על רקע חזרת בלוני התבערה לעוטף עזה בסוף השבוע, לאחר הפוגה של שבועיים וחצי, העריך הבוקר (ראשון) סייר נגב מערבי בקרן קיימת לישראל, משה ברוכי, כי מיום חמישי נשרפו בסביבות 40-30 דונם של יער. "נשרף פה שטח די גדול, גם שמורת טבע. אבל היו איזה שש-שבע שריפות בסוף השבוע", אמר. "יש יערות שלא ישתקמו לבד, וייקח לנו 30-20 שנה לשקם".
אמש תקף חיל האוויר אתר לייצור אמל"ח ועמדת שיגור רקטות של חמאס ברצועת עזה. התקיפה התרחשה בתגובה לבלון תבערה ששוגר אתמול בצהריים למועצה אזורית אשכול.
2 צפייה בגלריה
השריפה באשכול
השריפה באשכול
שריפה באשכול בסוף השבוע כתוצאה מטרור הבלונים
בלון התבערה נפל סמוך לשעה 17:30, וגרם לשריפת קוצים שאותה כיבו צוותי הכבאות יחד עם צוותים מרשות הטבע והגנים והרבש"ץ של היישוב. מדובר צה"ל נמסר כי "מטוסי קרב תקפו אתר לייצור אמל"ח של ארגון הטרור חמאס ועמדת שיגור רקטות. התקיפות בוצעו בתגובה להמשך הפרחת בלוני התבערה לשטח ישראל. צה"ל ימשיך ויגיב בתקיפות נגד המשך ניסיונות הטרור מרצועת עזה".


מאז כינון הממשלה החדשה צה"ל תוקף אחרי כל שיגור בלון תבערה מהרצועה. גם ביום חמישי שיגר חמאס בלוני תבערה לעוטף עזה וגרם לארבע שריפות באשכול, וגם אז חיל האוויר הגיב בתקיפת יעדי טרור של חמאס ברצועה. מדובר צה"ל נמסר אז כי מטוסי קרב תקפו אתר ייצור אמצעי לחימה של חמאס. "הרכיבים שנתקפו שימשו את חמאס למחקר ופיתוח נשק", נאמר בהודעה. עוד נכתב כי "התקיפה בוצעה בתגובה להפרחת בלוני התבערה לשטח ישראל" וכי "צה"ל יגיב בתקיפות כנגד ניסיונות טרור מרצועת עזה".
2 צפייה בגלריה
פלסטינים בעזה מכינים בלוני נפץ
פלסטינים בעזה מכינים בלוני נפץ
פלסטינים בעזה מכינים בלוני נפץ
(צילום: gettyimages)
השריפות מבלוני תבערה שפרצו ביום חמישי היו הראשונות מאז היום שבו פרצו 26 דליקות בשטחי עוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה. גם אז הגיב צה"ל בתקיפת יעדי טרור של חמאס, במה שהיה לתקיפה הראשונה בכהונתו של ראש הממשלה נפתלי בנט.
למרות ההבטחות של הדרג המדיני - הן בממשלה הקודמת והן בנוכחית - לתגובות קשות על בלוני תבערה, מתחילת הקיץ נשרפו אלפי דונמים בעוטף עזה. ביום חמישי אמר אחד מאנשי הביטחון בעוטף: "אסור לוותר להם, אסור להכיל גם אם מדובר במוקדי אש קטנים ולא רבים. המנהיגים צריכים לעמוד במילתם. כולנו מכירים היטב את המשוואה - מה שמתחיל בבלונים מסתיים בטילים. צריך להגיב בעוצמה על כל בלון".
בתחילת השבוע שעבר הודיעה ישראל על חידוש העברת סולר לתחנת הכוח ברצועת עזה דרך מעבר כרם שלום כחלק מסדרת ההקלות אחרי מבצע שומר החומות. מדובר בצעד נוסף אחרי האישור להעברת דלקים למגזר הפרטי ברצועת עזה שמתאפשרת מאז סיום המבצע. ההקלות על הדלק התווספו גם להרחבת מרחב הדיג לראשונה והכנסת חומרי הגלם למפעלים החיוניים, בהתאם למה שכונה "השקט הביטחוני". כמו כן, במהלך החודש האחרון התקיימו מגעים לעסקת חילופי שבויים עם חמאס בתיווך מצרי.
היום דווח בעיתון הפלסטיני אל-קודס כי האו"ם הסכים לקבל על עצמו את האחריות על חלוקת המענק הקטארי למשפחות נזקקות ברצועת עזה. לפי הדיווח, שאין לו אישור רשמי בירושלים, ברמאללה ובעזה, ישראל הסכימה למתווה הזה. בכל מקרה, בישראל עומדים על כך שכסף מקטאר לא יוכנס לעזה באמצעות מזוודות, ומוכנים שהדבר ייעשה רק בפיקוח של האו"ם או של הרשות הפלסטינית.