אמש כי ברשותן עוד עשרות אלפי חיסונים.
בלאומית אמרו כי נותרו לקופה כ-70 אלף חיסונים ומסרו כי להערכתם הסבב הראשון של בני ה-60 ומעלה והצוותים הרפואיים יסתיים תוך כשבועיים. בקופת החולים מכבי אמרו כי "לא ידוע לנו על תאריך נקוב" להפסקת זימון תורים חדשים לחיסון לקורונה, וטענו כי "יש לנו עוד עשרות אלפי חיסונים. אנחנו מחסנים יותר מ-30 אלף חברים ביום וערוכים להמשיך לחסן את כל אוכלוסיית היעד ומעבר לכך".
ממאוחדת נמסר כי "יש לנו הקצאה לכ-110 אלף חיסונים שמשמעותם עוד כ-10 ימי עבודה. ואז, אם לא נקבל הקצאה נוספת, נוכל לחסן רק חיסון שני את מי שכבר חוסנו במנה הראשונה". בכללית טרם השיבו.
5 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים של מורים מראשון לציון בבית החולים אסף הרופא
מבצע חיסונים של מורים מראשון לציון בבית החולים אסף הרופא
מתחסנים בראשון לציון
(צילום: יובל חן)
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר אמש ל-ynet כי "בשום שלב ובשום יום לא אתן שבמקררים אצלנו לא יהיו מספיק חיסונים למנה השנייה. אם אני יודע שמיליון אזרחים התחסנו, אני צריך לדעת שיש לי עוד מיליון במקרר". לדבריו, כדי להבטיח זאת, ייתכן שבחודש הבא לא ייקבעו תורים למתחסנים חדשים "אלא רק להשלמות לזריקה השנייה".
5 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ושרון אלרעי פרייס באילת
יולי אדלשטיין ושרון אלרעי פרייס באילת
"עוד מיליון מתחסנים בפברואר". אדלשטיין
(צילום: מאיר אוחיון)
השר העריך שהאוכלוסייה הכללית תוכל להתחיל להתחסן רק בחודש פברואר. "בינואר אנחנו רוצים לסיים את החיסונים של האוכלוסיות בסיכון", אמר אדלשטיין. עוד ציין כי "היעד שלנו זה להוציא את האוכלוסיות בסיכון מכלל סיכון. הלוואי ויכולתי ביומיים לחסן את כולם. אני מאוד רוצה שכל מי שבסיכון יחוסן כמה שיותר מהר. אנחנו בעצמנו לא האמנו לאיזה היקפים נגיע, גם בזכות ההיערכות וההיענות של האוכלוסייה".
אדלשטיין הוסיף ואמר: "אנחנו מניחים שיש לחץ עצום מכל הכיוונים על פייזר ומודרנה בגלל שבכל העולם יש דיווחים על ההתקדמות העצומה בישראל ומדינות אחרות במצב אחר. בינואר מבצע החיסונים לא ייפתח לכולם, ובפברואר כן. אני מניח שבתחילת פברואר המבצע ייפתח לעוד מיליון איש".
5 צפייה בגלריה
חיסון חיילי צה"ל בצריפין
חיסון חיילי צה"ל בצריפין
עשרות אלפי חיסונים נותרו לקופות החולים. חיסון נגד קורונה
(צילום: AFP)
בתוך כך, צוותים במערכת החינוך בראשון לציון החלו להתחסן אתמול במתחם פתוח בשטח בית החולים אסף הרופא. בשלב הראשון זומנו עובדי הוראה בני 60 ומעלה וראש העיר רז קינסטליך ביקש ממשרד הבריאות לאשר את הרחבת המבצע למורים בשכבות גיל נוספות.
נכון לאמש, חוסנו 12,600 מתושבי העיר הרביעית בגודלה בישראל. עיריית ראשון לציון היא הראשונה שפתחה במבצע לחיסון צוותי ההוראה. קינסטליך, שמכהן גם כסגן יו"ר מרכז השלטון המקומי, קורא לראות בתעדוף המורים לחיסון משימה לאומית.

"אני מרגיש מצוין אחרי החיסון", אמר גרגורי שוסטק, מורה לכימיה מהגימנסיה הריאלית בעיר. "אני לא מבין את קבלת ההחלטות של משרד הבריאות ולמה לא מחסנים את המורים". חברו אליהו ולטמן, מורה למתמטיקה בבית הספר, הוסיף: "כל המורים צריכים ללכת להתחסן, ככה נוכל לחזור כמה שיותר מהר ללימודים רגילים, בלי חשד ובלי זום". האחות טלי ייגר, שהייתה בעבר מורה למדעים וביולוגיה, סיפרה כי התרגשה לחסן את השניים. "זה בהחלט מרגש לראות את האנשים מתחסנים, זה חשוב".
5 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים של מורים מראשון לציון בבית החולים אסף הרופא
מבצע חיסונים של מורים מראשון לציון בבית החולים אסף הרופא
"כל המורים צריכים להתחסן". חיסון צוותי הוראה בראשל"צ
(צילום: יובל חן)
כרמלה נגרין, סייעת בגן בעיר, הגיעה אף היא להתחסן. היא סיפרה שהתור שקבעה בעצמה היה לעוד חודש וחצי. "אני מרגישה בסדר גמור. בהתחלה היו לי חששות מתופעות לוואי אבל הבן שלי שכנע אותי לבוא להתחסן ואני ממליצה לכולם", אמרה נגרין.
קינסטליך אמר כי הרגיש חובה לעזור לחסן את צוותי ההוראה בעירו. "צוותי ההוראה עושים עבודת קודש, מחנכים את היקרים לנו מכל. בזכותם מערכות החינוך שלנו ממשיכות לפעול, מה שמאפשר להורים לצאת ולעבוד ועל כן חשוב לנו לשמור על בריאותם ובריאות הילדים שלנו", אמר ראש העיר. "זו האחריות שלנו ושלי כראש העיר לתעדף אותם ולהנגיש עבורם עד כמה שניתן את החיסונים".

שבים מחו"ל שוחררו ממלוניות הקורונה

לאחר ביטול חובת הבידוד במלוניות בוועדת החוקה של הכנסת, פיקוד העורף החל לשחרר אתמול את השבים מחו"ל שנלקחו לבידוד במלונות לאונרדו, גרנד קורט ועץ הזית בירושלים. לטובת שחרורם, הועמדו לרשותם הסעות לנתב"ג, עבור מי שהשאיר שם את רכבו לפני הטיסה, ולתל אביב וניתנה להם אפשרות לנסוע גם באופן עצמאי או במוניות. כל המשוחררים ממלוניות הקורונה מחויבים להשלים בבית את ימי הבידוד שנותרו להם.
חמזה אברהים, תושב היישוב בענה שבגליל, ודאוד אבו אלעווה, תושב שכונת א-טור שבמזרח ירושלים, חזרו מדובאי לפני שבעה ימים. "היינו במלונית שישה ימים. זו אחלה הרגשה לחזור לבית, למשפחה", אמרו. "נסענו לדובאי כשהייתה ירוקה ולא הייתה חובת בידוד. איך שחזרנו אמרו לנו ללכת לבידוד בבית מלון. הפסדנו עבודה. היום חוזרים לעבוד, לבית".
5 צפייה בגלריה
אחר הצהריים בנתב"ג : מאות ממתינים לועדת חריגים
אחר הצהריים בנתב"ג : מאות ממתינים לועדת חריגים
נוחתים בנמל התעופה בן גוריון
איוואן מראשון לציון נלקח למלון לאונרדו. "לאורך השהות פה, אנשים לא היו בחדרים ולא שמרו על ההוראות כי זה בזיוני, כי זה לא נכון", הוא אמר. "כל האנשים שפה, יש להם אפשרות לעשות בידוד בבית. היו יכולים להחתים אותנו, לעשות את הבדיקה בשדה התעופה, ויכלו לשחרר אותנו מלכתחילה. התשתית הייתה קיימת".
גם רן הורודי מקיבוץ קדרים שבגליל העליון סיפר שרוב האנשים במלונית לא שמרו על ההנחיות. "האנשים, הצטייר להם מלון כאילו הם יוצאים לנופש ויכולים לצאת לאן שהם רוצים. אתה סגור בחדר, אם אתה מקיים את ההוראות, מה שרוב האנשים לא עושים. יצאו החוצה, רוב ההדבקה התרחשה פה", אמר.
עבור חלק מהמבודדים במלוניות, החוויה הייתה חיובית יותר. "הצוות היה מהמם. הארוחות היו מצוינות. אין צוות כזה בעולם. באמת. מה שרצינו, מה שקיבלנו, הכול", אמרה מירל'ה בן שטרית. על התלונות מצד מבודדים אחרים אמרה: "יש פה אנשים מפונקים. הצוות עשה פה את המקסימום. מי שהיו הכי גרועים זה משרד הבריאות, האטימות הנוראית שלהם. פיקוד העורף והחיילים, אני מצדיעה להם".בינתיים, לנוכח העלייה הארצית בנתוני התחלואה, ובהינתן אישור הדרג המדיני, נערכים בצה"ל לפתיחת מחודשת של מחלקת הקורונה ("כתר צה"ל") בבית החולים רמב"ם שבחיפה.
בחצות הלילה שבין חמישי לשישי תצוין השנה האזרחית החדשה 2021, ולנוכח נתוני התחלואה והסגר הכללי שהוטל על ישראל - במשטרה נערכים למבצע אכיפה: יותר מ-2,000 שוטרים יסיירו ויפרסו מחסומים רבים בצירים מרכזיים בשעות הערב והלילה. במשטרה מתכוונים להתמקד בהתקהלויות אסורות, מסיבות טבע ומסיבות בחללים סגורים.
פורסם לראשונה: 23:33, 30.12.20